nacho1337 Postad 9 Juli , 2007 Rapport Postad 9 Juli , 2007 Jag har såna problem att spela AK jag börjar hata den handen. Nånstans lärde jag mig att man ska reraisa folk me den före floppen men det slutar nästan alltid i sorg. Som nu senast förlorade jag en stor pott på den handen. Ungefär såhär gick det till: 05./1 bord turbo på SvS En kille höjer preflop från sen position det kommer till mig och jag reraisar till 14 så när floppen kommer ligger det typ 30 kr i potten. är typ [4c][Js][7h] Jag är först att agera och betar 25 kr. Han synar. Turn kommer ingen ändring men eftersom jag är ur position betar jag 5. River samma sak betar 5 kr Fi höjer till 10 jag synar. Han hade [J] och nån skitkicker Vad skulle jag ha gjort? Citera
strater Postad 9 Juli , 2007 Rapport Postad 9 Juli , 2007 Läs någon pokerbok EDIT av Appel. Om detta varit i nybörjartråden hade du fått en tillsägelse för detta inlägg. Nu får du endast ett abbans abbans för tomtesvar. Citera
Appel Postad 9 Juli , 2007 Rapport Postad 9 Juli , 2007 Till att börja med så vet jag inte hur mkt Fi höjer med preflop innan du själv reraisar, så där kan jag inte ha ngt direkt uttalande, mer än att du antagligen höjde för lite. Sen när du satsar 5kr på turn och rivern.... Sådana betar är helt och hållet meningslösa. De kostar ALLTID bara pengar i längden. Jag hade själv (beroende på stackdjup och reads på fi) antingen bara synat innan floppen, eller slagit om mera för att få bort honom. Sen hade jag nog, om jag reraisat honom preflop, satsat på floppen så som du gjorde. Om jag endast synat honom så knackar jag nog på floppen. Sen när jag får syn av honom så checkar jag turn och river (om det nu går så långt som till river) Citera
b0bb4n Postad 9 Juli , 2007 Rapport Postad 9 Juli , 2007 Klart du kan reraise med AK pre, men du måste också vara beredd att ge upp om du inte träffar floppen och han synar ner dig. Finns så många på låga nivåer som överspelar AK så hårt. Ett alternativ är ju som Appel sa, bara syna pre vilket kan vara en bra idé om du är nybörjare. Citera
Ängeln17 Postad 9 Juli , 2007 Rapport Postad 9 Juli , 2007 AK är en stark starthand som du bör höja eller återhöja med preflopp. Och som du mkt väl kan cb (continiu bet = uppföljnings beta) med på floppen även om du inte träffat. Däremot kan man, iaf på SvS 0,5/1, sänka tempot på turn och ev river om man får syn och fortsatt inte träffar. För att du ska få bättre hjälp med dina frågor om olika händer så lägg in HH´n men utan resultatet. Då får man som läsare reda på stackstorlekar, storlek på bet etc. Du kan kopiera HH´n direkt från SvS och lägga in här. Se detta exempel: ***** Hand 370374022 ***** 1.00/2.00 Texas Hold'em (No Limit ) - den 4 juli 2007 16:43:13 Bertil Turbo 2 (Vanlig /Cash Game ) Plats 1: Ängeln17 (378.05) Plats 2: Zami (66.00) Plats 3: losse14 (0.00) Plats 4: 6-bomb (292.97) Plats 5: loa555 (74.41) Plats 6: TrueBluff (400.00) Plats 7: ROCKERDUCK (265.85) Plats 8: Twille (300.90) Plats 9: Nicegirl (90.40) Plats 10: ffj* (415.60) 6-bomb lägg SM 2.00 ** Giv ** Ängeln17 [4r, Eh] Zami [N/A, N/A] 6-bomb [N/A, N/A] loa555 [N/A, N/A] TrueBluff [N/A, N/A] Twille [N/A, N/A] Nicegirl [N/A, N/A] ffj* [N/A, N/A] *** Bet Runda 1 *** loa555 Syna 2.00 TrueBluff Lägg Twille Höj till 8.00 Nicegirl Syna 8.00 ffj* Lägg Ängeln17 Lägg Zami Lägg 6-bomb Lägg loa555 Syna 8.00 *** Flop(Board): *** : [3k, 3r, 9r] *** Bet Runda 2 *** loa555 Passa Twille Satsa 26.00 Nicegirl Lägg loa555 Lägg *** Showdown *** : Rake: 0.65 Totalpott: 25.35 Ängeln17 Lägger mig Vinst: 0.00 Zami Lägger mig Vinst: 0.00 losse14 [N/A, N/A] Högsta kort trea Vinst: 0.00 6-bomb Lägger mig Vinst: 0.00 loa555 Lägger mig Vinst: 0.00 TrueBluff Lägger mig Vinst: 0.00 ROCKERDUCK [N/A, N/A] Högsta kort trea Vinst: 0.00 Twille Vinner potten Vinst: 50.70 Nicegirl Lägger mig Vinst: 0.00 ffj* Lägger mig Vinst: 0.00 Citera
