Gå till innehåll

Turneringshjälp tack

Laxpasta

Recommended Posts

Har på senaste börjat spela en del MTT och tror bestämt att jag har en stor läcka i mitt spel. Spelar vanligtvis cash game där jag är betydligt säkrare på mitt spel.

Nivån varierar, men på senaste rör det sig om 200-300 SEK turneringar på SvS. Jag spelar aldrig turbo då jag tycker turfaktorn stiger och det oftast slutar med en slumpad vinnare.

Jag anser mig vara duktigare än average-joe spelarna och tycker jag borde ha dragit in en vinst vid de här laget men hur jag än vrider och vänder blindas jag alltid bort i slutändan eller får för mig att ställa med en hand i steal-syfte och får sota för försöket.

Några scenarion..

Average stacken ligger på 9000 och du har 14000 som chip tvåa.

Du hittar A9s på big blind och det foldas till small ( 6700 chips ) som ställer.

Syn/Fold? Blindsen är på 250/500

11 personer kvar, du satsar på top 3 vinst.

Average stack på 10.000 och du har 7000 på big blind med 66 när chippisen på knappen ställer. Blindsen på 150/300

17 personer kvar, du satsar på top 3 vinst även här.

Average stack på 11.000 och du har 10.400 i stacken i mitten pos.

32 pers kvar, du satsar än en gång på top 3 vinst och en agressiv spelare, som täcker dig, höjer till 1000. Vad gör du med 1010? Syn/Rais/Fold/All in?

Inser att det inte är lätta frågor eftersom allting varierar på bords motstånd och liknande men jag försöker få ett bättre hum över hur man spelar i vissa lägen i sena skeden av turneringar.

Åker allt för ofta ut i slutändan då man ödslat 2 timmar i onödan :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel, båda är syn utan exceptionella situationer/reads. Edit, 66 kan kanske diskuteras mer

Vad är det?

Syna med 66 med en hyfsad stack för en slantsingling som bäst är mer risk än vad som är vettigt att ta, lättare att ställa själv med J9 eller så.

Att första handen kan vara syn beror på read och läget i turren mer. Jag skrev också syn först men ändrade mig. Är fortfarande lite osäker. Vill tro att vi ofta leder men är ändå för marginellt för att ta synen.

Med steal-spel menade jag hur agressiv han är när uppenbara stöldlägen finns som sitta sent på tight bord och alla foldat fram till dig. Samt om han pushat när alla limpat in mm. Samt hur väl han försvarar sin BB.

Ofta finns det ett tapp på det området med spelare som inte plussar i MTT

Länk till kommentar

1: Håller med den förste talaren. Fold. Du får som bäst 50 50. Stor sannolikhet att du antingen möter bättre A eller pocket. Är pocketen högre än 9 så ligger du illa till.

2: Riktigt dåligt drag av chippisen. Har han något ställer han inte på blindsen 150/300. Syna hans bluff

Ändrar min ställning här. Även om han bluffar är det oftast 50 50. Eftersom man har mer än 20bb så klarar man en fold här

3: Aggresiva spelare är jobbigast. Beroende på om han är tajt eller inte så passar en kontrahöjing till ca 3000 - 3500 om han spelar många händer. Den ger dig potten oftast. En tajt spelar har du som bäst 50 50 mot då är det ingen ide från början.

En syn på en sån här hand är inget att rekommendera. Då måste du träffa för att spela vidare på floppen.

Både 1 och 2 kan diskuteras vidare beroende på hur spelarna som ställer har spelat tidigare.

Länk till kommentar

1. Readberoende. Jag foldar mot en tight spelare eller utan read, men mot en känd stealare och/eller allmänt lös spelare synar jag.

2. Lätt fold imho. Även om vi ligger under medel så har vi en helt OK stack och ingen anledning att ta en fight som som bäst är en coinflip.

3. Antar blinds 150-300. Jag tvekar mellan raise till 3000 och push. Beror på känslan där och då.

Länk till kommentar

Syna med 66 med en hyfsad stack för en slantsingling som bäst är mer risk än vad som är vettigt att ta, lättare att ställa själv med J9 eller så.

