Gå till innehåll

Hur du avslöjar en Scam. Läs #1


gdaily

Recommended Posts

Uppenbarligen behövs det en tråd om hur man avslöjar en scam. Diskutera gärna i tråden och kom med infall, så ska jag försöka sammanfatta allt i detta första inlägg allteftersom.

 

Om det bolag du tittar på har en av följande varningssignaler, så betyder det inte så himla mycket. Men faller det in under flera varningssignaler, så bör man dra öronen åt sig.

 

*** Aktier ***

Varningssignaler:

a) Intern aktiehandel

b) Notering i framtiden

c) "Golv på prissättning"

d) Orealistiska förhoppningar

e) Bolagsstruktur

f)

g)

 

Welcome to the xxx Private Stock Offering to be listed on the London Stock Exchange AIM in 2008. Purchase your shares now!

 

Shares are now available for trading. Once the entire offering has been sold all shareholders can begin trading shares they hold to the public at the lastest price per share.

 

We are offering our shares at the bottom and our stock has no where to go but up as revenues increase so will the value of the stock you hold.

 

xxx Prospectus

 

Symbol: PDRM

Current Price: $0.15

P/E Ratio: 0.45

EPS (earnings per share): 0.33

Shares Outstanding: 2,170,491

One Year Price Target: $2.50

 

Ovanstående bolag uppvisar flera av varningssignalerna, så jag skulle sluta läsa redan där. Låt oss gå igenom dom.

 

a) Alla ni som sett ett seriöst bolag ha en internaktiehandel räcker upp en hand. Det är viktigt att det finns en andrahandsmarknad för aktier, det är korrekt - men detta ska vara en fristående andrahandsmarknad.

 

b) Notering i framtiden - ja det är väl bra att bolaget har sådana planer.... men måste man hugga till med Londonbörsens småbolagslista? Bolaget är ett Panamabolag, hade det varit en vettig satsning så hade man siktat på någon börs i den regionen. Alternativt haft en engelskt moderbolag (se e)

 

c) Har ni sett SKF eller Ericsson eller något annat bolag ett "golv" vad deras aktier kan vara väsra? Ett tydligt tecken på scam var ett annat bolag jag såg, en intern aktiehandel där det i reglerna sas att inga aktier fick handlas under $1. Jättebra tänker dumma investerare, jag kan aldrig förlora mer än $0.50 (aktien handlades för $1.50)... såklart så fanns det snart inga köpare på endollarsnivån.

 

d) Har ni sett SKF eller Ericsson eller något annat bolag på sin hemsida själva uttala sig om vad deras aktie ska vara värd om ett år? Knappast (det får dom inte heller göra). Det ska marknaden själv uppskatta. Exempelbolaget ovan säger också att aktien kostar nu $0.15 och bör vara värd $2.50 om ett år... 1700% värdeökning. Varför köper inte VD hela bolaget om denna siffra vore vettig?

 

e) Varför ligger bolaget i Panama eller Costa Rica eller var det nu finns? Är svaret "skatteskäl" så ringer varningsklockorna. Detta är ett svagt varningstecken, men ett seriöst bolag har ett skattemässigt legalt upplägg. Vi kan ta NetEnt som exempel på seriöst bolag, som har följande bolagsstruktur:

 

structure_netent.gif

 

Bolaget har dotterbolag i lågskatteländerna Malta och Costa Rica. Men det är inte av skatteskäl, utan (troligen) av svenska lotteriinspektionsskäl. Svenska bolag får ju inte bedriva spel. Bolaget behöver alltså en spellicens någonstans. Pengarna plockas sedan hem och skattas i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min flickvän intresserade sig för ett par tre år sen för något som kallas Herbalife, och fick efter kontakt med dessa människor upp förhoppningar om "guld o gröna skogar", skäms att erkänna att jag själv inte tänkte så mkt på det innan det blev dags att investera lite mer pengar än det som redan gått till "testpaketen", i detta fall rörde det sig om ca 15 000 kr.

Efter att ha googlat i ett par timmar insåg jag ju att detta skulle vi inte ha något som helst med att göra, men det hade ändå kostat en del i det läget, inte minst i form av nedlagd tid (av flickvännen då,meddelst telefonmöten och likn.).Jag stör mig dock oerhört på det sätt dessa "företag" utnyttjar folks drömmar och förhoppningar på alla plan.

Visssa kanske säger att "är man så naiv får man skylla sej själv.." och kanske är det så att naivitet är en snart utdöende egenskap hos människor i ett samhälle som mer och mer präglas av egoism, inte bara på ett personligt plan utan också som livsideologi.Vill bara säga att tråden om T 6 var det bästa jag läst på detta forum, ett ljus i mörkret helt klart!!!!! Tack!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min flickvän intresserade sig för ett par tre år sen för något som kallas Herbalife, och fick efter kontakt med dessa människor upp förhoppningar om "guld o gröna skogar", skäms att erkänna att jag själv inte tänkte så mkt på det innan det blev dags att investera lite mer pengar än det som redan gått till "testpaketen", i detta fall rörde det sig om ca 15 000 kr.

Efter att ha googlat i ett par timmar insåg jag ju att detta skulle vi inte ha något som helst med att göra, men det hade ändå kostat en del i det läget, inte minst i form av nedlagd tid (av flickvännen då,meddelst telefonmöten och likn.).Jag stör mig dock oerhört på det sätt dessa "företag" utnyttjar folks drömmar och förhoppningar på alla plan.

Visssa kanske säger att "är man så naiv får man skylla sej själv.." och kanske är det så att naivitet är en snart utdöende egenskap hos människor i ett samhälle som mer och mer präglas av egoism, inte bara på ett personligt plan utan också som livsideologi.Vill bara säga att tråden om T 6 var det bästa jag läst på detta forum, ett ljus i mörkret helt klart!!!!! Tack!!

 

Herbalife är lagligt och noterat på New Yorkbörsen. Knappast ett scambolag. Även om jag också har hört en del kritik mot en del av deras återförsäljare. Dessa är dock inte anställda av företaget, utan oberoende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst Herbalife i sig är lagligt, men deras återförsäljarsystem är uppbyggt på samma sätt som ett pyramidspel... Blev också erbjuden att komma in i det där för någre år sen, och som det såg ut då så verkade det hela vara baserat på att du ska skaffa så många återförsäljare under dig som möjligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...