dr_kvist Postad 9 Juli , 2007 Rapport Postad 9 Juli , 2007 Man måste ju inte heller alltid 3-betta AK. Möter du en agressiv fi som gillar att bomba på kan du mycket väl ta syn och hoppas att ha honom dominerad när bägge träffar. Citera
nacho1337 Postad 9 Juli , 2007 Författare Rapport Postad 9 Juli , 2007 Fi höjde 4 och jag reraisa till 14 eftersom potten var på ca 7 kr innan min reraise. O enligt howard lederer ska man höja dubbla potten när man reraisar så storleken på reraisen har jag inget problem med. Sen de små betarna på 5 kr ur position kallas blockeringsbet. Det läste jag i David Sklanskis teori och praktik no limit hold'em att man kan göra för det gör potten blir mindre som jag vill ha den. T ex potten är på 40 kr och jag betar 5 han synar. Det troligaste scenariot om jag checkar istället för betar 5 kr är att han betar kanske 10-30 kr och då blir potten större än vad jag vill att den ska va så då måste jag lägga mig. Men ja tack för tipset jag ska testa o köra så som du beskrev. Citera
nacho1337 Postad 9 Juli , 2007 Författare Rapport Postad 9 Juli , 2007 För att du ska få bättre hjälp med dina frågor om olika händer så lägg in HH´n men utan resultatet. Då får man som läsare reda på stackstorlekar, storlek på bet etc. Du kan kopiera HH´n direkt från SvS och lägga in här. Se detta exempel: Var hitta du handhistoriken på SvS? Citera
Ängeln17 Postad 9 Juli , 2007 Rapport Postad 9 Juli , 2007 Var hitta du handhistoriken på SvS? På fliken Tjänster vid borden eller på fliken Support i Lobbyn. Citera
DrRoland Postad 9 Juli , 2007 Rapport Postad 9 Juli , 2007 Om det nästan alltid slutar med att skithänder som Jx träffar floppen så är det definitivt riggat för dom ska bara träffa 1gång på 3 varav du ska sitta med ett ess eller en kung på en hel del av dom flopparna. Citera
Ängeln17 Postad 9 Juli , 2007 Rapport Postad 9 Juli , 2007 Om det nästan alltid slutar med att skithänder som Jx träffar floppen så är det definitivt riggat för dom ska bara träffa 1gång på 3 varav du ska sitta med ett ess eller en kung på en hel del av dom flopparna. Kallas SvS Citera
_ekan_ Postad 9 Juli , 2007 Rapport Postad 9 Juli , 2007 Blockeringbet är väl främst ur position på river med en medioker hand, då inte AK utan träff. Citera
the_bean Postad 9 Juli , 2007 Rapport Postad 9 Juli , 2007 Släpp AK utan träff oftare. Man måste inte alltid ta den till river. Det är ändå bara ett par även om man träffar. Citera
nacho1337 Postad 9 Juli , 2007 Författare Rapport Postad 9 Juli , 2007 ska tänka på det tack för svaren allihop Citera
nacho1337 Postad 9 Juli , 2007 Författare Rapport Postad 9 Juli , 2007 Hur hade jag kunnat spela bättre i denna? ***** Hand 376077276 ***** 0.50/1.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 9 juli 2007 23:19:21 Anna 39 (Vanlig/Cash Game) Plats 1: Frank_ (127.14) Plats 2: Jorree (62.00) Plats 3: superglenn (73.55) Plats 4: Libido (166.99) Plats 5: holle1 (81.40) Libido lägg LM 0.50 holle1 lägg SM 1.00 ** Giv ** Frank_ [N/A, N/A] Jorree [N/A, N/A] superglenn [N/A, N/A] Libido [10s, 9s] holle1 [N/A, N/A] *** Bet Runda 1 *** Frank_ Lägg Jorree Lägg superglenn Lägg Libido Höj till 4.00 holle1 Höj till 7.00 Libido Syna 7.00 *** Flop(Board): *** : [6r, 6s, 3s] *** Bet Runda 2 *** Libido Satsa 8.00 holle1 Syna 8.00 *** Turn(Board): *** : [6r, 6s, 3s, 4h] *** Bet Runda 3 *** Libido Passa holle1 Satsa 8.00 Libido Syna 8.00 *** River(Board): *** : [6r, 6s, 3s, 4h, 8r] *** Bet Runda 4 *** Libido Satsa 5.00 holle1 Syna 5.00 *** Showdown *** : Rake: 1.40 Totalpott: 54.60 Frank_ Lägger mig Vinst: 0.00 Jorree Lägger mig Vinst: 0.00 superglenn Lägger mig Vinst: 0.00 Libido [10s, 9s] Par i sexor Vinst: 0.00 holle1 [Eh, Knh] Par i sexor, ess sidokort Vinst: 54.60 Citera
