Gå till innehåll

NL 0.5/1 SEK - JJ på BB möter raise-reraise preflop


Recommended Posts

**** Hand 381874657 *****

0.50/1.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 16 juli 2007 02:52:45

Anna 19 (Vanlig/Cash Game)

Plats 2: Libido (130.64)

Plats 3: Slurven (47.95)

Plats 4: mangan100 (97.70)

Plats 5: Samurajen (198.85)

Samurajen lägg LM 0.50

Libido lägg SM 1.00

** Giv **

Libido [Knh, Knr]

Slurven [N/A, N/A]

mangan100 [N/A, N/A]

Samurajen [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

Slurven Lägg

mangan100 Höj till 4.00

Samurajen Höj till 11.00

Libido ????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi börjar med att utesluta ett par alternativ:

 

Kallsyn: Att bara syna här innebär mer eller mindre att du spelar handen för set-värde, vilket är att reducera din hand en smula. Dessutom så innebär en syn att Samurajen får en gratisflopp mot dig om han har en sämre hand. Samma sak gäller i viss mån mot mangan, även om Samurajens reraise till viss del skyddar mot honom. Fördelen med syn är att du får se en flopp och får chansen att floppa set mot en bättre hand som hade pushat om du höjt. Men det känns inte som det väger över. Du vill inte kallsyna.

 

Push: Stackarna är helt enkelt för djupa. En push är ett brutalt överbet som endast synas av bättre händer. Du vill inte pusha.

 

Återstår gör raise eller fold.

 

Jag TROR att vi typiskt sett vill spela JJ mot SvS-spelare på denna nivå efter denna betsekvens. Jag TROR därför att raise är det bästa alternativet. En raise till 30-35 BB känns bra.

 

Lämnar öppet för sågningar.

 

---

 

* Pillade lite på rubriken också. Till nästa gång: Ange nivå på spelet. Sen gjorde jag lite petitessändringar också.. :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ju reads avgörande. Försök avgöra ungefär vilken öppningsrange mangan har och sen vilken 3betsrange Samurajen har.

 

Utan reads så känns denna situationen som om du ofta är ligger 50/50 eller stor underdog mot Samurajens HD. Du sitter ju ur position så att folda känns inte fel utan reads men kanske aningen vekt(?).

 

Jag tror att du ofta kommer få problem postflop ur position här och att det kanske ligger en del negativa förväntingar inblandade om du inte floppar ett set (eftersom du ofta inte kommer ifrån handen på floppen om du floppar ett överpar).

 

Alternativet är väl att syna för setvärde och vara beredd på att släppa handen ganska enkelt om inte på flopp så på turn.

 

Lurig sits btw men viktigt att komma ihåg att JJ egentligen inte är ett stort par och en riktigt lurig hand att spela ur position, särskilt utan kommando. Om du inte känner dig säker postflop och inte har några bra reads så tycker jag att du kan folda med gott samvete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi börjar med att utesluta ett par alternativ:

 

Kallsyn: Att bara syna här innebär mer eller mindre att du spelar handen för set-värde, vilket är att reducera din hand en smula. Dessutom så innebär en syn att Samurajen får en gratisflopp mot dig om han har en sämre hand. Samma sak gäller i viss mån mot mangan, även om Samurajens reraise till viss del skyddar mot honom. Fördelen med syn är att du får se en flopp och får chansen att floppa set mot en bättre hand som hade pushat om du höjt. Men det känns inte som det väger över. Du vill inte kallsyna.

 

Push: Stackarna är helt enkelt för djupa. En push är ett brutalt överbet som endast synas av bättre händer. Du vill inte pusha.

 

Återstår gör raise eller fold.

 

Jag TROR att vi typiskt sett vill spela JJ mot SvS-spelare på denna nivå efter denna betsekvens. Jag TROR därför att raise är det bästa alternativet. En raise till 30-35 BB känns bra.

 

Lämnar öppet för sågningar.

