Gå till innehåll

Medelhand Q8 - övre och undre medelhand?


Lilly77

Recommended Posts

Det var någon (säkerligen en matematiker) som hade kommit fram till att Q8 är den genomsnittliga handen. Sen har jag hört från flera håll att man brukar säga att Q8 är genomsnitt handen.

 

De andra händerna som jag nämner är bara några jag själv kommit fram till genom att grovt räkna fram medianen. Men jag tror det finns bättre sätt att få fram dessa värden än att titta på medianen. Finns det någon duktig matematiker här :)

 

Varför är jag nu intresserad av detta. Jag ser nog många områden där detta skulle kunna tillämpas men ett konkret exemepel är i headsup spel. Vi antar att spelaren hela tiden går allin. I ett sådant läge är det bra att veta vad genomsnitthanden är. För då är det bara att vänta tills man får en starkare hand än genomsnittshanden och syna. Skulle man spela mot en sådan galning så skulle man lite grovt kunna säga att rent långsiktigt kommer man att vinna på att syna en allin-tokig-person med allt över Q8.

 

Med tex "över medelhand" syftar jag på genomsnittshanden mellan AA och Q8 och med "under medelhanden" mellan 22 och Q8. Jag är som sagt inte så duktig på matte så mina begrepp är nog inte helt korrekta men ni förstår nog vad jag är ute efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att det finns med all säkerhet bättre strategier men jag ser inget fel i att försöka få koll på den statistiska biten. Det är ganska intressant.

 

Jag har försökt googla på detta med genomsnittshanden men hittar inte något. Någon annan kanske vet någon bra källa. Det enda jag kan hänvisa till är TV-sända WPT för där säger kommentatorerna ibland just att Q8 är genomsnittshanden :)

 

Jag menar inte att Q8 är bättre än 77 utan mer det är genomsnittshanden är Q8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig att det som man syftar med detta begrepp är att de två kort som slumpas ut kommer att ha en genomsnittlig handstyrka kring Q8. Genomsnittlig handstyrka kanske är bättre ordval.

 

där har du det.... då är det väl bara att jämföra alla tänkbara händer mot din "medelhand" Q8 (off antar jag) och kika vem som är favorit:

 

de flesta kan man ju iofs räkna ut.. tex alla PP över 88 leder ju, o kort högre än Q8, o lite till...

 

Q 8 vs 2 7

Q 8 vs 2 8

Q 8 vs 2 9

Q 8 vs 2 10

Q 8 vs 2 J

Q 8 vs 2 Q

Q 8 vs 2 K

Q 8 vs 2 A

Q 8 vs 3 2

 

UNT SO "VEITER".... eller=?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag antar att du är ute efter är den hand som har närmast 50% equity mot en slumpmässig hand. Det är dock inte riktigt tillämpbart, eftersom du har ante/mörkar/pottodds/hand ranges att tänka på, även med jam/fold-stackar.

 

(Fwiw så är Q8o inte den handen som ligger närmast 50%, det bör vara typ Q5o eller J7o eller nåt sånt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, du hade nog tjänat på att posta i nybörjarfrågor.

 

Anyway, denna länk kanske är intressant för dig:

 

http://gocee.com/poker/HE_Val_Sort.htm

 

AA är bästa handen och 23 den sämsta handen om man är färre än 4 i potten.

 

Precis som skumdum antytt ovan är jag ganska säker på att Q7o är median handen med 2 spelare all-in i potten. Men det kan du ju kolla upp själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

--> eurythmech

Vad som är den genomsnittliga handstyrkan handlar inte om någon form av subjektiv bedömning. Att man kan få fram objektiva mått i detta är jag helt säker på. Man kan tex räkna fram vinstprocenten (=handstyrkan) för varje kortkombination och utifrån det borde man sedan kunna komma fram till vad som är den genomsnittliga vinstprocenten. Därefter ser man på vilken hand/händer som denna procentsats representerar. Jag misstänker att personen som kommit fram till att den genomsnittliga handstyrkan representeras av Q8 har gjort på något liknande sätt. Jag tror inte som sagt det handlar om någon subjektiv bedömning.

 

 

--> folder

Tack för tipset om sidan! Om man utgår från den så är median handstyrkan Q4s och genomsnitts handstyrkan något högre, dvs T7s.

