Gå till innehåll

Råd vid skärmköp (2x23" eller 1x30")


FraXioN

Recommended Posts

För tillfället har jag en HP 23" WS med 1920x1200 i upplösning. Jag är väldigt nöjd med skärmen som jag köpte nu i somras. Dock så har jag nu "vant" mig och skärmen som till en början kändes väldigt stor känns nu nästan för liten.

 

Jag brukar spela ca 9 bord samtidigt och har gjort det sen i somras så jag är bekväm med det. Dock känns borden väldigt små och med vissa klienter blir det en del överlapp. Jag skulle alltså behöva mer yta för att dels köra större bord samt kunna undvika överlapp. Dessutom skulle det kunna vara skönt att ha tex ett explorerfönster öppet samtidigt utan att det överlappar pokerborden. Dessutom skulle det vara skönt att ha möjligheten att testa att spela fler än 9 bord. Har provat 12 bord några gånger men borde blir verkligen pyttesmå.

 

Noteras bör dock att jag inte är en heltidsgrinder utan jag studerar på KTH och spelar poker ca 1-2h per dag.

 

De alternativen jag funderat på är:

 

A) Köpa en likadan skärm och ställa breve. Köra majoriteten av pokerborden på ena skärmen och några pokerbord + explorerfönster på andra skärmen.

 

+Billigare att köpa en till 23" jämfört med en 30"

+Kunna "avskilja", så att man tex kör poker på ena skärmen och gör annat på andra skärmen

-Blir en "list" i mitten där skärmarna möts, dvs inte en enhetlig bild

 

 

 

B) Alternativet som jag funderat på är att istället införskaffa en 30" skärm (2560x1600) och enbart köra på den. Det blir helt klart dyrare samt lite mindre total yta. Men det känns samtidigt som att man kan använda skärmen till fler saker. Tex som att se på film (har för tillfället en 32" tjock-tv som jag ser film/TV på).

 

 

+"Snyggare" med en stor skärm än två mindre

+Mer mångsidig och "framtidssäker" (kanske köper man en till 30" om några år?)

-ca 10 000 kr dyrare lösning

 

 

Sedan lite frågor som jag funderat på:

 

Går det att se på TV på en sådan 30" TFT? Alltså att köpa en digitalbox och koppla in på något sätt? Kommer det gå att spela Xbox (gamla, inte 360)? Jag är väldigt grön på området med tv-signaler hit och dit.

 

Datorkraft och bra grafikkort kommer inte vara något problem då jag planerar att köpa en helt ny dator iom skärminköpet.

 

Ni som har en 30" får gärna dela med er av era erfarenheter.

 

Tack på förhand för tips råd och kommentarer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har dells 30 tummare och jag vela precis som dig innan jag köpte :P

 

I helhet är jag mycket nöjd med den, men 9 bord går ju inte köra helt utan överlapp på tex ongame på 30 tummarn heller...

Dock så går det ju ganska bra men jag tycker att det ibladn kan vara lite ansträngande för ögonen då borden inte blir så jättestora.

 

Ibland går jag ner på 1920*1200 o kör 6 bord med lite överlapp för att lätta ögonen. Men ser du bra så är det väl inga problem med den stora uppl. ;)

 

Jag har sett tv på en 24 tummare med com hem och det funka bra. Så jag skulle nog köpt 30tummarn och haft den som tv också... Enda nackdelen är att borden blir lite små annars e den kanon :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har dells 30 tummare och jag vela precis som dig innan jag köpte :P

 

I helhet är jag mycket nöjd med den, men 9 bord går ju inte köra helt utan överlapp på tex ongame på 30 tummarn heller...

Dock så går det ju ganska bra men jag tycker att det ibladn kan vara lite ansträngande för ögonen då borden inte blir så jättestora.

 

Ibland går jag ner på 1920*1200 o kör 6 bord med lite överlapp för att lätta ögonen. Men ser du bra så är det väl inga problem med den stora uppl. ;)

 

Jag har sett tv på en 24 tummare med com hem och det funka bra. Så jag skulle nog köpt 30tummarn och haft den som tv också... Enda nackdelen är att borden blir lite små annars e den kanon :-D

 

Men man kan väl köra 9 st bord i fullstorlek på 30", då är de väl inte "små"?

 

Hur kopplade du så du kunde se på TV? Skärmen har ju DVI-ingång..?

 

 

 

Glöm inte att de flesta grafikkort inte stödjer den upplösning som 30-tummarn har.

 

De grafikkort jag väljer mellan är 7900GS, X1950Pro och X1950XT och alla de klarar 2560x1600.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...