Gå till innehåll

Omaha Pot Limit


pop1

Recommended Posts

Kan ni kolla och komma med kommentar på hur ni hade gjort under spelets gång.

 

Vad skulle gjots annorlunda osv.

 

 

***** Hand 546447537 *****

0.50/1.00 Omaha (PL) - den 25 december 2007 01:30:24

Adam 28 (Vanlig /Cash Game )

Plats 1: LeeMan (245.11)

Plats 2: striker200 (120.99)

Plats 3: tommykosmo (134.80)

Plats 4: Z97 (112.92)

Plats 5: petnet (301.44)

Plats 6: pl99 (102.98)

Plats 7: bengtpm (96.38)

Plats 8: beryllium (139.84)

Plats 9: Matfrid (153.66)

Plats 10: korttanten (13.78)

Matfrid lägg LM 0.50

korttanten lägg SM 1.00

** Giv **

LeeMan

striker200

tommykosmo [

Z97 petnet [4h, 8r, Ks, Kr]

pl99 bengtpm

beryllium

Matfrid

korttanten

*** Bet Runda 1 ***

LeeMan Syna 1.00

striker200 Lägg

tommykosmo Syna 1.00

Z97 Lägg

petnet Syna 1.00

pl99 Lägg

bengtpm Syna 1.00

beryllium Lägg

Matfrid Syna 1.00

korttanten Passa

*** Flop(Board): *** : [10k, 5r, Kh]

*** Bet Runda 2 ***

Matfrid Satsa 5.00

korttanten Lägg

LeeMan Höj till 10.00

tommykosmo Lägg

petnet Syna 10.00

bengtpm Syna 10.00

Matfrid Syna 10.00

*** Turn(Board): *** : [10k, 5r, Kh, 6h]

*** Bet Runda 3 ***

Matfrid Satsa 7.00

LeeMan Syna 7.00

petnet Syna 7.00

bengtpm Syna 7.00

*** River(Board): *** : [10k, 5r, Kh, 6h, 10r]

*** Bet Runda 4 ***

Matfrid Satsa 6.00

LeeMan Syna 6.00

petnet Höj till 20.00

bengtpm Lägg

Matfrid All-in 135.66

LeeMan Lägg

petnet Syna 135.66

*** Showdown *** : Rake: 8.78 Totalpott: 342.54

LeeMan Lägger mig Vinst: 0.00

striker200 Lägger mig Vinst: 0.00

tommykosmo Lägger mig Vinst: 0.00

Z97 Lägger mig Vinst: 0.00

petnet [4h, 8r, Ks, Kr] Kåk Vinst: 0.00

pl99 Lägger mig Vinst: 0.00

bengtpm Lägger mig Vinst: 0.00

beryllium [N/A, N/A, N/A, N/A] Högsta kort sexa Vinst: 0.00

Matfrid [7h, 4s, 10s, 10h] Fyrtal i tior Vinst: 342.54

korttanten Lägger mig Vinst: 0.00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, det lönar sig sällan att slöspela i Omaha. Som spelat kan du faktiskt lägga rivern efter Matfrids push. Det är nästan alltid ett fyrtal där om det inte är en extremt dålig spelare.

I övrigt håller jag med föregående talare (kan kanske acceptera att du inte höjer preflop eftersom KK84ss inte är så himla kul att få trebettad).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte inte så mkt, som vanligt.

Men jag får nog börja med det.

 

Jag ska börja köra som du skrev nedan när det ser bra ut på handen.

 

Jag ville väl ha med mig folk när jag floppade triss.

Men så gick det som det gick.

 

 

1 pott pre

2 pott flop

3 pott turn

4 pott river

5 bli 1 outad

 

edit: måste bara fråga hur fan du tänker när du synar flop och turn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det var konstruktivt.

 

Är det inte bättre att svara på frågan som var så här:

 

kan ni kolla och komma med kommentar på hur ni hade gjort under spelets gång.

 

Vad skulle gjorts annorlunda osv.

 

 

än att jaga lite poster så du får spela frirullarna på PF?

 

 

Antagligen det sämsta jag sett.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte inte så mkt, som vanligt.

Men jag får nog börja med det.

 

Jag ska börja köra som du skrev nedan när det ser bra ut på handen.

 

Jag ville väl ha med mig folk när jag floppade triss.

Men så gick det som det gick.