Black_Jim Postad 9 Juli , 2007 Rapport Postad 9 Juli , 2007 Nu har jah tråkit så nu kommer jah ägna en lite del av mitt liv till ditt AK problem. Nu är det så att jag inte är någon expert på ämnet och valfri person får rätta mej på dessa punkter. Hade själv en del problem med AK förr, men klarar den bättre nu. Största problemet tror jag är man har svårt att släppa den. Hör kommer min "How to", allt är naturligtvis situations beroende, men du kanske kan ha detta i åtanke iaf. Preflop: Om en spelare som är loose raisar, bör du re-raisa. Om en spelare som är tight raisar, kan du gott nöja dej med att syna. Om en spelare som är average raisar, kan du re-raisa i pos, och syna oop. Om du höjer och en spelare som är loose re-raisar dej får du avväga, re-raisar han med sämre än AA, KK, QQ, JJ AK? Om inte så är du underläge mot 4 av 5 händer(stort mot 2) och 50-50 mot 1. Har han en vidare range kan du raisa/ställa. Jag gillar dock inte att hamna all-in preflop med AK. Känns inte EV+, ens på de lägre nivåerna väl? Troligen marginellt. Om en spelare som är tight re-raisar dej bör du nöja dej med syn. Flop: Om du höjt sist preflop: Cb:a på rätt floppar, dvs dom som du träffat, och dom som Fi troligen missat. och är bra floppar att cb:a på. och är inte vidare bra floppar att cb:a på. Om du synat preflop: Bör du beta/raisa om du träffat. Om du träffar med AK på floppen är det väldigt svårt att komma ifrån den. Du får räkna med att Fi har settat nångång, samt kommer dra ut dej med typ: QQ och JJ ibland. Då vinner du i längden iaf. Bör du checka/folda om du missat. Orka släppa den! Turn Cb:a inte Turn på lägre nivåer om du inte är säker på att Fi foldar, har Fi spelat handen såhär långt lägger han sällan. Checka och hoppas på gratiskort ev. låt han beta hem den. Hoppas detta kan vara till hjälp, och är det fullkomligt galet skrivet får ni skälla ut mej, samt banna mej på livstid. GL U ALL! Citera
nacho1337 Postad 9 Juli , 2007 Författare Rapport Postad 9 Juli , 2007 Cb:a på rätt floppar, dvs dom som du träffat, och dom som Fi troligen missat. och är bra floppar att cb:a på. och är inte vidare bra floppar att cb:a på. Var exakt så ja spela om du läser det jag börja tråden med. Jag reraisa före floppen sen betta jag på floppen där en knekt var högsta kortet och det slutade med att jag blivit nedsynad av knekt med skräpkicker. Citera
Ängeln17 Postad 9 Juli , 2007 Rapport Postad 9 Juli , 2007 Hur hade jag kunnat spela bättre i denna? Varför beta på river? Citera
strater Postad 9 Juli , 2007 Rapport Postad 9 Juli , 2007 ganska bra att bara syna preflop med ak mot loosy-goosy (lite då å då), låt han representera esset och bluffa bort sig. suger ju att sita med ak off-pos mot en tight kille, rätt dåliga negativa odds ofta Citera
strater Postad 9 Juli , 2007 Rapport Postad 9 Juli , 2007 @libido/nacho ska du bluffa måste du bluffa rejält, inte 1/10 pot, minst 1/2 pot. Ska vara lika stor bet som om du hade suttit och slowplayat triss eller nåt i den handen. Citera
nacho1337 Postad 9 Juli , 2007 Författare Rapport Postad 9 Juli , 2007 Varför beta på river? Det har funnits dom som har lagt sig då. Plus att nån kille skrev att man bara borde blockeringsbeta på river. Citera
Ängeln17 Postad 9 Juli , 2007 Rapport Postad 9 Juli , 2007 Det har funnits dom som har lagt sig då. Plus att nån kille skrev att bara borde blockeringsbeta på river. Antingen så bluffbetar du som strater skrev eller så låt bli och c/f istället. Citera
brainslicer Postad 10 Juli , 2007 Rapport Postad 10 Juli , 2007 Plus att nån kille skrev att man bara borde blockeringsbeta på river. Ska man göra de så vill man ju antagligen ha nån typ av hand som kan vinna en billig syn från fi... Nu har du absolut inget, gör som dom säger: bluffa ordentligt/glöm potten och slicka såren Citera
Recommended Posts