 

---

 

* Pillade lite på rubriken också. Till nästa gång: Ange nivå på spelet. Sen gjorde jag lite petitessändringar också.. :mrgreen:

 

 

Det jobbiga med att raisa här känns spontant som att JJ är en problemhand ur position och då har vi lyckats bygga en stor pott mot en (eller två) okända spelare.

 

Tänkbara scenarion är att

 

1) Någon av dem 5bettar(?) preflop och du tvingas folda. Utan read vet du inte om de 5bettar 99, TT + AQs, AK heller vilket gör det svårare och du kanske foldar den bästa handen ibland.

 

2) någon av dem slowspelar QQ-AA och du förlorar en stor pott när du floppar överpar.

 

2) är att floppen kommer ett överkort eller fler och du tvingas fatta riktigt marginella beslut, särksilt med draws ute.

 

3) Du floppar ett överpar och de andra missar med sina AK, AQ, KQ eller andra tänkbara händer och du vinner potten.

 

I bästa fall så tror jag att du kan hoppas på att 99, TT synar din raise preflop och floppen kommer 7 hög.

 

Tycker ändå att handen känns alldeles för marginell att raisa med ur position och även för marginell att syna med också om vi inte i stort sett enbart gör det för setvärde.

 

Jag hade nog foldat om jag hade haft den disciplinen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synar eller foldar, aldrig raise förutom om 3-bettarn är riktigt aggro.

 

Foldar om det knappt varit några 3-bets på bordet och synar om det var ganska aggro spel.

 

tycker nästan att synen är självklarare om vi sätter 3bettaren på QQ-AA om jag inte tänker helt fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får erkänna att jag var fel ute i mitt första inlägg. Det stora felet jag gjorde var att först utesluta alternativen kallsyn och push därför att de har sina brister, och sedan valde mellan raise och fold utan att fundera över om de alternativen möjligen var ännu sämre än de redan uteslutna alternativen. Sen ska väl sägas att jag kanske inte gjorde nån bra vägning mellan alternativen raise/fold heller.

 

Men jag har en känsla av att det finns mer att säga om denna hand. Inte nu dock, men jag får filosofera över detta ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt beroende på read. Standard spelaren på 0.5/1 är väldigt passiv och reraisar knappast med händer som AK/AQ, TT. Om inte fi har en väldigt aggresiv spelstil kan du räkna med att du ligger efter pf. Här foldar jag, eller synar för att träffa set. Generellt så finns det förmodligen ett värde i att syna, då spelare på den här nivån i princip aldrig släpper AA/KK, och fi har djup stack som täcker dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har iofs sett liknande spel på FR 0,5/1 då 2-bettaren har haft både AQ och TT men det är näppeligen standard.

 

Du hamnar oxå lite i squez situation här om du kallsynar = du vet ju inte om förste Fi enbart kommer att syna. Så som någon skrev tidigare, JJ är inget monster och ur pos så kan den lätt åsamka stor hål i den stack.

Personligen hade jag, utan reads och om inte bordet tidigare bjudit på vilda westernpoker med mycket skott från höften, foldat i det här läget.

 

Å sen till skalle: I din punkt 2 (05.38) säger du att han kan förlora mkt om han floppar överpar? Hur går det till när han redan har par. Då bör han ju isf floppa settet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som många andra är inne på skulle jag nog välja mellan syn och fold. Det som är lite synd är att du inte sitter på fullt inköp (jag antar att du spelar på svs och att maxinköp således är 200bb). Tycker dock fortfarande att du har ok implicita odds.

 

Ett problem med att spela en hand som JJ ur position är dock vad man gör om brädan kommer tre låga och SB betar ut. Skall man då syna, raisa eller folda? Dessutom har du då fortfarande lillstacken kvar att agera efter dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, mao ordklyveri. I min värld heter det att man sitter på överpar mot en låg flopp.

 

Jag håller dock med om detta. Låter konstigt att säga "floppa överpar", men iofs vettefan om det finns nåt enklare sätt att säga det (din formulering är ju tydligare, men innehåller ack så många bokstäver :mrgreen:).

 

Att floppa nånting låter som att man träffar sin hand, dvs förbättrar, men tycker nog uttrycket funkar ändå.

 

Hårklyverier ftw!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...