Att första handen kan vara syn beror på read och läget i turren mer. Jag skrev också syn först men ändrade mig. Är fortfarande lite osäker. Vill tro att vi ofta leder men är ändå för marginellt för att ta synen.

Slantsingling som bäst? Men lägg upp en HD. Dessutom kan han absolut pusha 22 profitabelt, och har mer och mer sällan halvhöga pp ju högre dom blir. Jag kan knappt se någon pusha QQ+ där.

Första handen är syn även om man ser killen som monstertajt. Det är en sådan sjukt stor läcka att lägga A9s där, tänk till lite.

Om motståndaren pushar 16% först in i lilla mörk har vi 46.3% och det är en syn.

1: Håller med den förste talaren. Fold. Du får som bäst 50 50. Stor sannolikhet att du antingen möter bättre A eller pocket. Är pocketen högre än 9 så ligger du illa till.

2: Riktigt dåligt drag av chippisen. Har han något ställer han inte på blindsen 150/300. Syna hans bluff

Ändrar min ställning här. Även om han bluffar är det oftast 50 50. Eftersom man har mer än 20bb så klarar man en fold här

Va sjutton, lägg upp HD om du vill diskutera. Det är inte "som bäst 50/50".

För övrigt är det rätt roligt att du tror SB lägger A5, KQ etc först in.

Länk till kommentar

Problemet är att det går inte och säga vad som är rätt om man inte har read på motståndarna. Dvs hur spelar FI är avgörande för hur man agerar i händerna.

Men om man inte vet det så är det förmodligen:

1. Syn Med 12 BB så börjar SB bli desperat och ställer med rätt vid HD.

2. Fold. Vi har 20Bb och någon idiot har ställt med över 20bb i stacken - antingen på en ren stöld eller så sitter idioten med en hand denna inte vill spela på en flopp - då är det normalt mellan-par 88-QQ vilket är de mest svårspelade händer som finns - vilket då din hand spelar dåligt mot. Med 20BB så är man inte desperat och det kommer bättre lägen.

3. Standard är återhöj till 3K - MEN här har du problemet att du nästan är pott-committed om du får en återhöjning emot dig. Så stt ställa direkt är inte fel det heller - speciellt inte om Fi är superaggressiv. Man kan även syna för set-värde om fi är väldigt tight, man har pottodds för det med. Så man kan spela handen på alla sätt - denna är väldigt beroende på hur man ser på spelaren som höjt upp.

Länk till kommentar

Sant, utan read går det inte att avgöra.

MEN, med avarage 9000 i ex 1 är inte situationen lika desperat som den verkar trots 12BB. Tror nog det är marginellt, och vi har tillräckligt med marker för att inte ta risken, jag kräver starkare hand för risken.

Länk till kommentar

3. Standard är återhöj till 3K - MEN här har du problemet att du nästan är pott-committed om du får en återhöjning emot dig. Så stt ställa direkt är inte fel det heller - speciellt inte om Fi är superaggressiv. Man kan även syna för set-värde om fi är väldigt tight, man har pottodds för det med. Så man kan spela handen på alla sätt - denna är väldigt beroende på hur man ser på spelaren som höjt upp.

Av min egen erfarenhet så brukar en återhöjning till 3k i dessa lägen resultera i all in från motståndaren, eller en syn. Synen är nästan värst då det är sjukt svårt att sätta FI på en bestämd hand och hur spelar vi om brädet är KJ7 eller bara låga "ofarliga" kort? Jag menar, en continuebet är ju bara idiotiskt om vi inte är benägna att investera alla våra chips.

Ni bör ha i åtanke att turneringarna på svenska spel ( 300 SEK ) kan vara väldigt slaskiga och man ser ofta en hel del idiotiska drag hos motståndaren. 1010 i det här läget kan väldigt ofta vara stål.

Men då kommer jag som sagt till problem nummer två.

Du höjer med en hand som AK,AQ.

Får en syn i sent skede av turneringen. Floppen kommer i stil med 984 och han checkar till dig. Låt oss säga att en bet nu borde ligga på halvpot

( Rais till 600, syn av FI, + blinds på 100-200 = 1500 i potten på flop )

Du betar som sagt halkvpot lite mer, 750?

