Gå till innehåll

Finns det ett enda bra fik i Uppsala?


Ignatius

Recommended Posts

Jag bor i Uppsala. Och jämfört med Stockholm, där jag jobbar, är stadens caféutbud något av en bad beat. Har i flera år försökt lokalisera ett bra ställe, men det blir aldrig rätt. Några exempel:

 

Barista: överlägset godast kaffe, men tilltuggen är vidrigt sliskiga och det finns inget om man är hungrig.

 

Waynes coffee: okej kaffe men ofta lite för kallt, magert färdiglagat utbud i övrigt som inte imponerar.

 

018: kändes fräsht när dom öppnade för några år sedan men blir oundvikligen lite sunkigare för varje år som går (och inga investeringar/förändringar görs). Okej kaffe men ofta lite brännt, vissa goda mackor men brödet är ofta för torrt. Tokvarmt i lokalen på sommaren.

 

Lion: Mycket goda mackor, men kaffet är sällan riktigt bra gjort och publiken är lite "konstig" (låg medelålder).

 

Storken: Goda baguetter vissa dagar, men kaffet är en katastrof.

 

Landings: stans godaste semlor ... och sämsta kaffe.

 

Ofvandahls: lever bara på sitt namn och sin historia. Bra lokal, men det är allt.

 

Günthers, Cappuccino: lägg ner nu innan fler blir lurade!

 

Hugos: sanitär olägenhet, känsliga människor bör hålla ögonen fborta från disken och kaffemaskinerna.

 

Kan det i Uppsala finnas ett fik som håller rakt igenom? Jag börjar bli desperat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Landings i Ua är för pensionärer.

Storken är mysigt.

Hugos är ju nöten. Det har en väldigt egendomlig stil och utseenden men gillar bygget. De gör goda och annorlunda saker också.

 

Har du prövat Coffee House by George vid kungsgatan mittemot Tågstationen?

 

Har lite olika sorters kaffe och någon spec-glass som jag ej har vågat pröva än.

 

Mvh, KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller me hugos e najs.. Men inget knäcker fågelsången på sommaren. Bästa kaffet härligaste uteplatsen samt finfint utbud av diverse bakverk och sliskigheter.

 

Jag bor i Uppsala. Och jämfört med Stockholm, där jag jobbar, är stadens caféutbud något av en bad beat. Har i flera år försökt lokalisera ett bra ställe, men det blir aldrig rätt. Några exempel:

 

Barista: överlägset godast kaffe, men tilltuggen är vidrigt sliskiga och det finns inget om man är hungrig.

 

Waynes coffee: okej kaffe men ofta lite för kallt, magert färdiglagat utbud i övrigt som inte imponerar.

 

018: kändes fräsht när dom öppnade för några år sedan men blir oundvikligen lite sunkigare för varje år som går (och inga investeringar/förändringar görs). Okej kaffe men ofta lite brännt, vissa goda mackor men brödet är ofta för torrt. Tokvarmt i lokalen på sommaren.

 

Lion: Mycket goda mackor, men kaffet är sällan riktigt bra gjort och publiken är lite "konstig" (låg medelålder).

 

Storken: Goda baguetter vissa dagar, men kaffet är en katastrof.

 

Landings: stans godaste semlor ... och sämsta kaffe.

 

Ofvandahls: lever bara på sitt namn och sin historia. Bra lokal, men det är allt.

 

Günthers, Cappuccino: lägg ner nu innan fler blir lurade!

 

Hugos: sanitär olägenhet, känsliga människor bör hålla ögonen fborta från disken och kaffemaskinerna.

 

Kan det i Uppsala finnas ett fik som håller rakt igenom? Jag börjar bli desperat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Coffeehouse by George är okej. Har frukostat där ett stort antal gånger. Men det är något med kaffet som jag inte riktigt gillar, och som jag inte kan sätta fingret på riktigt. Jämfört med andra by George i sthlm är det utan tvekan sämre.

 

Café Linné är väl bra och lite småmysigt, men problemet är att personalen inte vet hur man gör kaffe, vilket jag tycker är en nackdel när jag går på kafé. Linnéhörnan bredvid har samma problem, men i kubik. Latten toppas av 3 dm skum och man inser att det inte är någon idé att klaga vad gäller att få in något bättre utan att det i så fall bara handlar om whine över ännu en bad beat på uppsalas hemska kaféscen.

