Gå till innehåll

Inlösen av utlänsk check


xyztobbe

Recommended Posts

Hejsan,

 

jag har fått en check på $400 som jag glatt gick till banken för att lösa in. Tyvärr säger dom att förfalskningar har blivit så vanliga att de måste skicka checken till inkasso som skickar checken till den banken som checken är utställd av för att kontrollera om den är äkta.

 

Jaja, vad kostar då det? En liten nätt summa på 500 SEK. Alltså $75. Snabbt uträknat så får bankmonstret 19% av mina pengar för att lösa in checken. Jag tycker dom tar alldeles för mycket av mina pengar men jag kan inte hitta något bättre sätt.

 

Någon som vet ett billigt sätt att lösa in utländska checkar? Eller är det bara att göda bankmonstret ännu mer? :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

 

jag har fått en check på $400 som jag glatt gick till banken för att lösa in. Tyvärr säger dom att förfalskningar har blivit så vanliga att de måste skicka checken till inkasso som skickar checken till den banken som checken är utställd av för att kontrollera om den är äkta.

 

Jaja, vad kostar då det? En liten nätt summa på 500 SEK. Alltså $75. Snabbt uträknat så får bankmonstret 19% av mina pengar för att lösa in checken. Jag tycker dom tar alldeles för mycket av mina pengar men jag kan inte hitta något bättre sätt.

 

Någon som vet ett billigt sätt att lösa in utländska checkar? Eller är det bara att göda bankmonstret ännu mer? :evil:

 

 

Skaffa en personlig bankman, de brukar kunna fixa sånt här betydligt smidigare och billigare än miffona i kassorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, jo. Eller "bli släkt" med en i banken. J***ar vad arg jag blir på skitbankerna i det här landet. Jag googlade lite o hittade några artiklar och i en säger Föreningsparbankens presschef 2004:

 

– Det här med att vara känd hos banken är högst subjektivt och kan innebära allt från att du är granne och släkt med banktjänstemannen till att du ser allmänt förtroendegivande ut och bedöms ha kreditvärdighet enligt den enskilde tjänstemannen, säger Jesper Berggren.

 

Så ruttet system. Hatar subjektiva bedömningar :evil: Kanske ska glida in i dyraste kostymen jag har o gå in på banken. Då se jag väl "kreditvärdig" ut. Urk!

 

Men tack för tipset! En personlig bankman vore gött.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

 

jag har fått en check på $400 som jag glatt gick till banken för att lösa in. Tyvärr säger dom att förfalskningar har blivit så vanliga att de måste skicka checken till inkasso som skickar checken till den banken som checken är utställd av för att kontrollera om den är äkta.

 

Jaja, vad kostar då det? En liten nätt summa på 500 SEK. Alltså $75. Snabbt uträknat så får bankmonstret 19% av mina pengar för att lösa in checken. Jag tycker dom tar alldeles för mycket av mina pengar men jag kan inte hitta något bättre sätt.

 

Någon som vet ett billigt sätt att lösa in utländska checkar? Eller är det bara att göda bankmonstret ännu mer? :evil:

 

har också gjort misstaget att casha ut med check. var fick du checken ifrån? be dem sätta en "stop payment" på checken, då får du tillbaka pengarna till kontot, varifrån uttaget e gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag gjorde ett nytt försök på banken igår och då gick det bättre. :-)

 

Jag tog en kölapp och väntade på min tur. Så kom bankmannen och tog emot mig. Jag sa att jag har en utländsk check som jag vill lösa in. "Ojojoj, dom där gillar vi inte", sa hon. "jag vet", sa jag. Efter det förklarade hon att hon måste skicka den till inkasso och det blir en avgift på 500 kr (det är så många förfalskningar och konstiga checkar från poker/spel-siter). Jag blev förbannad och citerade presschefen, sa att dom kunde ta hela min lägenhet (dom äger juh i princip den) och en hel del andra saker.

