Gå till innehåll

Tvist med dtd - advokat?


Mikka

Recommended Posts

I Sverige strider det mot god advokatsed att arbeta mot provision. Även seriösa jurister som inte har fått advokattiteln ännu följer god advokatsed.

 

Således blir det nog svårt att hitta någon "riktig" jurist som arbetar mot provison. Mot bakgrund av detta skulle jag nog dra mig för att diskutera taktik med Fleshy ovan.

 

Sedan behöver inte just en svensk firma vara värdelös för att bolaget ligger utomlands. De större firmorna, de sk. drakarna, håller sig med kontor i de flesta större länder och kan sköta en förhandling oavsett domsaga.

 

Lite sent svar eftersom jag inte varit inne på ett tag...

 

Jag håller med dig att några "riktiga" jurister (om du menar seriösa duktiga) inte jobbade på provision för 10-20 år sedan. Juristkonsultbranschen har förändrats ganska mycket senaste 10 år sedan. Nuförtiden finns det juristfirmor i STockholm som är riktigt vassa som jobbar på provisionsbasis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En första fråga. Hur mycket pengar rör det sig om?

 

Handlar det om mindre än 50k är det ingen som helst mening att vända sig till en advokat så länge du inte är 100 % säker på att du kommer att vinna.

 

1) Finns det något skrivet kontrakt? Eller på annat sätt skriftligt bekräftat? Om inte så kan också i praktiken ge upp att få rätt den juridiska vägen. Om det finns något skriftligt så beror det naturligtvis väldigt mycket på vad där står.

 

Säg att advokaträkningen går på 50k. Då är det +EV att satsa på advokat om du tror att advokaten kan uppnå över 50% vinstprocent. Förloraren betalar ju dina advokatkostnader (gäller att kolla upp att de har mycket pengar också).

 

1) Finns många mål man kan köra utan skriftliga avtal. Finns också vittnen, korrespondens, parternas handlande m.m. Har inte läst in mig på det här fallet dock...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...