Gå till innehåll

Bland ambassadörer, geisrar och floppade set


dr_kvist

Recommended Posts

En liten presentation:

 

Peter var namnet, jag är 26 år och jag har beslutat mig för att ansluta mig till strömmen för att spamma forumet med ännu en dagbok.

 

Jag studerar i vanliga fall vid pol-mag programmet på Lunds universitet och har genom det lyckats trassla mig till Reykjavik där jag ska praktisera på svenska ambassaden från och med måndag och fram till jul. Jag kom till Island idag och har ännu inte ordnat internet så pokern får vänta ett par dagar. Dom verkar ha riktigt bra cafeer och restauranger här, alla med trådlöst internet! Dock klarar jag bara inte att spela poker med 25 som tittar över axeln.

 

I brist på riktiga vänner ser jag fram emot att spendera mer tid med mig själv, min laptop, poker och er, nobla herrar, på pokerforum.nu. Jag tänker dessutom redovisa för diplomatins smutsiga baksida och slå hål på ett antal isländska myter och förhoppningsvis hitta på ett par nya. Mycket av det snack man får höra om Island handlar på ett eller annat sätt om deras töser. Jag kommer definitivt att undersöka ämnet närmare 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokerhistoria: Blev introducerad till NLT av några vänner för ca 4 år sedan. Satte in lite pengar på ladbrokes och förlorade dom, satte in lite till och förlorade dom. Jag visste inte vad jag gjorde och jag brydde mig inte så mycket heller. Vändningen kom när en polare började göra lite pengar på poker. Han berättade grundläggande strategi för SNGs och MTTs (typ -"Du måste lära dig folda Peter").

 

Jag satte in 300 kr på svs där polaren höll till. På nått vis lyckades jag direkt vinna en 20 krs turnering med 600 pers. Två dagar senare vann jag en 300 krs MTT med 200 pers och så var man biten för livet. Det närmaste året spelade jag SNGs och MTTs med ganska stor framgång. Utdragningarna och variansen gjorde dock att jag fick spel och jag tog ut en stor del av rullen. Pokersuget satte dock in ganska snabbt och jag började om på cash NL25 SH. Allting flöt på och jag spelade NL100 ett par måndar senare när den stora downswingen kom. Jag backade rakt ut ca 12k händer och rullen tog sig en törn.

 

Riggen vände för typ en månad sen och jag grindade NL50 tills jag hade rulle för NL100 igen. Dock var jag tvungen att ha något att leka med på Island, så den vackra datormaskin som mina fingrar nu spelar på fick inhandlas (och lite andra grejer). Därmed blir det återigen NL50, men med sikte på att vandra uppåt ganska snart. Nya sidan blir pokerhost med sin nya Sverige bonus.

 

Som pokerspelare är jag väl medelmåttig, men med ett gott mått av hybris. Jag har aldrig suttit vid ett cashbord där jag inte ansett mig vara minst nästbäst. :mrgreen: Det faktum att jag haft förhållandevis lite tid för poker (jag har pluggat och jobbat samtidigt) samt mina många uttag från rullen har dock gjort att jag klättrat långsamt, långsamt. Eller har det gjort att jag inte gulat totalt. Förhoppningsvis får vi se vilket under de närmsta halvåret.

 

Jävlar va långt det här blev, jag måste verkligen vara ensam ;-). Återkommer senare med lite roligare grejer nu när presentationen är avklarad! Chip Chip Hurray!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya sidan blir som sagt Pokerhost på microgaming nätverket. Jag har grubblat en del på hur stor bonus jag ska ta. Tror jag kör blygsamma 600$ då jag inte vet hur tung arbetsbördan på ambassaden kommer att bli eller hur väl min internetuppkopplig kommer att funka.

 

Brag: Blev upphämtad på busstationen av en skinande vit Volvo XC90 med diplomatskyltar och tillhörande chaufför.

 

Beat: Han fick köra mig till mitt rum på 18 kvadratmeter utan internet.

 

Varians: Det isländska landskapet är helt surrealistiskt. Vulkaner, geisrar, stelnad lava, kargt landskap åt alla håll, förutom över de vackra vikarna. Inte ett träd så långt ögat kan nå. Det känns som kulisser från David Lynchs våtaste drömmar. Har inte riktigt bestämt mig vad jag tycker om det än...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen eskort? Illa. ;-)

 

Jag ska bara göra mig riktigt bundis med ambassadören också (det är en kvinna) så ska vi nog fixa det också ;-)

 

Idag snubblade jag rakt in i en gay pride parad när jag gick ut från huset där jag bor. Hela stan verkar vara engagerad. Det är regnbågsflaggor i precis ALLA bustiksförnster och man har klätt alla gatulampor så de ser ut som brinnande tulpaner när de är påslagna. Barn, vuxna och pensionärer är ute och klappar och hurrar när paraden åker förbi.

 

Såg en T-shirt med trycket: "Everytime you see a rainbow God is having gay sex". Lite kul. Men vem knullar gud med egentligen? Shiva är väl lite halv-homo iofs...