 

Och konstigt att Hugos dyker upp som tips. Bör som sagt städas/diskas/rengöras oavbrutet några veckor innan jag vågar mig dit igen.

 

Fågelsången var ett bra tips däremot. Har inte varit där på säkert fem år. Ligger ju fint placerat, men känns lite off jämfört med stadskärnan så besöken där blir inte så spontana. Men det ska helt klart få en ny chans nästa vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linné har inte heller nåt vidare gott kaffe. Det vänstra av linnékafeerna har en halvmysig lokal, men det högra är duktigt tråkigt.

 

Ett fik som jag gillar är Joels som ligger vid islandsfallet. Lite Hugos-känsla på inredningen, men ändå inte riktigt. Och så vitt jag sett är det inte en sanitär olägenhet... :) Har inte smakat vanligt svart kaffe hos dem, men de har en del intressanta varianter i sitt övriga sortiment.

 

Vart ligger fågelsången?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linné har inte heller nåt vidare gott kaffe. Det vänstra av linnékafeerna har en halvmysig lokal, men det högra är duktigt tråkigt.

 

Ett fik som jag gillar är Joels som ligger vid islandsfallet. Lite Hugos-känsla på inredningen, men ändå inte riktigt. Och så vitt jag sett är det inte en sanitär olägenhet... :) Har inte smakat vanligt svart kaffe hos dem, men de har en del intressanta varianter i sitt övriga sortiment.

 

Vart ligger fågelsången?

 

Joels hade jag glömt bort, det är ganska okej.

 

Fågelsången ligger över vägen mittemot Svandammen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Studentnationernas helgfika kan också rekommenderas, även om det är väldigt olika kvalitet på dem, och så vitt jag vet har väl ingen särskilt bra kaffe.

 

Stockholms har rätt trevligt brunch-aktigt söndagsfik, "Sundays" (det gick ett tag under parollen "Gör som Gud, chilla på Sundays" :roll::D). Där kan man även få något lite matigare, såsom kycklingwrap o sånt. (kuriosa: En gång i tiden var det jag och fyra vänner som drev detta eminenta söndagsfik, så ja, jag är lite partisk här..)

 

Kalmars har ett fik som är perfekt för allergiker, vegetarianer och veganer - de har fika och mackor som passar alla matpreferenser.

 

Snerikes har helgfika, men det har jag aldrig provat. Enligt jäviga källor ska det vara bra.

 

Edit: Man behöver inte vara student för att komma in på nationernas caféer (eller luncher för den delen heller).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Fågelsången är nöten!

 

Har varit där fyra raka helger nu. Smörgås och bakverk i särklass i stan! (Köprekar kalkon-philadelphia-mackan.) Kaffet också mycket bra, dock med viss variation mellan olika tjejer i personalen. Uteserveringen är verkligen kanon, tyvärr ser det lite nött ut inomhus, så vinterhalvåret är stället kanske bara nästnöten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Barista har godaste kaffet. Men fågelsångens har varit mycket bra 3/4 gånger, kanske var det hon den sömniga tjejen som gjorde ditt kaffe?

 

Vet inte vilken.. :)

 

Barista tänkte jag inte alls på, de har verkligen det bästa kaffet när jag tänker på saken! Riktiga baristas och allt (en lyx i en liten stad som Uppsala)! Men lokalen tycker jag inte alls om. Obekväma platser, dålig akustik, stressande. Man sitter inte direkt och kopplar av där. Det är bara en snabb kaffe mellan designtorget och claes ohlsson.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fikar inte tokigt ofta i Uppsala, men någonting är fel på personer som inte gillar Hugos. Det stället får mig till och med att vilja äta vegolasagne, wtf?

 

Nja, som någon skrev tidigare så är det lite av en "sanitär olägenhet"!

Dock så har jag en polare som jobbar där och hon har bett mig komma in och käka deras "bajskaffe".

 

Det ska vara några djur som går och käkar de finaste kaffebönorna men magsmältningprocessen tar bara själva fruktköttet runt kaffebönorna så kvar blir de allra finaste bönorna, ja, i bajset då.

 

59 kr / hg dock. Inte gratis men en gång måste man ju prova!

 

Mvh, KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...