Mitt ständiga problem ligger i att jag ogillar att checka tillbaka eftersom jag möjligtvis kunnat vinna potten om jag bara smällt på en bet då FI sannolikt missat.

Men har han inte missat och check raisar istället har jag ändå investerat tok för mycket i potten och halverar ibland stacken. Någon som känner igen sig?

Är väl medveten om att dessa frågor inte är att svara på då allt beror på read och liknande.. det jag är ute efter är att få höra erfarna åsikter om dessa situationer så jag kanske tänker på de nästa gång ;-)

Länk till kommentar

Sant, utan read går det inte att avgöra.

MEN, med avarage 9000 i ex 1 är inte situationen lika desperat som den verkar trots 12BB. Tror nog det är marginellt, och vi har tillräckligt med marker för att inte ta risken, jag kräver starkare hand för risken.

Det är som sagt ännu en jättelucka hos dig, lägg är superfel och du förlorar alltså massor på att göra så.

För att inte ta risken till vad förresten? Att ha 47% mot motståndarens händer är säkerligen tillräckligt, och det har man om motståndaren pushar ca 14%. Du tror att motståndaren lägger A9o, 66 först in eller? Man kan aldrig få i närheten av lika stor edge som man har här med "standardspel och hitta bra stjällägen" eller vad du nu skulle kalla din egna "extraordinära" och speciella strategi.

Ni är alldeles för veka för turneringsspel

På fråga tre är standard syn när mörkarna är 150-300, trebet är rättså illa. Är det ante på någon utav frågorna?

Länk till kommentar

Det är som sagt ännu en jättelucka hos dig, lägg är superfel och du förlorar alltså massor på att göra så.

För att inte ta risken till vad förresten? Att ha 47% mot motståndarens händer är säkerligen tillräckligt, och det har man om motståndaren pushar ca 14%. Du tror att motståndaren lägger A9o, 66 först in eller? Man kan aldrig få i närheten av lika stor edge som man har här med "standardspel och hitta bra stjällägen" eller vad du nu skulle kalla din egna "extraordinära" och speciella strategi.

Ni är alldeles för veka för turneringsspel

På fråga tre är standard syn när mörkarna är 150-300, trebet är rättså illa. Är det ante på någon utav frågorna?

FI ställer inte med 14% i dessa lägen.

FRÅGA 1:14% är J10, QJ mm och med 13BB så nära avarage och med finalbord som väntar är generellt en FI tajtare än så. Det vet du om du tänker lite. Med A9 och rimlig HD här ser jag oss ca 40/60 och då har jag skarvat bort AA o KK som han troligen inte ställer först in.

FRÅGA 2: Du har 23 BB och är troligen uppe mot bäst två höga kort, näst troligt en hand liknande din. 44-1010 är troligast i mitt huvud.

Du ska fråga dig VAD ställer chippien in med med, han kan ju ha runt 70-80BB. Och i mitt huvud vill jag ha read "maniac" för att syna med mina 23BB här.

FRÅGA 3: Syn

Länk till kommentar

Average stacken ligger på 9000 och du har 14000 som chip tvåa.

Du hittar A9s på big blind och det foldas till small ( 6700 chips ) som ställer.

Syn/Fold? Blindsen är på 250/500

11 personer kvar, du satsar på top 3 vinst.

Syn... vi satsar på top 3 och lever fortfarande om vi förlorar. Stor chans at vi är favorit i handen dessutom om du inte har en jätte read på spelaren.

Average stack på 10.000 och du har 7000 på big blind med 66 när chippisen på knappen ställer. Blindsen på 150/300

17 personer kvar, du satsar på top 3 vinst även här.

Syn....vi satsar på top 3 och hans all in skriker ju svag hand.....

Average stack på 11.000 och du har 10.400 i stacken i mitten pos.

32 pers kvar, du satsar än en gång på top 3 vinst och en agressiv spelare, som täcker dig, höjer till 1000. Vad gör du med 1010? Syn/Rais/Fold/All in?

Vad är blindsen här? Syn förmodligen. Låter som om du har position här så får du ta ett beslut till efter flopp.

Länk till kommentar