 

Då hajjade hon till och knappade på sin dator i en minut och checken löstes in för den lägre avgiften. Alltså, den löstes in men måste ändå skickas till stockholm för kontroll. Jaja, det löste sig för mig iaf :)

 

Så, allt går bara man argumenterar lite :-D

 

Becknish :

Checken var inte från någon pokersite, jag hade fått den av en amerikansk organisation och tur var väl det. Hon sa att alla checkar från pokersiter skickas direkt till inkasso. Dom vill inte ta i dom. Och det tycker jag är märkligt... är bankmännen även moralpoliser (som alla verkar vara i detta land)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår helt och hållet att bankerna i Sverige gärna ser att kunderna överför pengar via internationel banköverföring. Det är säkert, dom kan ta ut en avgift och kunderna är förhoppningsvis så glada för att få använda en högteknologisk teknik så kunderna skiter i alla avgifter som tas på vägen.

 

Jag förstår också att banken vill skydda sig mot de ökade bedrägerierna (när okända "kunder" kommer in på banken och löser in en falsk check o sedan försvinner)

 

Det som gör mig upprörd är två saker:

 

1. När bankmännen som sitter i kassorna och gör direktinlösen för släkten och skickar alla andra till inkasso. Det är väldigt illa när banken ger möjlighet att minimera kostnader för grannar och släkten till de som sitter i kassorna och att jag (som inte är släkt eller bor bredvid en granne som jobbar i kassan på banken) ska betala högre avgifter per automatik.

 

2. Det som även gör mig upprörd är när hon i kassan börjar säga att det är så många checkar från konstiga pokerbolag. Vad spelar det för roll var pengarna kommer ifrån? En bank är en bank och ska ta emot pengar o skita i var dom kommer ifrån. Låt polisen sköta sitt jobb (om det nu är svarta pengar) o fokusera på att vara en bank! En bank ska transferera pengar och var serviceinriktad till sina kunder. Inget annat.

 

Samma fenomen finns till och med bland bensinstationerna. När jag tankar med företagets kort ska jag inte behöva visa legitimation för att "jag kan ha stulit bilen och nu tankar med företagets kort". Bensinstationen ska pumpa bensin o ta emot pengar för dom. Inte vara poliser och kontrollera om jag stulit någon företagsbil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår helt och hållet att bankerna i Sverige gärna ser att kunderna överför pengar via internationel banköverföring. Det är säkert, dom kan ta ut en avgift och kunderna är förhoppningsvis så glada för att få använda en högteknologisk teknik så kunderna skiter i alla avgifter som tas på vägen.
Du kan konsten att ta något, som jag är övertygad om att väldigt många ser som en positiv teknik, och få det att låta negativt. Men fortsätt du gärna casha checkar.

 

Jag förstår också att banken vill skydda sig mot de ökade bedrägerierna (när okända "kunder" kommer in på banken och löser in en falsk check o sedan försvinner)
Du verkar inte riktigt ha någon förståelse för det eftersom du blev så förbannad då det hände dig.

 

Det som gör mig upprörd är två saker:

 

1. När bankmännen som sitter i kassorna och gör direktinlösen för släkten och skickar alla andra till inkasso. Det är väldigt illa när banken ger möjlighet att minimera kostnader för grannar och släkten till de som sitter i kassorna och att jag (som inte är släkt eller bor bredvid en granne som jobbar i kassan på banken) ska betala högre avgifter per automatik.

Nu är vi alltså inne på det här med subjektiv bedömning om jag förstår det hela rätt? Men, du övertolkar ju det som presschefen sa för ett par år sen IMO. Det är väl en ren självklarhet att en välkänd kund på banken kan få bättre förmåner än om Lasse Luffare kommer in och vill casha en utländsk check. Ser verkligen vari problemet ligger. Själv får jag förmånliga räntor etc iom att banken sköter alla mina lån och transaktioner, dvs jag är känd av banken.

 

2. Det som även gör mig upprörd är när hon i kassan börjar säga att det är så många checkar från konstiga pokerbolag. Vad spelar det för roll var pengarna kommer ifrån? En bank är en bank och ska ta emot pengar o skita i var dom kommer ifrån. Låt polisen sköta sitt jobb (om det nu är svarta pengar) o fokusera på att vara en bank! En bank ska transferera pengar och var serviceinriktad till sina kunder. Inget annat.
Klart som fan att banken inte kan skita i var pappret, som du hävdar är en check, kommer ifrån. Det är lite skillnad på en svensk premieobligation och en bananmönstrad check från Republica Tjottahejtihas, yes? Självklart har banken rätt att ifrågasätta äktheten.

