Gå till innehåll

Tankar om att "go pro"


Memory

Recommended Posts

Känns dumt, men så är det. Eller så betrakta du ditt fortsatta spelande på aktuell nivå som ett skott och går ned i nivå vid nästa session om du inte klonkat upp din rulle igen.

 

Jag menade att det verkar dumt att lira precis på sin smärtgräns. Jag tycker iaf. det är jobbigt att pendla upp och ner i nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade att det verkar dumt att lira precis på sin smärtgräns. Jag tycker iaf. det är jobbigt att pendla upp och ner i nivå.

 

Javisst. Men nu är ju inte dessa gränser huggna i sten. En variant som många använder är att de går upp i nivå när de har x inköp för nästa nivå, men går ned i nivå när de förlorat ned till x-y inköp. Exempelvis att jag kliver upp i nivå när jag har 35 inköp för nästa nivå, men går ned i nivå när jag inte har mer än 30 inköp. Då blir det inte så mkt pendlande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad du offrar jobbmässigt om du går pro vet du nog bäst själv. Men givet din ålder kanske du inte har hamnat i "vinnarhålet" karriärmässigt ännu med utstakad framtid. Och då blir ju poker mer intressant.

 

Ett problem med halvtid är ju att man då signalerar att man är ointresserad av karriär och inte satsar på sitt yrkesliv. Min chef har t ex inte i sin föreställningsvärd att någon skulle kunna jobba halvtid (åt honom). Nivån ligger istället på hur mycket övertid man bör göra. Eget företag är kanske det bästa, då kan man fokusera på de mest lönsamma jobben, men hålla det på en rimlig nivå tidmässigt.

 

Men att sluta jobba strax efter sitt livs rush tycker jag inte verkar så vettigt. Snarare bör du väl känna att den normla grinden ger så mycket, även när det går tungt, att det är bättre än ditt kneg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att tjäna mer ur ett ekonomiskt perspektiv så tycker jag du är lite enkelspårig. Pengar är verkligen inte allt.

 

Exakt.

 

Själv har jag provat en del olika jobb och hatat i princip varje sekund av det. Hade hellre haft ett normalt jobb med normala tider om jag hade hittat något jag trivts med. Men det har jag inte varit i närheten av. Därför satsar jag på pokern.

Att man sen tjänar överlägset mycket mer på det än att jobba är självklart ingen nackdel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att tjäna mer ur ett ekonomiskt perspektiv så tycker jag du är lite enkelspårig. Pengar är verkligen inte allt.

 

Med pengar kan man försörja sin familj, ha mer tid till att hänga med kompisar, känna sig mer fri etc.

 

Även om det inte är allt, så tror jag rätt många skulle dumpa sina jobb om de var rika.

 

Tycker det är rätt enkelt ändå, om man som sagt inte har ett väldigt stimulerande jobb och man är i en position där man kan göra en någolunda karriär.

 

Är inte "pengar är inte allt" någonting man säger för att må bättre om man själv behöver räkna kronorna?

 

Möjligt att jag missat vad det egentligen innebär att ha ett jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med pengar kan man försörja sin familj, ha mer tid till att hänga med kompisar, känna sig mer fri etc.

 

Även om det inte är allt, så tror jag rätt många skulle dumpa sina jobb om de var rika.

 

Tycker det är rätt enkelt ändå, om man som sagt inte har ett väldigt stimulerande jobb och man är i en position där man kan göra en någolunda karriär.

 

Är inte "pengar är inte allt" någonting man säger för att må bättre om man själv behöver räkna kronorna?

 

Möjligt att jag missat vad det egentligen innebär att ha ett jobb.

 

Förstår vad du menar men tror det är olika från person till person, det finns ju de som verkligen lever för sina jobb. Det gäller för alla samhällsklasser skulle jag tro.

 

Att de som vänder på kronorna skulle använde det uttrycker flitigare än andra vet jag inte om jag håller med om utan även det lär sägas av och till personer från alla samhällsklasser. Man behöver inte vara lycklig bara för att man har pengar. Likaså behöver man inte vara olycklig för att man inte skulle ha några.

 

Skulle värdesätta hälsa, familj, trogna vänner, etc mycket mer än att ha mycket $$$ och åka flashig Merca på Lidingö... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pengar är viktigt till en viss gräns känns det som. Visst, det hade väl varit trevligt att ha en jaguar och en jättevilla i ngt flashigt område men personligen är jag helnöjd med en ”vanlig” bil och en fin tvåa i Lund. Därmed inte sagt att man inte vill uppgradera både bil och boende i framtiden men just nu vill jag inte ha ett hus att ta hand om.

 

Så allt beror lite på var man är i livet. Håller helt med om att det är bättre att satsa på pokern under ett eller två år medan man inte är alltför gammal så länge man kan leva på det och ta det för vad det är.

 

Jag tycker att du kan testa att bli proffs (utan att veta särskilt mycket om dina resultat) och skulle det skita sig så får du leva på bufferten och söka nytt jobb alternativt börja plugga. Bara att väga risk mot reward och se om du tycker att det är värt det.

 

EDIT: Men våga för h-lvete inte gå på a-kassa eller ta bostadsbidrag! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite bakrund:

Jag är 22år och har jobbat heltid innom industrin med bra lön (~310k sek i fjol) sen jag tog studenten för tre år sen. Började spela poker mer seriöst vid årskiftet med en rulle på $2k, nu åtta månader senare spelar jag NL400/NL600 och rullen har växt till +$30k.

