Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

hej!

trodde aldrig jag skulle få ställa frågor angående pottodds på nybörjarforumet, trodde jag hade koll på det där med pottodds.

har jag rätt om jag tänker som följande:

Jag har på floppen nötfärgdraget potten är på 200 och min enda motståndare bettar ut 100, jag har 9 outs till mitt drag så då är det 18% chans att jag ska sätta det på turn och efter att rivern är lagd så är det 36% chans ? men om han nu satsar 100 så får jag 3:1 på min syn och jag kommer sätta mitt drag 18% av gångerna på turn dår är mina pottodds störra än mina odds att sätta mitt drag på turn då borde jag inte syna eller hur ? eller räknar jag med 36%.

jevlar va dåligt skrivet. hoppas ni ens fattar vad jag menar.

ps! vi blandar inte in implicita odds.

//Jenki

Postad

Är han/hon allin på turn med sitt 100-bet ska du räkna med 36%, men annars kommer de implicita oddsen med i spel. Du måste helt enkelt bedöma hur mycket mer du kan vinna om du sätter ditt drag för att det ska va en lönsam syn potoddsmässigt iaf.

Postad

Du har, precis som du själv konstaterar, inte explicita odds för att syna på floppen eftersom 25% > 18% (om inte de 100 motsvarar all in, för då gäller 36%).

Men du måste även tänka på att du har implicita odds (som beror på hur mycket fi kan tänkas betala av senare i handen om du drar in flushen). I de allra flesta fall bör du p.g.a. det inte lägga nötfärgdraget mot en halvpottbet på floppen.

Postad

Enkelt utformat har jag för mig att du behöver ha ~4:1 i pottodds för att det ska va lönsamt att dra. Men sen finns ju de implecita oddsen som man kan ta med i beräkningen.

Edit: Såg att Doc precis beskrivit vad jag menade.

Edit 2: Såg att du inte ville ta med de implecita, men de bör man alltid ta med i beräkningen.

Postad

tack för snabba svar. jag vet vad implicita odds är och har såklart alltid med dom i beräkningarna men det var just det där om jag skulle räkna med 18 eller 36 % på de explicita oddsen.

Postad

fan fortfarande förvirrad, har läst någonstans att man ska gångra sina outs med 4 för att få ut hur stor chans det är att sätta sitt drag på turn och gånger 2 på river.

clownie gowen tror jag det var som skrev det i first poker.

Postad
fan fortfarande förvirrad, har läst någonstans att man ska gångra sina outs med 4 för att få ut hur stor chans det är att sätta sitt drag på turn och gånger 2 på river.

clownie gowen tror jag det var som skrev det i first poker.

Gånger 4 för både turn och river. Endast gånger 2 för antingen turn eller river.

Postad

Problemet med att räkna implicta pottodds när man drar till färgdraget är att det ofta är uppenbart att man sitter på färgdrag så chansen att få betalt då färgen sitter är då ofta inte så stor.

Men korrekt sätt så bör man bara dra till färgdraget om det är 3 spelare med i potten för då får man pottodds och syna även med ett färgdrag på ett halvpottbett - det kostar då 20% av potten och man har 18% att klonka färgdraget tillsammans med de implicita oddsen är det då korrekt att syna.

Ofta när man sitter på färgdraget så sitter man på andra drag ochså - kanske 3 till en stege, hålstege eller man har ett par - vilket då ger en flera outs och därmed pottodds att syna.

Om FI inte har träffat något par utan leder på A hög så kan man då ha 2 fria kort och 6 outs till för totalt 15 outs att vinna handen - man är favorit att vinna handen.

• 2 weeks later...
Postad
3:1

4:1

Yes du borde syna

Vadå? hans vinnarodds e ju större en hans pottodds.. allså EV-. man kan ju alltid räkna med implicita med de flesta moståndarna brukar sakta ner då ett tredje färgkort kommer på bordet och man har checksynat på flop och/eller turn.