eurythmech Postad 22 September , 2007 Rapport Postad 22 September , 2007 Jag får följande felmeddelande när jag försöker kopiera en fil på 4.5 gig från en disk med ca 12 gig ledigt till en med flera hundra gig ledigt. Vad kan det bero på? Jag tror att jag sett det förr, samt att det skulle kunna åtgärdas genom att starta om datorn, men jag är mest intresserad av varför windows inte ser att det finns utrymme. Citera
dekutree Postad 22 September , 2007 Rapport Postad 22 September , 2007 Vad är Monkey island saga för nåt?? Google hittar bara MI:1 och det är väl knappast 4gb stort, snarare 4mb Citera
eurythmech Postad 22 September , 2007 Författare Rapport Postad 22 September , 2007 En samling av alla spel, tror jag. Uppdatering: Nix, omstart funkar inte. Citera
Hume Postad 22 September , 2007 Rapport Postad 22 September , 2007 Kanske låter som en dum fråga, men du har inte fat istället för ntfs på den nya disken? Citera
brainslicer Postad 22 September , 2007 Rapport Postad 22 September , 2007 En samling av alla spel, tror jag. Uppdatering: Nix, omstart funkar inte. 4gb är väl max filstorlek om du har fat32 har jag för mig, byt filsystem kankse? ahh, 2 late: men där finns lite info om fat iaf: http://en.wikipedia.org/wiki/File_Allocation_Table Citera
hose Postad 22 September , 2007 Rapport Postad 22 September , 2007 Ja, det beror säkerligen på att du försöker kopiera från en disk med NTFS som filsystem till en annan med FAT32. Det sistnämnda filsystemet klarar nämligen inte filer som är över 4GB eller något liknande. Du kan om du vill helt enkelt konvertera filsystem på ett litet kick men säkerhetskopiera i sådana fall det du är rädd om och skyll inte på mig om det går fel. Då skriver du CONVERT C: /FS:NTFS eller motsvarande (förutsatt att det gäller C: och WinXP), men sök gärna information om det på nätet så får du lite mer instruktioner. Citera
eurythmech Postad 22 September , 2007 Författare Rapport Postad 22 September , 2007 Aha. Fan vad idiotiskt. Tack. Det är en extern disk där jag har en massa roliga godsaker sparade. Kan jag konvertera utan att äventyra alla filer där? Citera
hose Postad 22 September , 2007 Rapport Postad 22 September , 2007 Aha. Fan vad idiotiskt.Tack. Det är en extern disk där jag har en massa roliga godsaker sparade. Kan jag konvertera utan att äventyra alla filer där? Externa diskar levereras ofta formatterade med FAT32 för att de ska vara kompatibla med t ex mac osv, så om du ska flytta disken till sådana datorer kan det vara en idé att behålla FAT32. Annars är det nog bättre att byta av flera orsaker. Du ska kunna konvertera utan att förlora filerna på disken men det finns alltid en liten risk att det strular. Jag har i alla fall gjort det själv utan problem. Du kan alltid använda ett program som t ex Partition Magic men annars går det som sagt med det inbyggda kommandot jag skrev förut. Här står det lite om detta (det enda man ska tänka på är att kontrollera att man får rätt klusterstorlek efteråt): http://support.microsoft.com/kb/307881/sv http://www.aumha.org/win5/a/ntfscvt.php Citera
Recommended Posts