 

Jag vet inte varför jag spelade mitt floppade set så långsamt. Jag var nog beredd att gå hela vägen med det. Men som det nu var satt jag där och små-trappade mig själv, helt inriktad på att locka sämre händer att lägga in lite pengar. Sedan var det ju bara tur med fyrtalet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pop1,

 

Jag ska försöka besvara dina frågor. Ett första tips är att skaffa dig en handkonverterare så att läsaren får en överskådlig bild över dina kort och brädan. Vissa personer, mig inräknat, avstår ibland att överhuvudtaget att läsa poster som inte är handkonverterade.

 

Pre flop

 

Jag skulle ha synat med din hand 80% av fallen, höjt 20%. Hade handen varit något såsom KKTJs hade jag varit mer benägen att höja, troligtvis höjning 80%, syn 20%. Som din hand ser ut så spelar du i princip bara med KK (du har förvisso en K-hög färg, men jubla inte för mycket för det när så många ser floppen). Syn är alltså att föredra.

 

Floppen

 

Matdrid pottar, Leeman dubblar betten. Här har troligtvis någon ett set. Leemans fiskdubbling av bettet kan man fråga sig vad det betyder. Man ska inte överanalysera folk på 1/2 PLO SvS. När turen kommer till dig ska du potta om och hoppas att ett lägre set betalar av dig. Du vill gärna få in alla pengarna eftersom du är favorit mot alla händer. Man kan göra ett avancerat spel och syna här i förhoppning om att Matdrid kommer att potta om (han skulle kunna göra detta om han var övertygad om att KK skulle potta och han sitter på t.ex. TT) Alternativt hoppas på en blank turn. Problemet med Omaha, speciellt när 4 personer ser turnen, är att det inte finns särskilt många blanka kort. Att potta är därför att föredra, man behöver inte spela detta spel så avancerat på dessa nivåer.

 

Turnen

 

Du har tur, ett blankt kort kommer. Du är fortfarande i ledning, dock ligger det ett stegdrag + färgdrag ute. HÄR MÅSTE DU POTTA OM 100 av 100 gånger. Förhoppningsvis kommer en eventuell TT-hand att syna dig eftersom han kanske tror att 6:an gav dig stegdrag, färgdrag, lägre sett etc. På denna gata gör du ditt absolut sämsta spel, floppspelet kommer vissa att tveka till men jag hävdar att syna ibland kan vara lönsamt. Turnen måste du potta.

 

River

 

Ja, Matfrid kan ha hittat ett fyrtal, alternativt har han KT. Tänk på att du redan har KK, vilket innebär att Matfrid i så fall skulle ha fått lekens sista K.

Matfrid skulle ha pushat med KT, eftersom ingenting i handen säger att någon har KK eftersom du har missat att potta två gator.

 

Om du hade spelat denna hand korrekt hade du tagit hem potten innan showdown, alternativt hade alla pengar varit inne efter turnen.

 

Tänk på att i Omaha är inte nötterna på floppen nötterna vid showdown i samma utsträckning som i Texas. Därför måste du bomba på.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att i Omaha är inte nötterna på floppen nötterna vid showdown i samma utsträckning som i Texas. Därför måste du bomba på.

 

Kan var värt att förtydliga ännu en gång. Förvisso så kan AA, KK och QQ vara trissnötterna på rivern (men aldrig JJ eller lägre), exempelvis KQ762 och liknande.

 

Men nu ligger det 10k, 5r, Kh, 6h på brädan. Alla AQJ987432 (ja det är exakt alla oparningskortkort) kan ge någon stege på rivern, och alla parningar kan ge, som vi såg, någon fyrtal. Du har med andra ord bara ett enda nötkort (sista kungen) trots att du just nu har nötterna.

 

Javisst, vissa stegar är troligare än andra, mycket troligare till och med, men det är ju låg nivåomaha, flk kan ha spelat QJ43 och hittar av misstag nötstegen på rivern när tvåan kommer. I och med att du aldrig kan ha nötterna på rivern så kan du aldrig beta med säkerhet på rivern - då vill du få bort så många som möjligt på turn/få in så mycket pengar som möjligt på turn.

 

Du fick tre syner på turn, där vi vet vad en av spelarna hade. Skulle vara intressant att veta vad de andra hade, skulle faktiskt inte förvåna mig om det visade sig att du inte var favorit ens mot motståndarna kombinerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får se det så här kanske:

 

Var glad att du spelade så dåligt i en pott där det inte hade någon betydelse, mellantrissen kommer du inte få bort om du så använder dynamit. Men tänk vad pinsamt det hade varit om någon med 43 hade klonkat en tvåa på rivern och vunnit, eller vilket annat konstigt stegkort eller färgkort.