 

I paradmyllret har jag sett en hel del söta tjejer. Standarden är ju klart över världsmedel, men nog inte märkbart bättre än Sverige eller Norge. Jag har dock inte varit ute och festat än så det blir väl eldprovet. Det är då de riktiga kexen visar upp sig på riktigt ;-)

 

Har bestämt mig för att landskapet är skitcoolt. Alla hus är låga och här finns inga träd så såfort man kommer upp på en lite kulle känns det som havet är runt knuten. Så går man runt knuten och där står bara fler hus. Då går man runt nästa knut osv.... Jag jagade en sällsynt vacker solnedgång igår i ca 45 min innan jag insåg att jag inte skulle komma till kusten innan jag pissade på mig. Så jag valde att gå hem och pissa istället. Lite tidigt att pissa på sig första dan i en ny stad..

 

Som det ser ut nu kommer jag vara utan internet tills minst 1a september. Sjukt frustrerande! Måste se till att signa pokerhost bonusen innan dess iallafall... På plussidan har alla cafeer och restauranger jag varit på hittills haft trådlöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter gårdagens gay-parade blev jag uppringd av ambassadören. Hon undrade om jag ville komma bort och hälsa för att sedan följa med på en jazzkonsert med en svensk familj. Jag ville helst löka lite där hemma för att sen ta mig ut i det berömda Reykjavik nattlivet, men orka säga nej till sveriges ambassadör (samt min nya chef).

 

Ambassadören var mkt trevlig, om än väldigt korrekt. Jag har träffat diplomater förut som verkar funka på samma sätt. Genom att ständigt vara utposterad i olika länder och att ständigt tvingas flytta runt skaffar dom någon slags universal psevdo-personlighet som funkar i alla läger. Dom pratar rikssvenska, skrattar lite falskt åt alla antydningar till skämt och är mästare på vardagskonversationer. Lite märkligt. Men som sagt hon var mkt trevlig och hjälpsam på alla sätt och vis.

 

Efter den mindre roande jazzkonserten (dom var duktiga, men tråkiga) drog jag mig hemåt. En och en halv dag i Reykjavik och fortfarande inte en droppe sprit. Jag grabbade en flaska Ballentines jag köpt på kastrup och knackade på hos grannen i rummet bredvid. Killen öppnade med ena benet gipsat. Han sken upp när han så whiskeyflaskan och bjöd in mig. Han visade sig heta Gummi (hehe) och studerade film på universitet i Reykjavik. Han var trevlig, men fullkomligt oduglig på att dricka whiskey. Jag hällde upp var sitt glas till oss direkt. Medan han rabblade massa namn ur kultureliten på Island gick mitt glas åt ganska snabbt. Han däremot smuttade lite på sitt var femte minut och grimarserade.

 

Ett sådant tempo är naturligtvis helt värdelöst om man, som jag, gillar sprit (eller "är gla' för juicen" som vi brukar säga). Jag hällde upp en ny och när den var slut kände jag mig tvungen att dricka upp hans också då han hade gett upp. -"Im only used to beer", skylde han på, "hard alkohol is too expensive in Iceland, so I never buy it". Whatever, pussy...

 

Han rekommenderade en bar och beklagade att han inte kunde följa med pga benet. Jag gav mig ut själv. Baren han rekommenderat hette café-bari och var riktigt läcker. Jag högg mig en öl i baren och såg mig omkring. Ganska snabbt hittade jag en bulgar och en dansk som jag började prata med. Både bodde och arbetade i Reykjavik sen ett antal år. Innan jag visste ordet av blev jag bjuden på en bira och en 4a fernet. My kind of guys! Rundan efter var det min tur och det fick bli tre gammeldansk och tre stora fatöl.

 

Dom snackade lite om reykjavik som staden som alltid drog tillbaka dom. Dom hade båda varit här i flera vändor. Vi diskuterade myten om de isländska flickorna och kom fram till att den är en smula överdriven, men visst finns här tallang!

 

(Apropå det så är servitrisen på restaurangen där jag sitter ett kex och en av tjejerna på bordet bredvid är riktigt, riktigt snygg. En 9a, och det är inte ofta jag delar ut dom!)

 

Klockan tre fick jag ursäkta mig då jag började bli ordentligt packad och bulgaren och dansken försvann in på dansgolvet för att jaga töser.

 

Hyffsat larmad och sugandes på en cigarett (jag röker bara när jag är full) snubblade jag förbi alla andra barer och nattklubbar på huvudgatan. Fullt drag inne på varenda än och långa köer till många. Nattlivet här verkar faktiskt jävligt bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brag: Jag blev precis inbjuden för att träffa Islands president Geir Haarde i veckan.

 

Beat: Jag har fortfarande ingenstans att spela poker (börjar bli riktigt frustrerande nu...)

