Gå till innehåll

SNG noob-fråga: När ska man börja pusha/steala?


Recommended Posts

Tänkte försöka lära mig lite SNG så jag får en bättre känsla för att sno blinds och spel med höga blinds för mitt projekt med MTTs.

Så jag började idag på stars och läste väääldigt kort om lite olika sng-guider. Tight tidigt och pusha aggressivt senare, som ni alla vet.

 

Har dock 2 frågor.

 

1) Iaf så fann jag mig själv i en situation när det var 7 spelare kvar, 50/100 blinds och jag hade 1k chips on the button med ATo och båda blindsen hade 2k var och var ganska tighta.

 

Det är säkert ett yberenkelt svar men är det push eller fold som gäller här?

 

2) Sen förstod jag det som att man typ alltid ska pusha som sb när alla foldar när blindsen blir högre och man har mindre än 10 bb. Ska man börja med detta direkt när blindsen är höga? Ska man undvika det när bb har mer chips än dig? Ska ens pushstrategi bero mer på antalet spelare än hur höga blindsen är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Väldigt enkel push. Du kommer sällan bli synad (du kan faktiskt få syn av en sämre hand), och en ökning av stacken med 15% kan du inte säga nej till.

 

2) Rent chip-EV-mässigt är det sällan fel att openpusha där. Skillnaden är mer senare i turren, med 3-5 spelare, och du pushar in i en storstack, med en lillstack kvar som redan lagt sig. Då svider det extra mycket att få syn. Det här är mer typiskt för SnG än för MTT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Väldigt enkel push. Du kommer sällan bli synad (du kan faktiskt få syn av en sämre hand), och en ökning av stacken med 15% kan du inte säga nej till.

Är den verkligen så jäkla enkel? Kan väl inte finnas så himla mycket värde i en push här ändå. Känns som att den genomsnittliga syn-HD:n på 15$ och 25$ på Starts är ungefär den som vi inte vill se med AT.

 

Fast jag har säkert fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sjukt lätt för att om du inte pushar först in på knappen med AT och 10xbb vad tusan ska du då pusha med, endast TT+/AQ+?? Du kan nog mycket väl få syn av de flesta par och ess som är lägre samt kq, kj, qj beroende på spel tidigare och vilka som är på blinds. Om du inte är riktigt tight så kommer AT här att vara högt upp i din hand-range på pusningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2:an beror ju på (som alltid), är bb väldigt big/short så lär han syna med lite mer marginella händer beroende på read hos dig. Om du inte är desperat i behov av lite mer marker kan du gott folda ren skit på sb här om du nu inte har readet att bb är uber-tight

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är det autoställ med AT - skulle själv ställa med sämre händer än så.

 

Grytor blir ofta - ställ in eller släng handen. Med höga så är det oftast som så att man ställer för att bara stjäla mörkarna - detta gäller speciellt turbo där mörkarna går upp var 3de minut. Så fort potten motsvarar 15% av ens markerstapel eller mer och man vill spela sin hand så är oftast det bästa att ställa in.

 

 

I fall 2 så kan det vara bra att slänga de aldra sämsta händerna - men när mörkarna blir höga så får man inte vara för kräsen. Man måste se till att ens markerstapel inte blir så liten att man inte kan pusha bort motståndarna och stjäla mörkarna. Man måste pusha för att kunna bevara FE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...