Gå till innehåll

Main Event bubbla


edsf

Recommended Posts

Jag tjuvar en tråd från 2+2 igen.

 

http://forumserver.twoplustwo.com/showflat.php?Cat=0&Board=mtthigh&Number=11521252&page=0&fpart=all

 

Mörkstrukturen är 2k-4k, 500ante. UTG har tryckt all-in varje hand sen bubbelspelet började några händer sedan, då resten av bordet består av tajtisar som hela tiden lägger sig. Nu trycker han all-in igen, och denna gång ser du att han gör det utan att kolla på sina kort.

Vi sitter på knappen.

 

Vi har 150k, tajtisarna mellan 20-100k och UTG har 450k.

 

Det är uppskattningsvis 20 händer kvar innan vi är ITM.

 

Vad synar du med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TT spelar sjukt mycket bättre än AQ mot random hand.

 

Helt korrekt.

 

Det är därför jag till och med går ned på 88 nivå då det som oftast ger en 70/30 vilket är de sämsta oddsen jag skulle vilja ha.

 

Då väger jag in att om jag dubblar upp så kanske fi lugnar ned sig som kryplad och då kan jag stjäla mera själv.

 

Nu verkar fi dum i huvet så det är väl inte sannolikt i och för sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt korrekt.

 

Det är därför jag till och med går ned på 88 nivå då det som oftast ger en 70/30 vilket är de sämsta oddsen jag skulle vilja ha.

 

Då väger jag in att om jag dubblar upp så kanske fi lugnar ned sig som kryplad och då kan jag stjäla mera själv.

 

Nu verkar fi dum i huvet så det är väl inte sannolikt i och för sig.

 

Nu är det iofs inget jättebra motbevis. Men Fi är Lee Watkinson och troligtvis inte dum i huvudet. Om alla förrutom Hero och Fi är jättenits och bara synar med AA/KK så är hans spel bra antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det iofs inget jättebra motbevis. Men Fi är Lee Watkinson och troligtvis inte dum i huvudet. Om alla förrutom Hero och Fi är jättenits och bara synar med AA/KK så är hans spel bra antar jag.

 

Knappast bra med 40BB push om han inte är helt säker på att absolut alla vid bordet är aptajta samtidigt som dom kommer att spela tillbaka på dig MYCKET vidare om du standardhöjer. Om någon synar halvvidt förlorar han jättevärde.

 

Hans push för 42BB med A7 var också sådär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cliff Notes:

56% equity is break even.

60% equity is +$5,336 on average.

If you don't think you'll be able to steal blinds much after doubling, waiting for a better hand is equally good with a much lower risk of ruin.

 

This is long, but maybe interesting. I think it suggests you can over-do the "I'm short, need to double, oh, a coinflip" mentality near the bubble.

 

 

Calling Profit

I looked up #entrants, prize pool and payouts for ME 2007. ITM=$20,320.

After the bubble each chip is worth 37.09 cents.

There is 10.5k in blinds/antes. Your +cEV has to balance out the times you bust and miss the ITM payout.

 

w = Your hand's equity against a random hand.

Profit = [160,500*(w) - 150,000*(1-w)]*($0.3709) - $20,320*(1-w)

 

The break-even point is 56% equity. 60% is worth $5,336 on average.

 

Waiting for a Better Hand

I think it's safe to say he stops doing this if you double up once, so you do have to consider how long the bubble lasts, and what chances might come up later. Say you got one of those exactly 60% hands 5 hands from the SB. If you folded, you could pick the best of the next 5 hands without much penalty.

 

You'd get {88+, ATs+,KQs+,AKo} in the next 5 hands 25% of the time.

 

When you did, you'd be 72% to win.

Profit = $21,773.

Avg Profit = Profit * (Chance you get a hand) = $5434.

 

Risk of Ruin

Take the 60%: 40%

Wait for Better Hand: 7% (You get the better hand 25% of the time, and lose when you do 27%)

 

Expand your 'Waiting' Range

As you folded each hand your range should expand from the 88+ range back to the original 60% range when you were in the SB, or probably more accurately as you sensed the bubble was getting closer and closer to bursting.

 

Stealing Equity after Doubling

10,500 chips are in preflop, which are worth $3,900.

That's obviously not trivial and you have to assume he stops blind raising once you double.

 

Estimate how many times you think you could steal the blinds in the remaining bubble hands if you won.

$3,900 * (Number of Times) * (0.9 -- some risk of a resteal) * (0.6 -- %time you didn't bust trying to double).

 

If you thought you could steal once in the next 5 hands that'd be worth $2100 extra on average.

Waiting still wins you some blind stealing equity when you get that better hand, but that's only worth about N*$250... (You only double 25% of the time, plus you're at least 1 hand later.)

 

Break-Even Equity versus Stack Size

As your stack gets smaller you need much more equity to make trying to double profitable.

The ITM prize is worth 55k in chips post-bubble:

Your Stack: Break-even Equity

40k: 65%

20k: 72% (which is 88+, ATs+,KQs+,AKo)

 

Jag började skriva ett långt inlägg men allt är ju redan sagt i denna post jag saxat från 2plus2. Vid bordet skulle jag försöka uppskatta 60% equity och värderat högre stack och öjligheten att få han att lugna ner sig och öka möjligheten att sno marker ganska högt. om inte annat bara för att det är så otroligt skoj att sno marker på bubblan :)

A6, 44+ , K8 Q9, typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för övrigt helt underbart dåligt spelat av FI att ställa varje hand, speciellt när han inte ens kollar på korten. Den ev. steal eqiuty han tjänar pissar han med råge bort till framförallt hero som sitter med 150K. Dessutom trycker han UTG. Speciellt om vi fattar tillräckligt för att syna med 60/40 men synar vi bara 70/30 lägen så ska han förstås höja 20-30K och folda mot omslag från oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...