Gå till innehåll

Teori: Så bustar vi primashortstackarna!


Alexander_____

Recommended Posts

Jag spelar rätt mycket på prima där det senaste tiden blivit mer och mer olidligt av shortstacks.

Prima shortstackarna är lite speciella då de kan köpa in för 10bb, vilket är unikt för prima/lads tror jag.

 

Jag hatar dem över allt annat i världen och det bästa sättet att stilla mitt hat och få dem att lämna borden är givetvis att busta dem.

 

Så gör vi ungefär:

(innehåller garanterat en massa felaktigheter som någon gärna får rätta till).

 

UTG: Tighta shortstacks (tex deilor) degar ungefär AQ+, 77+

Vilket gör att man skall syna (alla positioner) med ungefär: 99+, AK

Lösare shortstacks som ApriliaLions degar ungefär 44+, AJ+, KQ

Vilket gör att man skall syna med 88+, AQ+

 

UTG+1 spelar de ca 2-3% fler händer, framförallt fler suitade ess. Detta gör att ~AJ blir profitabelt att syna med. Spelar det speciellt löst är säkert AT en ok syn också.

 

CO spelar de ca 25-30% av händerna när det är foldat till dem, framförallt alla ess. Detta gör att en hand som A8s helt plötsligt leder över deras range. Sitter du i BB så är t.ex. A3s en syn om de degar från CO. Även KTs och alla par.

Detta sklijer shortstackarna välidgt mycket, så det gäller att hålla koll på vilka som är tighta från CO/knappen.

 

När det är foldat till dem på knappen degar de det mesta, men även här skiljer det sig mycket. En shortstack med Att. to steal i pokertracker på 50 bör man syna med allt som går bättre i en all-in än J9s i BB.

 

I BB mot SB är det samma sak om än ännu extremare, J7s kan absolut vara en bra syn mot många av dem.

 

Mot en tightare SS med Att. to steal på kanske 30% så bör man syna med ungefär QJs+, A6o+, A2s+ och alla par.

 

Om du är en riktigt fantaiker, som jag, så kan du även strunta i att beta bort andra spelare ur flervägspotter där du har den troligt bästa handen för att busta dem snabbare. Du förlorar pyttelite på det kortsiktigt men tjänar på det långsiktigt om det kan leda till en snabbare död för dem.

 

Jag tror att många är lite för tighta mot shortstackarna, vilket väll antagligen lett till explosionen av dem då de antagligen kan göra okej pengar på det.

Någon annan får gärna göra en förteckning över de olika shortstackarna och hur de spelar, för snabb och effektiv bustning av dem.

 

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror de har bytt strategi lite. Igår la jag märke till att Valencia-spelarna (som inte är bottar) satt kvar och spelade trots att de hade dubblat upp. De satt och försökte stjäla blinds genom att höja 2.5BB preflop.

Lyckades de spela upp stacken till runt 40BB så smet de.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan har vi ju jnevanli också som ju spelar nästan alla stackstorlekar då han ju iaf. själv tror sig vara en vinnande fullstackspelare:shock:

Där har vi riktigt kreativt shortstackspel, har sett honom syna min CO-öppning med 78s på knappen som shortstack. Alltså syna ~40% av stacken i pos i hopp om att spela ut mig postflop...:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På NL100 finns det en som heter broccia. Han är totalt värdelös, kan ställa med JT och shit. Jag raisar alltid hans blind då hand nästan alltid lägger sig då. Har man en bra hand limpar man och inväntar all-inen och synar. Han brukar busta 3-5 inköp för att sedan dra när han fått tjänat 1-2. Förstår inte hur det kan vara lönande för den idioten iaf.

 

Och en titt i PT ger honom på 873 händer ett minus på 248 (-14BB/100). Nu blev jag glad. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han är totalt värdelös, kan ställa med JT och shit. Uh, du menar som alla duktiga kortstackare?

 

Har man en bra hand limpar man och inväntar all-inen och synar.

Givetvis, att ha det som standard att pusha om någon limpar in på ens lilla mörk är antagligen jättebra, för folk synar sällan (tror jag, även om dom synar halvsällan så är det fortfarande standard att trycka med mycket. Jag vet inte hur ofta folk synar där du spelar). Om folk vet om att han spelar så är det ju såklart annorlunda...

 

Han brukar busta 3-5 inköp för att sedan dra när han fått tjänat 1-2. Förstår inte hur det kan vara lönande för den idioten iaf.

Det är klart duktiga kortstackare lämnar när dom kommit upp till ett eller två inköp, duktiga kortstackare spelar ju mer profitabelt med så få BB som möjligt, ungefär.

Nu säger jag inte att han är duktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han är totalt värdelös, kan ställa med JT och shit. Uh, du menar som alla duktiga kortstackare?