 

Nu till mitt dilemma, som det är nu kan jag vinna/förlora en månadslön på en dag vilket gör att jag inte känner mig lika motiverad på jobbet längre. Hur/när vet man att man är tillräckligt stabil för att fundera på att sluta jobba, ev. byta till nått skönt deltidsjobb, och satsa på pokern?

 

En "målstolpe" som jag har haft i bakhuvudet är när/om man märker att man är stabil på NL1000 (med stabil menar jag att ha vunnit skapligt under 4-6månader), och har en rulle på $50k-$70k.

 

Det kanske blev lite mycket svammel i det här inlägget men vill höra lite om era tankar om att ta steget från att ha ett tryggt jobb till att leva på pokern.

 

/Memory

 

 

Go pro!

Själv lirar jag NL200 och jobbar heltid och tjänar varje månad in dubbelt på att spela poker så förstår att det är frustrerande att slita häcken av sig för mycket mindre pengar =)

Funderar själv på att gå ner i tid när jag nått 10k$ i rulle har plussat oavbrutet i 2 år och köpt en hel del saker för pengarna än sparat dem i rulle, Därav den låga rullen atm :(

Ta chansen medans du har åldern inne tycker jag! GL HF :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle värdesätta hälsa, familj, trogna vänner, etc mycket mer än att ha mycket $$$ och åka flashig Merca på Lidingö... :lol:

 

Ja ok, men hur är det relevant i det här exemplet? Han lär ju knappast sätta sig och grinda 80-timmarsveckor med poker istället för 40 timmar på fabriken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En viktig del som inte tagits upp än hur du klarar av en dålig period. Hitills när du spelat på någorlunda "höga nivåer" så har det gått riktigt bra, men hur skulle du klara av den påfrestning som kommer när du har otur och man backar 15 inköp? Att spela bra poker under en upswing är inte svårt, det är under downswingsen det börjar bli riktigt svårt. Jag har själv haft det här problemet tidigare vilket gjort att mina downswings blev mycket längre och dyrare än vad dom borde ha blivit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm vad baserar du den slutsatsen på? Utan att veta vilken/vilka nivåer det gäller så tycker jag det verkar svårt att säga nånting alls...

 

Vilda gissningar? Anleningen till varför jag skrev som jag gjorde var för att jag var intresserad av mer specifik data, mao vinst/nivå.

 

Nej mina resultat var inte så vidare bra till en början, men vems är det?

Men ser inte riktigt hur det är relevant, det är inte så att jag tänker säga upp mig imorgon. Utan först när jag ser att jag är stabil på en lite högre nivå (NL800/NL1000) över en lägre tid.

 

Jag ber om ursäkt utifall mitt inlägg tolkades som en pik, då det inte var tanken. Du gör rätt i att vänta med att säga upp dig från ditt arbete då jag anser att du har på tok för lite händer sett till de olika nivåerna du verkar ha spelat för att kunna dra några slutsater om ditt förväntade vinstvärde.

 

Sen vill jag även påpeka som många andra redan har gjort är att arbeta hemifrån ensam är inte det roligaste i längden. Jag personligen mår väldigt mycket bättre av att kunna integrera med andra människor på en daglig basis. Då tänk på att det är inte bara den ekonomiska delen man bör se över innan man tar steget, tänk även på hur din sociala situation kommer förändras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En viktig del som inte tagits upp än hur du klarar av en dålig period. Hitills när du spelat på någorlunda "höga nivåer" så har det gått riktigt bra, men hur skulle du klara av den påfrestning som kommer när du har otur och man backar 15 inköp? Att spela bra poker under en upswing är inte svårt, det är under downswingsen det börjar bli riktigt svårt. Jag har själv haft det här problemet tidigare vilket gjort att mina downswings blev mycket längre och dyrare än vad dom borde ha blivit

 

Har haft kalla perioder på samtliga nivåer fram till NL400 där jag har tappat 10-15inköp. Med då man spelar som hobbyspelare så tar det såklart inte lika mycket på phsyket när man vet att lönen kommer den 25 varje månad.

 

Hur det blir när man måste få in pengar till hyra/mat/bil har jag ingen aning om, det kan ju gå ut över mitt spel och då blir det riktigt jävla illa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag ber om ursäkt utifall mitt inlägg tolkades som en pik, då det inte var tanken. Du gör rätt i att vänta med att säga upp dig från ditt arbete då jag anser att du har på tok för lite händer sett till de olika nivåerna du verkar ha spelat för att kunna dra några slutsater om ditt förväntade vinstvärde..

 

Där är en sak jag verkligen jag verkligen håller med dig om. Hur som haver så kommer jag först försöka komma upp på en nivå jag känner är lagomt högt för att stanna där i bra många händer så man riktigt ser hur man ligger till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa, du har ej så mkt att förlora men mkt att vinna om du lyckas.. Liknande jobb inom industrin kan du alltid hitta speciellt om du gjort bra ifrån dig på nuvarande jobbet och säger upp dig pga studier, säg ej till chefen du ska satsa på poker bara;.). Men varför gå upp till NL1000 med rulle på 50k onödigt, grinda på NL400 så kan du göra fin deg. Ta A kassa under det året du testar dig på poker så ekonomin ej blir mkt lidande om det är nu möjligt. Har själv ca 50k i rullen men vågar ej tänka ens p åatt leva på poker. Känns som man måste göra sjuka pengar för att leva på poker för hur ska du köpa,hus,lya om du ej får kredit. Cash 3 mille?:) Svårt leva normalt liv om man ej betalar skatt och ska du betala den så får du göra rejält med deg. Ej många här som gör 7k i snitt per månad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...