 

En fundering jag får när jag tittar på listan är att man brukar säga att 72o är den sämsta handen man kan ha men i den listan så är 32o sämst nästan rakt igenom. Jag misstänker att detta är fel på grund av att personen som räknat fram dessa procentsatser använt sig av en slumpgenerator och inte av alla tänkbara bord- och handkombinationer. Du eller någon annan vet möjligen inte en annan sida som inte använt sig av en slumpgenerator utan istället använt sig av alla tänkbara fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fundering jag får när jag tittar på listan är att man brukar säga att 72o är den sämsta handen man kan ha men i den listan så är 32o sämst nästan rakt igenom. Jag misstänker att detta är fel på grund av att personen som räknat fram dessa procentsatser använt sig av en slumpgenerator och inte av alla tänkbara bord- och handkombinationer. Du eller någon annan vet möjligen inte en annan sida som inte använt sig av en slumpgenerator utan istället använt sig av alla tänkbara fall?

 

Med tanke på tabellen visar att 32o blir bättre än 72o med 4 eller fler motståndare förstår jag inte riktigt hur du läser tabellen. Det är väl ganska givet att 72o är bättre än 32o exempelvis headsup där highcard-styrkan är betydligt viktigare än chansen att få en stege.

 

Det är ingen större skillnad på detta (72o > 32o med få motståndare) än att K8o > 98o med få motståndare.

 

Det är lite konstigt att du sätter större tilltro till vad folk brukade säga än en simulering med 1000000 händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

--> Maple

Jag har aldrig sagt att jag sätter större tilltro till något någon säger framför en simulering. Det jag sagt är att man kan få fram ett enda exakt svar om man inte använder sig av en slumpgenerator och istället utgår från alla tänkbara fall.

 

Jag läste lite hastigt i tabellen och det är som du säger 32o är den sämsta handen i headsup men blir bättre än 72o ju fler som spelar. Det visste jag faktiskt inte men det var intressant :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lilly, skärp dig nu. Vinstprocenten för vad? Mot alla andra händer HU var för sig? I trevägspotter? Niovägs? Bara mot händer som folk kan tänkas vinna?

 

Om man tänker sig att nån har en lista över hur alla händer står sig HU mot varandra, 1) Hur kan man någonsin utnyttja den informationen till något vettigt? 2) Hur är den som ligger närmast 50% equity en "genomsnittshand"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle man inte kunna definiera genomsnittshanden som den pokerhand som har 50 % vinstchans eller mer mot precis hälften av alla händer preflop. Verkar för mig vara en ganska meningsfull definition. Vet dock inte vilken eller vilka pokerhänder detta skulle kunna stämma in på. Sen finns det så klart en massa speltekniska detaljer som gör den definitionen ganska oanvändbar som t.ex. det faktum att 22 dominerar AK men är så totalt dominerad av högre par. Ngn som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

--> A0Poker

EV är bra att ta hänsyn till men det känns som en nivå ovanför det som vi diskuterar. För där börjar man ta hänsyn till storleken på potten. Det jag är ute efter är den genomsnittliga handstyrkan. Tabellen jag blev tipsad om var en bra utgångspunkt för att komma fram till detta men jag skulle vilja ha en tabell med exakta procentsatser. För en sådan tabell borde man kunna ta fram med dagens teknik utan att använda sig av en slumpgenerator.

 

Jag ska luska på vem det var som sa att Q8 var den genomsnittliga handstyrkan. Återkommer :)

 

 

--> eurythmech

folder hade en en tabell med olika antal spelare. Så oavsett antal spelare så kan du göra objektiva beräkningar på vad som är den genomsnittliga handstyrkan. Det hela handlar bara om hur du räknar på det. Men för enkelhetens skull kan vi fokusera på vad är den genomsnittliga handstyrkan i HU.

 

Du frågar varför det är vettigt att veta vad som är den genomsnittliga handstyrkan i HU. Mitt svar är att jag tycker att den information kan vara en variabel bland många i att försöka fatta ett bra beslut.

 

Angående din andra fråga så förstår jag inte riktigt vad du menar med "genomsnittshand". Vi kom fram till att begreppet "den genomsnittliga handstyrkan" var ett bättre begrepp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EV är bra att ta hänsyn till men det känns som en nivå ovanför det som vi diskuterar. För där börjar man ta hänsyn till storleken på potten. Det jag är ute efter är den genomsnittliga handstyrkan. Tabellen jag blev tipsad om var en bra utgångspunkt för att komma fram till detta men jag skulle vilja ha en tabell med exakta procentsatser. För en sådan tabell borde man kunna ta fram med dagens teknik utan att använda sig av en slumpgenerator.

 

Jag föreslår du laddar ner PokerStove och väljer handen du vill kolla och sätter motståndarens hand till random och väljer enumerate all i så fall. Jag är ganska säker på att skillnaderna headsup är så små jämfört med simuleringen är så små att de är i praktiken meningslösa.

 

Q8o är dock starkare än en genomsnittlig hand (Min definition av genomsnittlig är en hand som har en pot equity på 50% mot en "random" hand)

 

Q4o har enligt PokerStove 50.12%, J5s 49.98% (Q8o 53.60%)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...