Gå till innehåll

Två åka-ur-turneringen-händer.


roitto

Recommended Posts

Dessa två händer har jag åkt ut ur turneringar på:

Gjorde jag fel?

 

Hand #1:

 

Är hyfsat djupt ITM i Pokerstars $35000 guaranteed $3 rebuy - åkte ut på plats 30 av typ 3000.

 

Sitter på BB och får 99.

En tidig position höjer, knappen reraise. Knappen är rätt aggro, så han kan ha kört reraise med t ex AK-AT.

Jag coldcallar och tänker att jag går allin om inget över 9 dyker upp på floppen.

Tidiga positionen foldar.

Floppen är typ 7 3 2, utan några färgdrag.

Knappen går allin.

Jag tänker att han har AK och att han tror att jag också har två höga kort.

Jag synar.

Han har TT.

Slutade på plats 30, vilket iofs inte var så illa pissat.

 

Hand #2.

 

Alldeles i början av pokerstars $11 buyin.

 

Sitter på BB och får 93o, men får se floppen gratis för alla har limpat.

Floppen blir 9 3 K - har tvåpar. Underbart!

Jag betar och en kille synar.

Turn minns jag inte, men jag betar vidare och han synar.

Rivern är A.

Killen reraisar mig och går allin.

Tänker att han har fått träff på sitt A, och att han är en löspassiv calling station som jagar med ett överkort, men att jag sitter på tvåpar.

Jag synar, trots att allin är typ 10 ggr potten innan allin.

Det visar sig att han sitter och trycker på AK och har spelat passivt som en död amöba hela vägen, trots att han har haft topp-par med A kicker.

Nu har han tvåpar AAKK, mot mina 9933.

Ute ur turneringen.

 

Gemensamt för dessa två händer är att jag haft något bra, som kanske är en bra syn i ett cashgame ibland, men gör jag rätt som synar dessa händer när jag riskerar att åka ut ur turneringen?

 

Så här i efterhand känns det som att jag borde ha fattat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att säga såhär utan stackdjup, blinds osv. Första handen är väl inte mycket att säga om. Om det var mindre stackar (vilket det brukar vara så långt in i turrar) så hade det varit omedelbart ställ.

 

Andra handen kan jag nog säga ganska säkert att du spelade fel. Det gäller att beta på floppen så pass att du vet hur du ligger till här. Normalt ligger du fet-under och bör inte syna en all in som är 10 ggr pott om du inter har monsterreaden, vilket du inte hade tyvärr/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att säga såhär utan stackdjup, blinds osv. Första handen är väl inte mycket att säga om. Om det var mindre stackar (vilket det brukar vara så långt in i turrar) så hade det varit omedelbart ställ.

 

Andra handen kan jag nog säga ganska säkert att du spelade fel. Det gäller att beta på floppen så pass att du vet hur du ligger till här. Normalt ligger du fet-under och bör inte syna en all in som är 10 ggr pott om du inter har monsterreaden, vilket du inte hade tyvärr/

 

Sitter på BB och får 99.

En tidig position höjer, knappen reraise. Knappen är rätt aggro, så han kan ha kört reraise med t ex AK-AT.

Jag coldcallar och tänker att jag går allin om inget över 9 dyker upp på floppen.

 

Nej det låter faktist som en ganska enkel fold preflop, om man inte har read. Skulle tippa på att du läste fel när du kommenterade först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter på BB och får 99.

En tidig position höjer, knappen reraise. Knappen är rätt aggro, så han kan ha kört reraise med t ex AK-AT.

Jag coldcallar och tänker att jag går allin om inget över 9 dyker upp på floppen.

 

Nej det låter faktist som en ganska enkel fold preflop, om man inte har read. Skulle tippa på att du läste fel när du kommenterade först.

 

Hur höga pocketpar skulle du folda preflop mot en som du vet är rätt så LAG?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att säga såhär utan stackdjup, blinds osv. Första handen är väl inte mycket att säga om. Om det var mindre stackar (vilket det brukar vara så långt in i turrar) så hade det varit omedelbart ställ.