Du menar att J-hög är en bra hand? Har även sett honom ställa med T-hög.

 

Han brukar busta 3-5 inköp för att sedan dra när han fått tjänat 1-2. Förstår inte hur det kan vara lönande för den idioten iaf.

Det är klart duktiga kortstackare lämnar när dom kommit upp till ett eller två inköp, duktiga kortstackare spelar ju mer profitabelt med så få BB som möjligt, ungefär.

Nu säger jag inte att han är duktig.

Min poäng var att han är för lös och förlorar mer än han får in.

 

Nu har jag inte alls läst någon shortstackteori, men jag kan inte tänka mig att all-in med T-hög är en vinnande strategi. Statsen på honom på 873 händer säger att han ställer med 20.8%. Jag kan däremot tänka mig att det kan vara mer lönande om han visar hur lös han är i början, och sedan när han dubblat tightar till sig lite och får syn med sämre händer än vad han borde få när han nu har 20-30xBB. Men som sagt... -15BB/100 hittills.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror de har bytt strategi lite. Igår la jag märke till att Valencia-spelarna (som inte är bottar) satt kvar och spelade trots att de hade dubblat upp. De satt och försökte stjäla blinds genom att höja 2.5BB preflop.

Lyckades de spela upp stacken till runt 40BB så smet de.

 

vad är dom här bottarna som inte är bottar kan någon förklara vad deras taktik är och hur dom spelar. Är dom flrera? vilken nivå? nick? vad gör dom för inköp?

Är dom proffs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad är dom här bottarna som inte är bottar kan någon förklara vad deras taktik är och hur dom spelar. Är dom flrera? vilken nivå? nick? vad gör dom för inköp?

Är dom proffs?

 

nl400-3000 prima

piruloo, caird, vbisk, sirdonald, aprilialions, cannichewua, deilor

 

de är polare och kör enligt samma system. jamfold med 10bb sitout vid 20bb. är lite blandade limitproffs och sitngospelare som kör det vid sidan om sin vanliga grind. jävligt irriterande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte kontakta Prima istället om ni tycker det är ett problem? Om ni har gjort det, vad säger dom?

 

Om de inte vill göra nåt åt det ni anser vara ett problem, varför inte byta till en sajt med 20BB mini inköp? 20BB shortstacks lär väl minska ert EV oxå men inte alls i samma utsträckning som 10BB stacks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte kontakta Prima istället om ni tycker det är ett problem? Om ni har gjort det, vad säger dom?

 

Om de inte vill göra nåt åt det ni anser vara ett problem, varför inte byta till en sajt med 20BB mini inköp? 20BB shortstacks lär väl minska ert EV oxå men inte alls i samma utsträckning som 10BB stacks.

 

jupp, bara att byta site. alla grinders kan ju byta site bitte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nl400-3000 prima

piruloo, caird, vbisk, sirdonald, aprilialions, cannichewua, deilor

 

de är polare och kör enligt samma system. jamfold med 10bb sitout vid 20bb. är lite blandade limitproffs och sitngospelare som kör det vid sidan om sin vanliga grind. jävligt irriterande.

 

ja tack men om dom kör samma system så är det ju bara att kolla upp systemet:-D :-D $$$$

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja tack men om dom kör samma system så är det ju bara att kolla upp systemet:-D :-D $$$$

 

Nej för de utnyttjar faktumet att de flesta spelare, bra som dåliga, öppnar en för vid range händer. Man öppnar en vid range i syfte att öka sitt +ev främst mot andra med 100bb-stack och då är det ofrånkomligt att man tappar värde mot shortstackarna. Dock kan man ju givetvis komma fram till en hyfsat bra calling-range för att minimera förlusterna. Problemet med ratholing blir bara värre och på party har fenomenet med shortstack-ryssarna varit ett problem länge. Hoppas siterna tar tag i det på allvar för det förstör spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att J-hög är en bra hand? Har även sett honom ställa med T-hög.

 

Min poäng var att han är för lös och förlorar mer än han får in.

 

Nu har jag inte alls läst någon shortstackteori, men jag kan inte tänka mig att all-in med T-hög är en vinnande strategi.

 

Jag menar att man kan ställa med J-hög. Och jag trodde vi pratade om JT, varför pratar du nu om J-hög? Ja, man kan ställa med T-hög. Man kan syna med T-hög också...

Vad vill du med det här egentligen?

 

Hur vet du att han är för lös? Du tror ju att man aldrig kan ställa med JT. Ditt exempel om hur han några gånger gick in med 10BB och återköppte 3-5 gånger och sen drog när han dubblat upp 1-2 visar ju i sig inte att han är dålig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...