 

Bra också att du inte skyllde på "otur" utan verkligen undrade vad du kunde gjort annorlunda. Den här potten var du nog dömd att förlora, men som sagt, det kommer ju andra liknande potter i framtiden.

 

En sak till. Alla stegar i både Texas och Omaha innehåller en femma eller tia. Dessa två nyckelkort ligger på brädan redan på floppen. När det gör det så finns det absolut noll idé att slöspela. Enda gången man kan fundera i slowplay i Omaha är när floppen är K82 och du har KK, och inte ens då oftast - Omaha är ett konstigt spel i och med att man nästan alltid är nöjd att vinna potten här och nu, osynad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pokenum -o 7h 4s ts th - 4h 8d ks kd -- tc 5d kh 6h

Omaha Hi: 40 enumerated boards containing Tc 5d Kh 6h

cards win %win lose %lose tie %tie EV

Ts 4s Th 7h 13 32.50 27 67.50 0 0.00 0.325

Ks Kd 8d 4h 27 67.50 13 32.50 0 0.00 0.675

 

Lustigt nog är du bara 2:1-favorit mot den andra handen på turn (han har färgdrag och öppen stege + trissen). Lägger vi till två motståndare till så kommer du nog ner under 50%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handen är intressant ur ett annat perspektiv. Vi sitter med högsta trissen mot en befarad lägre triss. Hur spelar vi handen bäst, hur får vi in alla pengar i potten?

 

Låt oss ta handen ovan, men säg att endast 3 spelare såg floppen. Matrfrid, LeeMan och vi med topp triss.

 

Matfrid pottar, LeeMan dubblar bettet, Hero?

 

Vad är det rätta spelet här? Om vi 3 bettar floppen släpper nog random FI sin mellantriss. Vårt spel skriker styrka på en bräda där draghänder inte trivs. Här måste vi väl syna och trycka turnen oavsett kort, möjligtvis omvärdera vid parad bräda.

 

Om vi bara synar, vad tror vi då att random fi gör med mellantrissen på turn? Tror han att han har den bästa handen kommer han potta turnen i och med att flera drag uppenbarades sig. Om vi då pottar om kan FI sätta oss på draghand och syna en all in. Vi har lyckats få in alla pengar med topset. Problemet är att Fi1 och, inte att glömma, Fi2 kan mycket väl sitta på en kvalitétshand med både stegdrag och färgdrag, i värsta fall i kombination med en triss. Men sådant är Omaha till naturen.

 

Fråga 1: På lite högre nivåer, säg 1-2 dollar, hur kommer turn normalt att utspela sig om vi synar floppen?

 

Fråga 2: Är syn det optimala spelet på floppen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får se det så här kanske:

 

Var glad att du spelade så dåligt i en pott där det inte hade någon betydelse, mellantrissen kommer du inte få bort om du så använder dynamit.

 

Gäller verkligen detta om vi 3-bettar floppen? Jag vet inte vad jag hade gjort vid bordet som Fi1, men jag hade nog släppt mellantrissen med 6 spelare till floppen och så mycket action på floppen.

 

kommentarer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK.

 

Tack för era synpunkter, känns bra att läsa detta när folk ger bra kommentarer.

 

Jag tar åt mig och kanske det genererar i bättre / smartare spel?

 

Sedan med konvertering så behöver jag lite vägledning därmed.

 

Jag har struntat i att posta händer då man oftast får mindre bra kommentarer av folk då de dessa bara tycker att man åkte på en badbeat.

 

Nu skrev ju även Matfrid att han inte hade spelat sin hand annorlunda oavsett vad som hände, sedan att de andra hade lagt sig tidigare är en annan sak.

 

Men som sagt så tar jag emot synpunkter och försöker lära mig av dessa.

Sen kanske Jens kan ge lite mer synpunkter än det han skrev?

 

 

Annars kan du strunta i att ta upp utrymme med ditt dryga språk.

 

 

Du var väl också en nybörjare förut, eller blev du bra så fort du började spela och gjorde allt rätt???

 

Fortsatt trevlig helg på er alla.

 

Jag ska ta en öl till med farsan sen blir det bingen.

 

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Zodiac.

 

Som en vek fjolla kände jag mig aldrig.

Det kanske du hade gjort om du torskat?

 

Hade jag bara haft par så hade jag nog kännt mig mindre bra, men inte nu.

 

 

Trevlig helg på dig med.

 

Peter

 

Du borde ha tagit kommandot och yxat ner alla de övriga små fiskarna på floppen och fullbordat strypningen på turn. Herrn med tiorna kanske du inte blivit av med men du skulle iaf inte behöva känna dig som en vek liten fjolla när du torskat.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...