 

Samma fenomen finns till och med bland bensinstationerna. När jag tankar med företagets kort ska jag inte behöva visa legitimation för att "jag kan ha stulit bilen och nu tankar med företagets kort". Bensinstationen ska pumpa bensin o ta emot pengar för dom. Inte vara poliser och kontrollera om jag stulit någon företagsbil.
Du menar att du inte tycker att du ska behöva visa leg då du tankar med företagskortet, förstår jag dig rätt? Förklara gärna varför.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det började med "jag förstår helt och hållet", sedan barkade det åt skogen.

 

Jag förstår helt och hållet [...]

 

Jag förstår också att banken vill skydda sig mot de ökade bedrägerierna [...]

 

Det som gör mig upprörd är två saker:

 

1. När bankmännen som sitter i kassorna och gör direktinlösen för släkten och skickar alla andra till inkasso. Det är väldigt illa när banken ger möjlighet att minimera kostnader för grannar och släkten till de som sitter i kassorna och att jag (som inte är släkt eller bor bredvid en granne som jobbar i kassan på banken) ska betala högre avgifter per automatik.

Varför, VARFÖR blir du upprörd över det? Kontrollen är där för att se till att ingen lurar banken. Kommer banktjänstemannens egen mamma att lura honom? Självklart finns möjligheten, men den är så osant mycket mindre än om det kommer in en tjugo-nånting år gammal man med skäggstubb och hafsiga kläder. Heh, dålig "skurk", men du bör fatta driften. Självklart kan banken lita på vissa kunder och då slippa göra extrakontroller för dyra pengar. På samma sätt som du själv släpper in dina kompisar i lägenheten men inte skulle släppa in en hemlös som ville sova över. Ganska ordinärt och fruktansvärt rätt. Självklart ska banken agera så. Gör dom inte det så är det idiotisk byråkrati.

 

Jag förstår helt och hållet [...]

 

Jag förstår också att banken vill skydda sig mot de ökade bedrägerierna [...]

 

Det som gör mig upprörd är två saker:

 

2. Det som även gör mig upprörd är när hon i kassan börjar säga att det är så många checkar från konstiga pokerbolag. Vad spelar det för roll var pengarna kommer ifrån? En bank är en bank och ska ta emot pengar o skita i var dom kommer ifrån. Låt polisen sköta sitt jobb (om det nu är svarta pengar) o fokusera på att vara en bank! En bank ska transferera pengar och var serviceinriktad till sina kunder. Inget annat.

Det spelar GRYM roll. Se resonemanget ovan. Kommer det en utbetalning från Ericsson så kan du nog med fog anta att det finns täckning för den checken. Kommer det däremot en check från Sun Beach Naked PokerChamps Ltd - Nuaru Island så är det väl inte alls så givet att det finns någon täckning, eller att det ens finns ett sådant företag. Dessutom har bankerna viss skyldighet att rapportera ekonomisk brottslighet, därav visst intresse.

 

Samma fenomen finns till och med bland bensinstationerna. När jag tankar med företagets kort ska jag inte behöva visa legitimation för att "jag kan ha stulit bilen och nu tankar med företagets kort". Bensinstationen ska pumpa bensin o ta emot pengar för dom. Inte vara poliser och kontrollera om jag stulit någon företagsbil.

 

Jo, det ska de visst det. Otroligt mycket större chans att ett företagskort missbrukas/stjäls än att ett personligt kort gör det. Macken har garanterat en mängd fall där företagen hör av sig och kräver tillbaka pengar, eftersom kort missbrukats. Det är upp till macken att se till att kortet används av en legitim användare, det är därför man har koder och namn på kortet serru. Har inte macken kontrollerat legitimation så kan de inte säga vem som använt kortet, det är då lätt för företaget att säga att det är stulet. Osv.

 

Självklart kommer macken att kolla högriskkunder, på samma sätt som banken gör det.

 

Och i ingendera fallet är det något att bli upprörd över. Tänk efter själv! Hur agerar du? Jo, på samma sätt. För det är logiskt och har fungerat i alla tider. Man litar på de man känner, inte på främlingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har löst in en check på swedbank utan några större problem. Visst tog dom en avgift för besväret, men det gör dom ju alltid.

