Gå till innehåll

Att spela supertight...


Torsus

Recommended Posts

Min spelstil är supertight (Spelar bara Phil Hellmuths tio-topp-händer) och det tycker jag har sina fördelar - minskad varians och bra utgångsläge när man väl spelar...

 

Men jag tycker att det har sina nackdelar också...

 

Spelet på flopp, turn och river kräver ju mycket erfarenhet och praktik men i och med att jag spelar bara en hand på 17 så blir det inte så mycket träning på det spelet....det blir som ett slags moment 22.

 

Era kommentarer och åsikter tack! Har ni samma spelstil och egen metod för att komma tillrätta med detta...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det kul att spela var 17:e hand?

 

Seriöst?

...även om du spelar 10 olika bord kand det inte vara speciellt utvcklande eller roligt?!?!

 

Jag är ganska LAG och spelar messt HU cg.

Dessutom känns det som att ni super tags inte kommer i några större potter, antingen stjäler man blindsen från er och skulle ni syna så blir det blixt fold om man inte har nötterna.

 

EDIT: å andra sidan är det ju $ som räknar, om man plussar så är man en av dom få !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag spelade nästan så tight innan, massa FR-bord.

gick dugligt plus på det, men hade så galet tråkigt att jag nästan funderade på att lägga ner.

gick över till SH o började spela mer LAG, o trots att jag gick ner en nivå så har jag skitskoj igen. och drar in minst lika "mkt"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är det en bra ursprungsstrategi att bara spela top 10,och perfekt för nybörjare att börja med, men det kommer aldrig att ta dig till några högre nivåer då du dels får väldigt lite erfarenhet av post-flop spel och dels blir väldigt förutsägbar (vilket framförallt är jobbigt på högre nivåer).

 

För att kunna gå vidare uppåt så måste man utveckla sin strategi, lägga på att spela lite fler händer (sc t.ex) för att kunna spela mer post-flop och samtidigt inte bli så förutsägbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Supertight är inte så bra att spela tycker jag.

Kanske i början av en tväling med när blinds är ganska höga måste man panga på.

 

När jag började spela poker så spelade jag supertight kom bra på några tävlingar men var alltid shortstaked i slutet.

Så jag började spela mycket mer aggro och det blev ganska bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min spelstil är supertight (Spelar bara Phil Hellmuths tio-topp-händer) och det tycker jag har sina fördelar - minskad varians och bra utgångsläge när man väl spelar...

 

Men jag tycker att det har sina nackdelar också...

 

Spelet på flopp, turn och river kräver ju mycket erfarenhet och praktik men i och med att jag spelar bara en hand på 17 så blir det inte så mycket träning på det spelet....det blir som ett slags moment 22.

 

Era kommentarer och åsikter tack! Har ni samma spelstil och egen metod för att komma tillrätta med detta...?

 

Om du bara spelar topp tio händerna så kommer du i långa loppet att kanske kunna dra in lite pengar, men att spela en hand på 17 är lite väl tight och det kan var mycket mer lönsamt att öppna upp splet något, analysera motståndet och göra mindre justeringar i sitt spel beroende på motståndet.

Dessutom kommer du att bli väldigt lättläst, då mönstret i ditt spel inte tar lång tid att se.

Ska du ha roligt i poker måste du ibland raisa eller spela fler händer, en stor del av vinsten ligger ju oxå i spelet efter flop där man har mycket att vinna på att ta rätt beslut vid rätt tidpunkt mot rätt spekare i rätt position. Läs Harringtons NL Holdem del 2 t.ex så hajar du nog vad jag menar.

Som nybörjare så spelade jag lika apatajt som du gör, men det är inte alls utvecklande, testa nåt nytt och låt det kosta några inköp på en låg nivå tills du har lärt dig var på och av knapparna sitter i din nya spelstil, betta pott med skit och ta hem potten ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går det för PH på CG?

Sitter han på UB och spelar isf?

...fått för mej att han är en Turnerings "tomte" och spelar enbart tv-sända CG:s för att få lite reklam för UB, men har kanske fel?

