Gå till innehåll

Datorn startas om


back

Recommended Posts

Ett väldigt konstigt problem har uppstått med min dator. Ibland får den för sig att starta om helt utan förvarning. När man sedan kommer in i Windows igen dyker inga meddelanden upp om vad som kan ha orsakat felet som det i vanliga fall brukar göra. Detta fel kan uppstå lite när som helst, ibland går det en vecka och ibland tar det bara några timmar.

 

Felet uppstår ofta då det skrivs mycket till diskarna, exempelvis då jag laddar ner någonting. Hårddisken är ju den första tanken att det kan vara fel på, men felet uppstår oavsett vilken disk det skrivs till. Felet uppstår också ibland då jag ser på film i HD-upplösning.

 

Känner mig helt lost vad felet kan vara så jag skulle uppskatta alla som kan komma med förslag vad detta mystiska fel kan bero på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processorn är det inte då bios indikerar på att den är 38 grader varm vilket inte bör vara något problem.

 

Är detta när du botar upp datorn, eller har du läst av temperaturen mha av nåt program när du stressar cpu:n... Att den startar om när du kör HDTV tycker jag indikerar att processorn blir överhettad. Men är processorn bara 38grader eller därom kring när du belastar den, Kan det ju vara nättagget som inte orkar leverera tillräckligt med ström.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätagget ? Kanske inte klarar tillfälliga ökningar i belastning. Har du tryckt i några nya prylar i datorn på senare tid ?

 

/#LOUDmouth#

 

Är detta när du botar upp datorn, eller har du läst av temperaturen mha av nåt program när du stressar cpu:n... Att den startar om när du kör HDTV tycker jag indikerar att processorn blir överhettad. Men är processorn bara 38grader eller därom kring när du belastar den, Kan det ju vara nättagget som inte orkar leverera tillräckligt med ström.

 

Har haft samma problem med en Hem-PC och det har varit nätaggregatet som spökat. Vi hade tryckt in lite extra utrustning i datorn och då ballade det ur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma sak hände mig ofta. Tröttnade och köpte ny dator. Flyttade dock över 2 hds från den gamla till den nya och efter ett tag började även den nya starta om sig. Visade sig att ena hdn var knasig. Nu är den bytt och datorn har fungerat bra i över ett år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma sak hände mig ofta. Tröttnade och köpte ny dator. Flyttade dock över 2 hds från den gamla till den nya och efter ett tag började även den nya starta om sig. Visade sig att ena hdn var knasig. Nu är den bytt och datorn har fungerat bra i över ett år.

 

jo, det kan vara vad som helst, väldig svårt att säga exakt vilken del felar.

 

helst behöver man ju kunna swapa delar med annan dator o köra lite tester med tex:

 

Memtest86+

http://www.memtest.org kan vara till hjälp för att specifiera felet

 

Prime95

http://www.mersenne.org/freesoft.htm

stabilitets test (om man misstänker tex cpu blir för varm under tung användning)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör så här. Start-->kontrollpanelen-->sytem-->avancerat-->intällningar under start och återställning-->klicka bort bocken för starar om automatiskt-->ok-->ok. Nästa gång datorn fuckar sig kommer du på ett stopp error, skriv upp det och titt därefter upp det på google eller microsoft vad det stopp error felet betyder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör så här. Start-->kontrollpanelen-->sytem-->avancerat-->intällningar under start och återställning-->licka bort bocken för starar om automatiskt-->ok-->ok. Nästa gång datorn fuckar sig kommer du på ett stopp error, skriv upp det och titt därefter upp det på google eller microsoft vad det stopp error felet betyder.

 

jo, fast det är mer om man letar efter drivis/program fel som orskar fel i windows så windows måste stängas, då får man hintar på de viset.

 

Men är det ett rent hårdvarufel, tex powern(kan tex bli ostabil under värmemånaderna) / moderkortet eller nåt annat som orsakar plötslig ström belastning som gör att powern inte klarar av de o stängs ner...då skriver inte windows nåt i loggen (de e ju som nån bara drar ur kontakten)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, det kan vara vad som helst, väldig svårt att säga exakt vilken del felar.

 

helst behöver man ju kunna swapa delar med annan dator o köra lite tester med tex:

 

Memtest86+

http://www.memtest.org kan vara till hjälp för att specifiera felet

 

Prime95

http://www.mersenne.org/freesoft.htm

stabilitets test (om man misstänker tex cpu blir för varm under tung användning)

 

Okej, ska testa de där programmen. Jag har ett nätagg på 460W, borde inte det räcka? Har 2 hårddiskar, ATI Radeon X1650 Pro och en C2D E4300.

 

EDIT: Finns det något sätt att se om det kan vara nätaggets fel? Har för mig att man kunde kolla spänningar och grejer i MBM förr i tiden och att det kunde ge lite indikationer på hur det stod till. Problemet är att jag nu kör Windows Vista x64 och Motherboard Monitor verkar inte vilja starta. Finns det något annat program som fungerar till Vista x64?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: Finns det något sätt att se om det kan vara nätaggets fel? Har för mig att man kunde kolla spänningar och grejer i MBM förr i tiden och att det kunde ge lite indikationer på hur det stod till. Problemet är att jag nu kör Windows Vista x64 och Motherboard Monitor verkar inte vilja starta. Finns det något annat program som fungerar till Vista x64?

 

SpeedFan har koll på strömmen bland mycket annat och kan logga till fil. Borde kumma funka.

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...