 

Varians: Har fått skriva på ett sekretesspapper om att jag inte får uttala mig om arbetet på ambassaden i mer än allmänna termer, annars är det brott mot rikets säkerhet = fängelse. Lite coolt, men lite tråkigt att inte kunna snacka om vad som försigår här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brag: Jag blev precis inbjuden för att träffa Islands president Geir Haarde i veckan.

Beat: Jag har fortfarande ingenstans att spela poker (börjar bli riktigt frustrerande nu...)

 

Varians: Har fått skriva på ett sekretesspapper om att jag inte får uttala mig om arbetet på ambassaden i mer än allmänna termer, annars är det brott mot rikets säkerhet = fängelse. Lite coolt, men lite tråkigt att inte kunna snacka om vad som försigår här.

 

Wow sweet! I vilket sammanhang?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow sweet! I vilket sammanhang?

 

Inte helt säker, jag fick ett något oklart mail av ambassadören där hon frågade om jag var sugen på att följa med och träffa presidenten. Klart som fan jag vill! =)

 

Det handlar nog mest om att hälsa snabbt och sen stå bakom och le medan de avhandlar något ärende. Kul iallafall!

 

Jag har lite funderingar på att mörda honom och utropa mig själv till diktator, men jag lovar ingenting ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevlig dagbok, lycka till.

 

Passa på att upplev island ordentligt nu när internet saknas, fiskarna simmar säkert kvar när nätet är igång igen ;).

Och fortsätt med upplevelsebeskrivningarna, mycket trevlig läsning.

 

/O

 

Tack så mkt! Kul med lite respons!

 

Jo jag gör mitt bästa för att suga in allt av Island. Men när man kommer hem på kvällen/natten och man inte har någon TV osv så blir jag sååå sugen på att dra igång på pokerhost. Dessutom behöver jag pengar eftersom här e så jävla dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår när jag vaknade ordentligt bakfull ringde ambassadören och bjöd mig ut på hike med tillhörande bad i varma källor. Hur seg jag än var kunde jag ju inte tacka nej till ett sånt erbjudande. Jag, ambassadören och hennes man (också diplomat) körde en dryg timme tills vi kom en bit utanför stan där vandringsleden började.

 

Det isländska landskapet facinerar med sina vidder, vackra berg och geisrar som ryker här och var. Men då och då är det nästan deprimerande i sin kalhet. mil efter mil med mer eller mindre barmark. När det dyker upp lite gräsplättar så tycker man plötsligt att landskapet grönskar. Men på det stora hela är det ett vackert land med storslagen utsikt överallt på grund av dess garga flora.

 

Vandringen var väl inte särskillt tuff och jag och ambassadören vandrade på bra. Hennes man däremot hade det lite kämpigt. När vi väl kom fram till källan valde han att vila medan jag och ambassadören skulle bada. Det visade sig att ambassadören också bangade till slut och hon badade bara benen. Det var nämligen jävulskt varmt. Vi mötte ett par tyskar som sa sig mätt temperaturen till 45 grader. Men badpojke som man är gled kroppen ner lem för lem, sakta sakta och tillslut blev t.o.m huvudet doppat. Grymt härligt!

 

Ambassadören och hennes man har verkligen gett mig ett varmt välkomnande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första dagen avklarad på ambassaden, men eftersom jag inte får berätta något om det kan jag nöja mig med att säga att alla verkar både synnerligen smarta och trevliga som jobbar där. Jag måste verkligen jobba på dygnsrytmen med. Jag har verkligen varit skittrött hela dagen.

 

Istället för att snacka om jobbet kan jag ge lite festliga fakta om Island:

 

Jag gick förbi en modeaffär innan som hette "kuk" :lol: . (kan möjligen ha varit kvk, men jag väljer att tro att där stod kuk)

 

Det är mer eller mindre standard att parkera med två däck på trottoaren.

 

Det är standard att ha monsterbilar med monsterdäck

 

Jag har börjat fundera på om jag hade fel om tjejerna innan. Idag har det varit strålande sol hela dagen och OJ vad mycket kex jag har sett.

 

En burgare med pommes kostar minst 100 kr, en halvliter fatöl ute kostar 65-70 kr

 

Prostitution är lagligt - strippklubbarna kallas "champagne klubbar"

 

Däremot var inte öl lagligt förrän ett par år sedan, dock var vin och sprit lagligt. sick om något.... jag väntar med spänning på att få höra förklaringen till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker dessutom redovisa för diplomatins smutsiga baksida och slå hål på ett antal isländska myter och förhoppningsvis hitta på ett par nya.

 

Vad finns det för myter om Island/islänningar? Ett företag har patent på islänningars gener? Genpoolen som islänningarna har är tämligen orörd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad finns det för myter om Island/islänningar? Ett företag har patent på islänningars gener? Genpoolen som islänningarna har är tämligen orörd?

 

Vackrast kvinnor på jorden, Europas bästa nattliv, är täckt av is (ön har ungefär samma medeltemperatur på vintern som skåne), alla är fiskare, osv

 

Lite jag har hört iallafall....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...