 

Andra handen kan jag nog säga ganska säkert att du spelade fel. Det gäller att beta på floppen så pass att du vet hur du ligger till här. Normalt ligger du fet-under och bör inte syna en all in som är 10 ggr pott om du inter har monsterreaden, vilket du inte hade tyvärr/

 

Japp, borde ha släppt tvåparet. Måste erkänna att jag blev fintad av hans extremt passiva beteende från start.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gränsen går väl vid TT-JJ i guess. Nu säger jag inte att det är så i jsut detta fallet men det "normala" är ju att vika 99 där. Sen är ju kallsyn horribelt om det inte är jävligt djupa stackar. Jam or fold.

 

Såå horribelt är det väl ändå inte. Preflop har jag 50% mot två överkort. Om jag får se floppen för 1/3 av min stack, så har jag ju möjlighet att ta ett bättre beslut huruvida jag vill knöka in hela stacken eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Fold pre-flop

 

99 är en bra hand men mot en höjning och en återhöjning lägger man sig pre-flop. AKs eller JJ+ kan man tänka sig att spela i denna situationen även om det är många som kan tänka sig att lägga JJ.

 

2. Fold mot FIs återhöjning med 10x potten.

Många slowspelar AA, KK, AK - med lägsta tvåparet så befinner man sig ofta i mycket dålig situation om man får mothugg. Fi kan även sitta på 99/33 ellker K9 varpå man drar nästan dött.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såå horribelt är det väl ändå inte. Preflop har jag 50% mot två överkort. Om jag får se floppen för 1/3 av min stack, så har jag ju möjlighet att ta ett bättre beslut huruvida jag vill knöka in hela stacken eller inte.

 

haha om du inte förstår själv att syna 1/3 av stacken pre med 99 kan jag inte hjälpa dig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om Fi i hand 1 är LAG så trebettar han en raise från EP. 99 känns som en jättelättfold. JJ hade varit lite mer intressant men spontant passar jag den oxå, svårt dock at veta utan stacksizes och blinds.

 

Ok, ni är några som är rörande överens om att jag spelade fel med pp, och jag får lära mig att folda bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter på BB och får 99.

En tidig position höjer, knappen reraise. Knappen är rätt aggro, så han kan ha kört reraise med t ex AK-AT.

Jag coldcallar och tänker att jag går allin om inget över 9 dyker upp på floppen.

 

Nej det låter faktist som en ganska enkel fold preflop, om man inte har read. Skulle tippa på att du läste fel när du kommenterade först.

 

Om jag skulle hålla en dåres försvarstal skulle jag skriva att vid minraise + minreraise hade det varit syn. ;) Nu var det troligen inte så och jag foldar naturligtvis 9-9 där. OM jag inte har en vettig HD att sätta på knappen OCH har en vettig stack att trycka bort den första raisaren med (vilket också kräver read). Ett mer eller mindre otroligt scenario så i 99,9 fall av 100 är det mycket riktigt fold.

 

Edit: Och när det rör sig om 1/3 av stacken är det fold, fold, fold. Och fold.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

smart svar. varför ens lägga upp handen om du inte vill lära dig :roll:

 

Varifrån har du fått att jag inte vill lära mig? Har uppskattat alla svar i denna tråd utom just dina, eftersom de innehållit 0% lärdom och 100% dryghet.

 

Edit, ok några % lärdom var det i vissa inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle hålla en dåres försvarstal skulle jag skriva att vid minraise + minreraise hade det varit syn. ;) Nu var det troligen inte så och jag foldar naturligtvis 9-9 där. OM jag inte har en vettig HD att sätta på knappen OCH har en vettig stack att trycka bort den första raisaren med (vilket också kräver read). Ett mer eller mindre otroligt scenario så i 99,9 fall av 100 är det mycket riktigt fold.

 

Edit: Och när det rör sig om 1/3 av stacken är det fold, fold, fold. Och fold.

 

Jo, jag hade helt fel stackstorlek för denna manöver. Det var bara så trist att folda 99 mot bordets ärke-LAG. Men jag ska inte göra om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sätt fi på ett range av händer och inte bara "jag vill att han ska ha AK så jag sätter honom på AK".

 

Jo, men för AA-TT, så finns det bara 6*5 kombinationer,

Men för AK-AT finns det 16*4 kombinationer.

 

Mycket sannolikare med AK-AT än AA-TT - iaf mot just den killen.

 

Men i turneringspoker så är det ju rätt högprioriterat att inte åka ut helt enkelt, så en fold hade nog varit rätt. Överskattade nog hans aggressivitet när jag trodde att han var beredd att försöka bullystacka mig allin med sin stora stack utan träff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...