Gå till innehåll

Långsam dator


dedu

Recommended Posts

Min nyköpta dator har efter 2 månades användande blivit riktigt seg. Förut kunde jag ha igång Pokerklient, PAhud, PT och lyssna på musik samt ladda ner utan lagg. Nu mera verkar det som att datorn bara klarat av pokerklienten om ens det. Jag bör väl nämna att datorproblemen har uppstått efter det att jag började använda datorn till att ladda ner filmer.

Så vad ska jag göra åt saken? Kom gärna med tips dumma som smarta.

Ps.

Jag vill inte omformatera

Ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Destu större databaser, destu segare blir det(krävs mera diskaccess för att läsa o skriva på disken).

 

Lägg till att operativ systemet har sitt virtutella minne på samma disk. Pokerklienter sina egna databaser/history folders.

+ du laddar o delar ut filer... kan vara nog att få en disk ner på knä om allt är på en o samma disk. Lyssnar du dessutom på musik som spelas upp från disken plågar du ju den ännu mer.

 

defrag, sluta använda annat än det som behövs till poker, töm klienternas databaser/history folders. (kan ställas in så PT gör det efter importerade händer) http://www.ccleaner.com/ kan vara till lite hjälp.

 

Använd olika fysiska diskar för win / pokerklienter / PT(eller server för databasen)

 

skulle varken för prestanda eller säkerhet rekommendera att plåga bärbar med massiva databaser eller köra fildelning

 

sedan finns ju förstås chansen du har elakheter på datorn som pysslar med sina skummheter i bakgrunden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju prova systemåterställning. Det innebär att datorn får de inställningar som var vid en tidigare tidpunkt. Vilka tidpunkter man kan återställa till beror på vilka återställningspunkter som är gjorda.

 

Sen får du installera om program som du installerat på sistone men det är i alla fall mycket enklare än att formatera om hårdisken.

 

Kan kanske hända att dina problem återkommer om du har något lurigt virus men jag tycker ändå det är värt att prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min nyköpta dator har efter 2 månades användande blivit riktigt seg. Förut kunde jag ha igång Pokerklient, PAhud, PT och lyssna på musik samt ladda ner utan lagg. Nu mera verkar det som att datorn bara klarat av pokerklienten om ens det. Jag bör väl nämna att datorproblemen har uppstått efter det att jag började använda datorn till att ladda ner filmer.

Så vad ska jag göra åt saken? Kom gärna med tips dumma som smarta.

Ps.

Jag vill inte omformatera

Ds.

 

Det jag skriver här funkar i Windows XP, förhoppningsvis också i Vista. Starta aktivitetshanterarer (ctrl-alt-del) och se vilka processer som körs på datorn. Genom att avsluta olika processer kan du se om det var de som segade ned datorn.

 

Laddar du ned med hjälp av bittorrent och t ex programmet Azureus, så kan det belasta nätverket och filsystemet mycket hårt. Du kan ändra i inställningarna så att det använder mindre resurser i form av antal filer, bandbredd med mera.

 

En annan vanlig orsak till seg dator är att en djungel av olika codecs för media (divx, xvid etc) har installerats, och råkat i konflikt med varandra. Avinstallera alla eventuella stora mega codecs packs etc, och installera sedan bara de codecs du faktiskt behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju att utveckla varför det är det dummaste du har hört, annars tillför du ju inte mycket för problemlösningen.

 

Jag skulle göra som Matfrid säger, kolla processer i Aktivtetshanteraren.

Kör inte Azureus utan ist utorrent (om du nu kör azu)

 

Han menar nog " ladda ner spyware " vilket vore ganska dumt ja :mrgreen:

 

Ska du ha antispywareprogram kan man väl tipsa om Spybot iaf.

 

Kolla i aktivitetshanteraren om något program drar abnormalt mkt CPU typ 99%/och eller äter minne, så kan du kanske gå vidare efter det..

 

Visst kan detta lagga om man nu maxar både UL och DL och har bra uppkoppling men det känns inte särskilt troligt att det skulle skapa lagget som du beskriver, det där kan bero på en massa saker helt enkelt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju att utveckla varför det är det dummaste du har hört, annars tillför du ju inte mycket för problemlösningen.

 

Jag skulle göra som Matfrid säger, kolla processer i Aktivtetshanteraren.

