Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Inte så lätt läge. Förutom vad ni gör här får ni gärna ange er range. Förutsätt genomsnittsmotståndare.

OnGame Network Game #589,552,395: Tournament #24097991, $50+$4 - 2007/7/14 - 23:48:55

Seat 0: Hero ($3560)

Seat 2: ildoctor1 ($2930)

Seat 4: Mesna ($4470)

Seat 5: Larry04 x ($4040)

Dealt to Hero [:8d::8h:]

Mesna: posts small blind 200

Larry04 x: posts big blind 400

Hero?

Postad

Nu skojar ni väl med mig? För det första är jag UTG så ingen lär betta före mig. För det andra är jag comitted med en raise till 1600 redan, så cb och sen fold lär väl inte vara aktuellt?

Postad

Hehe. Berör ju mycket på situationen men jag degar nog här. Foldar ildoctor1 så behöver blindsen ganska stark hand för att syna dig, och jag tror att ildoctor1 foldar ganska ofta i hopp om att någon av blindsen synar dig.

Handrange är jättesvårt att säga här eftersen det berör mer på situationen och hur de senaste 5-10 händer utspelat sig, men säg kanske 77+ AJs+ och AQ (mot avrage).

Postad

Oj vad lösa ni är. Jag kan lova att det är kraftligt -EV att trycka med Q9 UTG (eller halvkassa kungar för den delen) här. Tar ni hänsyn till stackdjupet? Det är väldigt dålig uppsida jämfört med nedsida att stjäla här. Hade det varit 4-5bb i stackarna hade det varit en annan sak.

Om det där är er range för push UTG undrar jag också vad den blir först in på knappen eller sb. Any two på sb? Det är helt enkelt inte bra att vara så lös med så här "djupa" stackar, och det här är ingen vidrigt enkel push. Även om det nog är en push. Tycker Kenans range ser rätt bra ut faktiskt.

Postad
Inga citationstecken i världen gör det här till djupa stackar.

På OnGames turbo med 3 min perioder är 10bb rätt djupt på bubblan. Och oavsett struktur är det ju på gränsen till att man ska kunna börja höja+vika för ställ, vilket ju gör det till djupt push/fold-spel. Och djupt push/fold ska man vara relativt tajt i.

Kör gärna en SnGPT på din range om du vill, jag tror den är ganska mycket för lös faktiskt.

Postad

Om vi ponerar att vi lägger handen (syn ser jag inte som ngt allternativ ens) så kommer vi nästa hand ha BB, vilket innebär att vi har istort sett lika mkt marker kvar som ildoctor som har minst. Om vi däremot pushar och får rundpass så slickar vi i oss 600. Detta gör att efter att vi lagt BB har vi nästan lika mkt som tvåan Larry. Detta (även om det rör sig om mindre än ett varvs skillnad) tycker jag spelar in rätt mkt på att vi skall pusha med våra åttor.

Att lägga handen ser jag som helgerån i detta läge.

Och att det är en snabb struktur ser jag även det som ännu större anledning till att ställa in pengarna medans det fortfarande finns lägg för fi.

Postad
Du bör aldrig spela raise/fold med 10bb, inte en chans.

Det är det heller ingen som har sagt.

Vad jag skrev var att 10bb är nära det djupaste stackar man kan ha vid push/fold-spel (gränsen går väl i mina ögon ungefär mellan 11 och 12bb). Alltså riskerar man maximalt för minimal vinst, vilket bör leda till en tajtare push-hd.

Postad
Lägger vi den här är nästan lika med att ge upp och nöja sig med att få tillbaka dryga inköpet.

Hur menar du nu? Drygt inköp går inte att få hur man än gör, bubbla ger inget och trea dubblar inköpet (minus rejk).

Vad gäller att "ge upp" ser jag inte riktigt sambandet, det man siktar på är väl att maxa $EV.

Postad
Om vi ponerar att vi lägger handen (syn ser jag inte som ngt allternativ ens) så kommer vi nästa hand ha BB, vilket innebär att vi har istort sett lika mkt marker kvar som ildoctor som har minst. Om vi däremot pushar och får rundpass så slickar vi i oss 600. Detta gör att efter att vi lagt BB har vi nästan lika mkt som tvåan Larry. Detta (även om det rör sig om mindre än ett varvs skillnad) tycker jag spelar in rätt mkt på att vi skall pusha med våra åttor.

Att lägga handen ser jag som helgerån i detta läge.

Och att det är en snabb struktur ser jag även det som ännu större anledning till att ställa in pengarna medans det fortfarande finns lägg för fi.

Intressant resonemang även om jag är tveksam till hur stor inverkan det har när stackarna ändå är så jämna. Att täcka t ex med 400 marker ger inte jättemycket övertag, man blir ändå crippled vid en förlust.

Vad gäller FE så finns det garanterat lägg för Fi både nästa och nästnästa blindperiod också.

• 1 month later...