 

 

Nej han spelar faktiskt mer cashgame än vad man tror, ryktet säger dessutom att han ska ha vunnit riktigt mycket pengar på kommande säsong av Highstake poker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla duktiga spelare har sin egen stil som passar dem. Så bara för att man spelar väldigt tight behöver det inte vara fel, särskilt inte i FR.

 

Men frågan är om det är optimalt att spela så, och svaret på det måste vara nej.

 

En duktig spelare som märker att du är supertight kan lätt med hjälp av implicita odds, till slut, ta hela din stack, särskilt med tanke på att du säger att din flop, turn o riverspel inte håller något högre klass.

 

Mitt råd är att du öppnar upp ditt spel lite när du är i position, knappen lr CO, och försöker spela positionen aggressivare, ganska mycket oberoende av vilka kort du har, om det foldas fram till dig. Följ upp med en CB och se hur ofta det lyckas.

 

Försök också spela SH på lägre nivå o ha som mål att spela runt 30-35 procent av händerna, I POSITION, och spela dem aggressivt.

 

Det finns självklart inget recept för hur man når optimalt spel, utan det är erfarenhet och studier som är vägledande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mesta verkar väl vara sagt, men:

 

1. Spela var sjuttonde hand, dvs VP$IP på 4-5, måste väl vara extremt tråkigt, dessutom blir man löjligt förutsägbar och duktigt utspelad om man möter någon som kan spela.

 

2. Hellmuths råd ang CG är ofta skrattretande dåliga, framförallt för att han låter sina teorier påverkas av specifika handresultat + att inget nånsin ska få rubba föreställningen om att han är bäst. :-) Han erkänner ofta själv att han är en turneringsspelare i första hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det kan vara intressant att veta vilken nivå du spelar på. Man kan plussar säkert genom att spela supertight på ett nl10 bord medans man är totalt chanslös på ett nl1000 bord. Om du spelar nl10 tex, så tror jag inte det är någon idé att spela lösare, kanske kan du försöka spela alla pocketpar iaf men inte mycket mer. Spelarna på denna nivån har väl inte direkt koll på hur andra spelar så. Men om du spelar nl1000 vilket jag är helt övertygad om att du inte gör, gå ner till nl200-nl400 och spela lösare så du kan utveckla ditt spel så du kan ta nl1000 sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns hur många exempel som helst på spelare med en VPIP kring 15-17 som plussar riktigt bra på 10-20 och 25-50 NLSH. Folk anpassar sig helt enkelt inte efter spelaren i tillräckligt stor utsträckning, och i slutändan handlar det ändå mest om hur bra du är på att undvika att göra misstag, samt utnyttja motståndarens misstag - oavsett hur tight du är. Och vadå "tråkigt"? Det är väl kul med pengar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns hur många exempel som helst på spelare med en VPIP kring 15-17 som plussar riktigt bra på 10-20 och 25-50 NLSH. Folk anpassar sig helt enkelt inte efter spelaren i tillräckligt stor utsträckning, och i slutändan handlar det ändå mest om hur bra du är på att undvika att göra misstag, samt utnyttja motståndarens misstag - oavsett hur tight du är. Och vadå "tråkigt"? Det är väl kul med pengar?
Spelar man var sjuttonde hand får man inte ett VP$IP på 15-17, snarare runt 6 och det är nog ingen höjdare.

 

Edit: Lade till lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tjaa. att bara spela nöthänder har ju sina fördelar att man slipper variansen och har man att göra med riktiga slaskmuppar så är det en allmänt bra strategi.

 

dock kommer det döda en in i själen.

 

om det nu är ett problem så får du väl lösa upp dig lite och kunna spela tillbaka mot andra mediokra spelare också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar själv mycket tight och FR. Den perfekta strategin när man jagar bonusar. Jag spelar knappt KJo ens. Däremot tar jag nu som då rövare och hårdspelar sc:s och låga par. Det är på de händerna jag nu som då får jättepotter. Jag rekommenderar dig starkt till att göra detsamma. Det är ett rent nöje att nu som då få visa upp tex. 64s som gett stegen när fi trott att man endast spelar höga par. Inget är så kul som att få en motsråndare att tilta :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...