Gå till innehåll

Starthænder i omaha hi/lo


fjensen

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Vad tror ni om händer som A2 med en låg connector som 45. Ett suited A piggar ju upp oxå.

Får man då ett stegdrag på floppen så drar man både till nötstegen och nötlow.

 

A2JT är rätt kass hand för får man stege vilket är typ enda sättet o vinna high potten så får man inte in low. Så att dra till antingen low lr high är ju ganska värdelöst.

A289 är däremot bättre för då har man ett extra low kort i 8an om något av ens A2 counterfitas, då kan man vinna en lowhand mot 1 motståndare ändå och få tex en 75/25% utdelning på handen.

Dessutom är vissa stegouts även outs för vår nötlow.

 

Tänker jag fel här? Har ingen jättekoll på omaha hi-low

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om händer som A2 med en låg connector som 45. Ett suited A piggar ju upp oxå.

Får man då ett stegdrag på floppen så drar man både till nötstegen och nötlow.

 

A2JT är rätt kass hand för får man stege vilket är typ enda sättet o vinna high potten så får man inte in low. Så att dra till antingen low lr high är ju ganska värdelöst.

 

A289 är däremot bättre för då har man ett extra low kort i 8an om något av ens A2 counterfitas, då kan man vinna en lowhand mot 1 motståndare ändå och få tex en 75/25% utdelning på handen.

Dessutom är vissa stegouts även outs för vår nötlow.

 

Tänker jag fel här? Har ingen jättekoll på omaha hi-low

 

A2 med ett till kort under 5 + färgdrag är en av de bästa händer du kan få i detta spel. Stor chans till scoop.

 

Förstår inte riktigt hur du menar. Nästan alltid när du träffar stege med AJT kombinationen kommer det inte att finnas möjlighet till låg öht och då spelar man ju för hela potten med bästa höghand?

 

A289 är inge vidare. Lågen du bygger med hjälp av 8:an är inte värd mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A289 är inge vidare. Lågen du bygger med hjälp av 8:an är inte värd mycket.

 

Händer som innehåller mellankort som 8 och 9 är dåliga händer, inte bra.

A2JT är bra mycket bättre hand än A289. Får du in en hög stege, så vinner du hela potten. Då behöver du inte vinna halva potten på lågdelen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Händer som innehåller mellankort som 8 och 9 är dåliga händer, inte bra.

Om man bara har mellankort så är det ju dumt o spela dem eftersom sätter man stegen så finns det även en low ute. Men har man A2 i kombination så träffar man ett stegdrag så drar man ju både till stege och nötlow.

 

Alltså man har A278. Bord 56Q. Nu har man ett öppet stegdrag för High och med SAMMA kort som man träffar stegen för high så träffar man även nötlow. Med andra ord drar man till BÅDE low o high och kan med flera kort få både high och low nöten.

 

Det kan du inte göra med JT då flera steg outs är höga kort och då drar du till nöthighen bara. Och de flesta kombinationer av stege med JT gör ju även en low möjlig.Och det blir ofta split om det bara finns en high. Vinner man både high o low så tar man ju iaf 75/25.

 

Tänker jag fel här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har spelat ett par Omaha Hi-Lo turnerigar på Partypoker.

Jag uppskattar att sitta A2 som sig bör, till detta har jag gärna en K. i falla de skulle bli strid med nån annan och det kommer A på floppen. Då har jag i alla fall bäst kicker även om chansen att bli utdragen är större än i holdem. Sista kortet vill jag helst ha där nere eller långt upp som J eller T för att kunna bygga stegar. Sen vill man ju så klar ha dubbel suited, men det bör vara självklart för en omahaspelare.

Tilläggas ska väl att detta är vad jag vill ha när jag spelar turneringar där det flesta är av hög fiskklass. Ska jag spela cashgamed väljer jag nog lite andra händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...