Gå till innehåll

Playmoneypoker i Sverige?


kilsmo

Recommended Posts

Om man skulle vilja driva en pokersajt i Sverige, och man inte är svenska spel, vad kan man då göra?

 

Att köra en sajt där man bara kan spela för playmoney kan ju inte vara några problem.

 

Om man väljer att driva en playmoneypokersajt där intäkter kommer från reklam, borde inte heller vara några problem väl?

 

Att ta betalt per månad för att få spela för playmoney borde väl vara tillåtet också?

 

Så, till den svåra punkten, att få spelare att vinna något på att spela på sajten, förutom att det är fruktansvärt skoj. Jag har ett möjligt exempel, om någon, som inte äger pokersajten, erbjuder duktiga spelare möjlighet att komma ut i världen och spela livepoker. Hur det skulle kunna tänkas fungera är att pokersajten erbjuder statistik till de som vill sponsra spelare (turneringsresultat eller liknande), och att de som vill sponsra spelare gör sitt eget urval, pokersajten lägger sig inte i alls. Skulle detta eller något liknande vara tillåtet i Sverige?

 

Detta handlar alltså om laglighet, inte om det är möjligt att faktiskt tjäna pengar på följande modell, eller om man kan få spelare till en playmoneypokersajt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett flertal aktörer driver online cash poker från Sverige, så vill du verkligen

driva pokerbolag så kan du nog tänka större än playpoker.

 

Men för att svara din fråga: satsar spelarna inte egna pengar så finns det nog

inte något som svensk lag kan säga om det.

 

 

Om man skulle vilja driva en pokersajt i Sverige, och man inte är svenska spel, vad kan man då göra?

 

Att köra en sajt där man bara kan spela för playmoney kan ju inte vara några problem.

 

Om man väljer att driva en playmoneypokersajt där intäkter kommer från reklam, borde inte heller vara några problem väl?

 

Att ta betalt per månad för att få spela för playmoney borde väl vara tillåtet också?

 

Så, till den svåra punkten, att få spelare att vinna något på att spela på sajten, förutom att det är fruktansvärt skoj. Jag har ett möjligt exempel, om någon, som inte äger pokersajten, erbjuder duktiga spelare möjlighet att komma ut i världen och spela livepoker. Hur det skulle kunna tänkas fungera är att pokersajten erbjuder statistik till de som vill sponsra spelare (turneringsresultat eller liknande), och att de som vill sponsra spelare gör sitt eget urval, pokersajten lägger sig inte i alls. Skulle detta eller något liknande vara tillåtet i Sverige?

 

Detta handlar alltså om laglighet, inte om det är möjligt att faktiskt tjäna pengar på följande modell, eller om man kan få spelare till en playmoneypokersajt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarar på min egen fråga:

 

"3 § Med lotteri avses i denna lag en verksamhet där en eller flera deltagare, med eller utan insats, kan få en vinst till ett högre värde än vad var och en av de övriga deltagarna kan få."

 

Så, det går alltså inte att ge någon form av priser, även om det är gratis att spela.

 

Att någon utomstående part väljer att dela ut pengar/lön till någon som har lyckats extra bra i ett gratisspel verkar dock inte finnas några begränsningar för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte helt hundra på detta, men från vad jag kommer ihåg så finns det någon form av belopp som man kan ge ut i vinst utan att lotteriet behöver ha tillstånd. 1/6 av basbeloppet är vad jag kan minnas. Ett BB är väl ca: 40kkr. Så högsta vinsten kan vara som mest ca: 6600 kr.

Men det finns mer regler. Lotterilagen är ett hopkok, men det går att hitta den online och reda ut begreppen.

 

 

Men om man delar ut någon form av vinster, lyder man inte under lotterilagstiftningen då, även om det är gratis att spela?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett flertal aktörer driver online cash poker från Sverige, så vill du verkligen

driva pokerbolag så kan du nog tänka större än playpoker.

 

Nja, de har alltid fysisk verksamhet och tillstånd i ett annat land.

