Gå till innehåll

Tidig gambling vs existens


Recommended Posts

Har börjat snusa lite på SNGs. Kör normalt extremt tajt första perioderna, limpar nu och då in från sen pos med draghänder.

 

Och ibland hamnar man då att brottas med gamblingsinstinkt vs turneringsexistens :-)

 

 

SNG Turbo 16$, andra handen

 

Seat 1: Hero (1500 in chips)

Seat 2: F2 (1380 in chips)

Seat 4: F4 (1500 in chips)

Seat 5: F5 (1500 in chips)

Seat 6: F6 (1480 in chips)

Seat 7: F7 (1480 in chips)

Seat 8: F8 (3180 in chips)

Seat 9: F9 (1480 in chips)

 

F4: posts small blind 10

F5: posts big blind 20

 

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Hero Ace of DiamondsQueen of Diamonds

F6: folds

F7: calls 20

F8: calls 20

F9: calls 20

Hero: calls 20

F2: raises 20 to 40

F4: folds

F5: calls 20

F6: calls 20

F8: calls 20

F9: calls 20

Hero: calls 20

 

 

*** FLOP *** 3 of Hearts8 of DiamondsQueen of Hearts

F5: checks

F7: checks

F8: checks

F9: bets 80 --> Miniraise? Färgdrag?

Hero: raises 180 to 260 --> bet för värde och info

F2: folds

F2: folds

F7: folds

F8: folds

F9: calls 180 --> Ok,ingen reraise, styrker färgdraget (anser jag).

Faller ett h viker jag.

 

 

*** TURN *** 3 of Hearts8 of DiamondsQueen of HeartsKing of Diamonds

F9: bets 1180 and is all-in --> ojdå, nu får jag omvärdera

Hero: ?

 

 

Kungen på turn ogillar jag mer än gillar. Den ger mej visserligen även draget till flush men mot dåliga odds. Min note på F9 från nåt tidigare möte är LAG och han kan mkt väl försöka trycka ut mej såväl som sitta på en hand som jag ligger långt efter i t.ex KQ, K8. Jag satte honom initialt på färgdraget.

 

Syn eller fold?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska spela AQs i det läget tycker jag du ska höja först in. Dels för att isolera, dels för att få info...

 

Som handen utspelar sig känns det jättesvårt att sätta FI på en hand, känns som han kan ha lite vad som helst, därför skulle jag folda som handen utspelar sig.

 

Några tankar: Om han har KQ, varför ställa med topptvå? (du har ju, med din raise visat att du inte sitter med drag)

 

Om han har set, varför ställa rakt in (samma drag-resonemang)

 

Vilka händer KAN FI minraisa med PF? (Du säger att FI är LAG) => Antagligen Låga PP-AA, AK, AQ, AJ, KQ, QJ, JTs, T9s.

 

Någon med större pokerkunskaper får gärna kommentera/kritisera/vidareutveckla resonemanget...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker man kan spela både syn och raise (~120) pre.

 

På flop ogillar jag starkt höjningen, TPTK är ingen hand jag vill investera mycket marker med i en åttiovägspott tidigt.

 

Turn är väl egentligen ingen situation jag vanligen befinner mig i men jag lutar åt fold. Är lite orolig för KQ och set, men även bisarra tvåpar. Khxh finns också. Det är möjligt att det är en dålig fold, men jag tror inte det.

 

Det är viktigt att bevara sina marker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På flop ogillar jag starkt höjningen, TPTK är ingen hand jag vill investera mycket marker med i en åttiovägspott tidigt.

 

Skulle gärna vilja höra ditt resonemang om varför du ogillar höjningen. Förutom att Fi borde kunna lägga sig med lågt par eller t.o.m Qx ser jag även framför mej att en syn (fold finns väl inte?) skulle kunna leda till ännu större investering. Hur skulle du spela turn om Fi t.ex betade halv- och/eller helpott istället?

 

 

Det är viktigt att bevara sina marker.

 

Håller med. Handen får tjäna som exempel på när Perkele står och hoppar på ett motsträvigt pekfinger med markören darrande över synknappen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All-in pre. Man spelar ju SnG för att slippa tänka så mycket, det ligger en liten summa i potten den plockar du nästan alltid hem.

 

så ditt resonemang är alltså att 1500 är en acceptabel mängd att riskera om priset är 90 ?

 

vad du måsste förstå är att du gör om handen till en bluff, du kan lika gärna göra det spelet med 27 för får du syn kommer du endå ligga under. det finns knappas något dumare spel än att gå allin preflop i denna handen.

 

EDIT: ang handen, raise preflop! som eury sa, till ~120.

 

som spelat preflop: utgå alltid från att miniraise är det sämsta du kan göra, så kommer det gå bättre. just med tanke på att det är så sjukt många med i potten skulle jag rösta för syn. ska du nu höjja får du höjja till ~500

 

som spelat på flopp: mycket svår turn.. det här en fråga om reads. är det en mega tomte skulle jag kanske synat.. men för det mesta foldar jag nog den handen. men så är jag en CG spelare också så.. kanske är lite weaktight för sngs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte se mig själv ta en syn där... FI har väldigt ofta dig slagen där.

 

Dock undrar jag lite över ditt spel pre-flop och flop. Utan höjning pre-flop så får du räkna med att de andra kan ha träffat vad som helst och då blir en raise på flop i en flervägspott väldigt riskabel enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte se mig själv ta en syn där... FI har väldigt ofta dig slagen där.

 

Dock undrar jag lite över ditt spel pre-flop och flop. Utan höjning pre-flop så får du räkna med att de andra kan ha träffat vad som helst och då blir en raise på flop i en flervägspott väldigt riskabel enligt mig.

 

 

Jo, det finns säkert flera noter att spela en dylik hand efter. Synen pre tycker jag själv är ok eftersom jag helst går in med en dylik hand (på låga blinds och i sen pos) enligt tesen "se billigt - träffa hårt - annars släng". Av familjelimparna brukar ofta två-tre stycken i alla fall följa med till flop ännu vid en höjning på c. 100-150.

 

Nu träffade jag sisådär - TPTK samtidigt som jag sitter med ett av två möjliga (ev. kommande) överkort. Nästan som att sitta på KK eller AA. Min raise på flop spelar jag faktiskt för värde, jag är ganska säker på att jag leder och är uppe mot ett färgdrag. Att FI skulle sitta på tvåpar eller set finner jag märkligt i och med hans miniraise. Och AA-KK borde han raisat PRE. Miniraisar på flop ser jag dock annorlunda på på högre blindnivåer där jag tycker de rätt ofta kan dölja monster.

 

Innerst inne tycker jag nog rätt spel är att folda efter hans ställ även om det trigger gamblingnerven till det yttersta. Har han endast flushdrag ligger jag i förstås lång före men har han set, tvåpar, Khxhx typ 1:4 eller 1:3 efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AQs är en tillräckligt bra hand för att göra ett squeze-play preflop med. Höj upp till 100 preflop.

 

Problemet när man låter så många limpa med är att man ofta är uppe mot tvåpar/set och då måsta man folda i denna situation.

QFT!

 

Precis vad jag försökte få fram men då jag skriver så lite så har jag inte "terminologin" alla gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AQs är en tillräckligt bra hand för att göra ett squeze-play preflop med. Höj upp till 100 preflop.

 

Problemet när man låter så många limpa med är att man ofta är uppe mot tvåpar/set och då måsta man folda i denna situation.

 

Problemet med att höja till 100 där är att du inte kommer att bli av med en enda spelare :-)

 

Ska man höja får det nog bli 150 iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...