Kör inte Azureus utan ist utorrent (om du nu kör azu)

 

Ja, är väl lika dumt som att be någon acceptera något av alla dessa MSN-virus som åker runt på det stora intranätet.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Spyware

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är du smittad med något nyare mer sofistikerat virus så hjälper det inte att scanna om datorn, hade du inte Antivirus&brandvägg innan så rekommenderas det att rensa hela burken och installera winblows på nytt

 

edit* det är förresten ett måste ;)

 

mmm, att scanna med en installerad av-scanner då man misstänker att man redan smittats med nåt som smitit förbi är inte så lyckat nej(smiter nåt väl förbi kan den slå ut brandvägg och antivirus, en redan smittad dator kan man inte lita på, vad än den påstår).

Ska man scanna så använd tex 2-3 olika online scanners+ta hem en rootkit scanner. För att vara säker vid scanning, bör man egentligen boota från ett annat 100% malwarefritt media.

 

Formatering är absolut enklast(och säkrast), många elakheter kräver att man går igenom många steg och kan lite om man ska ta bort dom manuellt(man kan få hjälp på ett specialforum, tex http://forums.techguy.org/. Man kan även bara posta en Hijack This!-log där o be dom kolla igenom den.).

 

Ta emot filer på tex msn, öppna bilagor, klicka på mail länkar ladda ner saker och andra simpla saker är väl inget man borde ta upp mera, det hör till allmänbildningen.

 

 

edit: angående missade malware finns det en ny typ av scanner som rekommenderas: http://www.prevx.com/ (obs: ersätter inte AV) scannar efter beteenden som är typiska för malware, inte exakta kännetecken i kod osv som vanliga AV gör och därför missar nya/mindre spridda malware, tills man fått dom nya uppdaterade i virusdatabasen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

edit: angående missade malware finns det en ny typ av scanner som rekommenderas: http://www.prevx.com/ (obs: ersätter inte AV) scannar efter beteenden som är typiska för malware, inte exakta kännetecken i kod osv som vanliga AV gör och därför missar nya/mindre spridda malware, tills man fått dom nya uppdaterade i virusdatabasen.

metoden kallas "heuristic scan" och finns i de flesta antimalware program nuförtiden, men prevX har säkert funktioner som de flesta inte har, vet ej dock.

det funkar inte med en ny signatur för varje olika :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

metoden kallas "heuristic scan" och finns i de flesta antimalware program nuförtiden, men prevX har säkert funktioner som de flesta inte har, vet ej dock.

det funkar inte med en ny signatur för varje olika :P

 

 

Prevx är en HIPS (Host(-based) Intrusion Prevention System)

 

http://wiki.castlecops.com/HIPS_FAQ

Q: How does HIPS technology differ from the anti-spyware scanner, anti-virus scanner, and personal firewall that I have right now?

 

A: Traditional scanner based technology (including most anti-virus, anti-spyware technology) traditionally rely on signatures (fingerprinting) to detect malware. The disadvantage of such a method is that, such detection methods are reactive. Generally the security vendor needs to first have a sample of the malware, create a signature, push it to the customers before the malware can be recognized.

In today's world of fast spreading worms and zero day exploits, this may be too slow. HIPS provides pro-active protection by focusing not on recognizing the specific code but on malicious behavior. For example, a program that tries to add entries to your host file to direct your browsers to an advertising site, is extremely likely to be malware and the HIPS gives you a chance to stop it from happening.

One way of looking at it is that your antivirus relies on recognizing criminals by using photographs, while HIPS technology tries to recognize criminal activity and stop them (whoever they are) when they start to act maliciously.

Firewalls can be considered part of HIPS concept model given that it monitors and alerts you when new network connections are made (assuming that network connections are potentially malicious). However HIPS has traditionally focused on monitoring and alerts on other none-network behavior and system states. See also question on process firewall vs network firewall.

 

edit: varför jag nu tog upp de var ju för att TS inte riktigt vet vad som slöar ner burken, lätt o snabbt o scanna med gratis versionen(behöver inte ens installeras, bara köra från desktoppen tex)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

hitta ingen passande tråd så lånar denna lite...

 

jag kör windows xp och har lyckats ta bort funktionerna med ctrl+c (kopirera) ctrl+v (klistra in) samt typ ctrl+s (snabbspara)

 

någon som vet hur jag aktiverar dessa igen? det är otroligt störande då jag använder dessa snabb tbg kombinationer hyffsat ofta...

 

tusen tack på förhand!!! (jo har testat googla lite men hittar nada :( )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...