 

Tänk mer hobbyprojekt, ha en server som man kan sparka på själv när den går sönder, slippa betala för tillstånd, advokater och personal.

 

Att hitta sätt att ändå göra det möjligt för någon att tjäna något på att spela (och att spela bra), för att locka till sig fler spelare än vad en normal playmoneysajt skulle kunna dra. Jag känner inget behov av att tjäna pengar på en pokersajt, jag har ett riktigt jobb, men en playmoneypokersajt utan spelare är ännu mer meningslös än en playmoneypokersajt med spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte helt hundra på detta, men från vad jag kommer ihåg så finns det någon form av belopp som man kan ge ut i vinst utan att lotteriet behöver ha tillstånd. 1/6 av basbeloppet är vad jag kan minnas. Ett BB är väl ca: 40kkr. Så högsta vinsten kan vara som mest ca: 6600 kr.

Men det finns mer regler. Lotterilagen är ett hopkok, men det går att hitta den online och reda ut begreppen.

 

"Kortspel

 

34 § Tillstånd att anordna kortspel får ges, om

1. spelet anordnas i ett sådant sammanhang som avses i 32 § 1,

2. värdet av spelarens insats på varje särskild vinstmöjlighet uppgår till högst 1/600 basbelopp,

3. värdet av högsta vinsten på varje särskild vinstmöjlighet uppgår till högst 1/400 basbelopp, och

4. den som söker tillstånd uppfyller kraven i 32 § 4 enligt 33 §."

 

"32 § Tillstånd att anordna roulettspel och tärningsspel får ges, om

1. spelet anordnas i samband med

a) en offentlig nöjestillställning inom en nöjespark eller liknande anläggning,

b) hotell- och restaurangverksamhet, om det för rörelsen finns tillstånd till servering av spritdrycker, vin eller starköl enligt alkohollagen (1994:1738) eller om det ändå kan antas att spelet utan olägenhet kan anordnas i samband med verksamheten, eller

c) trafik på fartyg i internationell trafik"

 

Så, min tolkning är, du måste ändå ha tillstånd för att bedriva lotteriverksamhet. Om det ska vara kortspel, så har du en maxgräns för vad man kan vinna, givet att det anordnas på en viss plats. Att anordna någon form av kortspel/lotteri på Internet i Sverige är inte möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man väljer att driva en playmoneypokersajt där intäkter kommer från reklam, borde inte heller vara några problem väl?

 

Har du undersökt frågan om du får ha reklam för utländska pokersiter på din svenska site?

Jag har för mig att jag läste att du inte får det, men att aftonbladet och expressen gladeligen betalar böterna för att de drar in mer på reklamintäkterna. Det kanske inte du skulle göra med en play money site...

 

Obs! Jag är inte säker på detta, men det verkar värt att undersöka...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ett utmärkt sätt att gå, som inte bryter mot några svenska lagar (dock behöver du nog ha licens i annat land för att kunna erbjuda spel gentemot utlandet dock).

 

Svaret lär vara (kolla med lotteriinspektionen först, men jag kan inte se några hinder): Förbjud svenskar att spela på sajten. Alltså inte ett pajasförbud, utan verkligen kunna visa att svenskar inte får spela.

 

Då bryter du inte mot några svenska lagar, och ur svenska synvinkel är du ett helt vanligt bolag som drar in skattekulor till Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du undersökt frågan om du får ha reklam för utländska pokersiter på din svenska site?

Jag har för mig att jag läste att du inte får det, men att aftonbladet och expressen gladeligen betalar böterna för att de drar in mer på reklamintäkterna. Det kanske inte du skulle göra med en play money site...

 

Obs! Jag är inte säker på detta, men det verkar värt att undersöka...

 

Det har jag inte undersökt, men det låter som något man borde kolla upp. Pokersajter är ju den givna målgruppen för vidareslussning av spelare. Men pokerforum.nu gör ju reklam, jag antar att pokerforum.nu är svenskregistrerat och att man följer lagen. TV4 gör ju också pokerreklam, och de lyder under stränga sändningstillståndskrav för marknätet, så de riskerar mer än böter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...