 

Har man konto i banken (man behöver inte alls vara buksvåger med chefen) och snällt ber dom sätta in pengarna där och inte kräver kontanter i näven så bör det inte vara några problem.

 

Tipps från coachen är iaf att försöka undvika dessa jävla checkar, de ställer bara till besvär.

 

Och som någon nämnde tidigare i tråden, be utställaren av checken betala dig på något annat sätt om det är möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har löst in en check på swedbank utan några större problem. Visst tog dom en avgift för besväret, men det gör dom ju alltid.

 

Har man konto i banken (man behöver inte alls vara buksvåger med chefen) och snällt ber dom sätta in pengarna där och inte kräver kontanter i näven så bör det inte vara några problem.

 

Tipps från coachen är iaf att försöka undvika dessa jävla checkar, de ställer bara till besvär.

 

Och som någon nämnde tidigare i tråden, be utställaren av checken betala dig på något annat sätt om det är möjligt.

 

Har gjort samma på dåvarande föreningssparbanken, pengar in på konto för ingen avgift. Några dagar senare ringde de och sa att det var strul (fel valuta) och var tvungnen att skickas på inkasso och då ta betalt för den. Jag valde att stoppa checken och få pengarna på annat sätt istället, så bara för att du har fått in pengarna på kontot betyder det ingenting innan överföringen är genomförd av den utställande banken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som gör mig upprörd är två saker:

 

1. När bankmännen som sitter i kassorna och gör direktinlösen för släkten och skickar alla andra till inkasso. Det är väldigt illa när banken ger möjlighet att minimera kostnader för grannar och släkten till de som sitter i kassorna och att jag (som inte är släkt eller bor bredvid en granne som jobbar i kassan på banken) ska betala högre avgifter per automatik.

 

Min syster jobbar som frisör och brukar klippa mig gratis. Visst är det förjävligt!

Klipper hon mig gratis borde hon ju klippa alla gratis! :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Okej, jag har inte haft tid att svara på era kommentarer men nu kommer dom :)

 

TotalFarsa:

Jepp, jag är skeptisk till det ogenomtänkta användandet av ny teknik. Jag gillar inte att till exempel banker kan använda ny teknik för att "ge bättre service" när det ofta handlar om att tjäna mer pengar.

 

O nej, jag har ingen förståelse för att jag "inte är känd kund" och "kreditvärdig" när jag haft konto hos föreningsbanken (hette det så?? kommer ej ihåg för jag var 6-7 år), föreningssparbanken och nu swedbank så länge jag kan minnas. Så som du säger "Ser verkligen vari problemet ligger." Nja, jag är väldigt känd i vissa delar av banken för dom äger juh hela min lägenhet!! Jag fixar avbetalningar etc utan problem så nog känner dom iaf mig...

 

Och angående mina problem med leg vid kortköp så kan jag nog dra tillbaka mina kommentarer. Det är förmodligen bra att macken kollar att man är den man är när man köper saker.

 

Fido:

Jag var upprörd för att en "subjektiv bedömning" gör en tjänst 300% dyrare. Jag ska väl ändå inte behöva ta på mig en sketen Armani-kostym för att bli "igenkänd" hos banken. Då är det illa. Räcker det inte med att man har hela ens ekonomi (förutom pensionsspar) hos banken ifråga. Jaja... det var därför jag blev upprörd.

 

Om checken nu inte har täckning spelar det inte så stor roll för banken. Personen som har löst in checken blir återbetalningsskyldig. När banken ska lösa in checken måste dom ändå kontrollera om checken har täckning. Så arbetstiden blir inte speciellt mkt längre om den nu inte har täckning.

 

Slutligen, klart man litar på de man känner men jag vill inte bli felbehandlad. När jag diskuterade och förklarade situationen så var det juh inga problem i slutändan. Jag fick lösa in checken för den lägre kostnaden. Det kunde dom ha gjort från första början. Jag tycker att folk inte behöver vara så grymt misstänksamma. Det vore trevligare :)

 

Conny:

akta er för skatteverket... ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...