Gå till innehåll

Lägga ihop procenten.


mr-flow

Recommended Posts

Jag känner att det här är lite skämmigt men säg tillexempel att en tredjedel av männen är blonda och en tredjedel av kvinnorna är blonda.

Chansen då på att minst en i ett par är blont ligger väl på 1/3 då. Men hur gör man när säg att 30% av männen är och 15 % av kvinnorna är.

Bara fick mig en tankeställare när en tjej trodde att det blev 66% i första men iså fall om det är 50 50 så blir 100% av paren blonda.

Edit: Btw den här tjejen gick ut med 20.0 ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kombinerar sannolikheter genom att multiplicera dem. Om du tar ett par bestående av en man och en kvinna och du vet att 1/3 av alla människor är blonda så är sannolikheten att båda är blonda 1/3 * 1/3 = 1/9. I ditt andra exempel är sannolikheten 0,30*0,15.

 

Om du däremot har två utfall som båda "hjälper dig" så adderar du. Om du vill veta sannolikheten att träffa en blond kvinna ELLER en rödhårig kvinna och du vet att 30% är blonda och 10% är rödhåriga så är sannolikheten 40%.

 

D v s OCH = gånger, ELLER = plus.

 

Edit: yes sansrom har rätt. Jag läste att BÅDA skulle vara blonda. Sorry. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ELLER = plus.

Ja, det där gäller om händelserna är oberoende av varandra, inte annars. Det kan till exempel inte användas rakt av för att beräkna hur stor chans du har att träffa på turn eller river, eftersom de händelserna inte är oberoende. Ofta blir det ju en bra höftning, åtminstone när man har få outs, men man får en överskattning av sannolikheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner att det här är lite skämmigt men säg tillexempel att en tredjedel av männen är blonda och en tredjedel av kvinnorna är blonda.

Chansen då på att minst en i ett par är blont ligger väl på 1/3 då. Men hur gör man när säg att 30% av männen är och 15 % av kvinnorna är.

Bara fick mig en tankeställare när en tjej trodde att det blev 66% i första men iså fall om det är 50 50 så blir 100% av paren blonda.

Edit: Btw den här tjejen gick ut med 20.0 ;)

 

Om man inte inser att både 1/3 och 2/3 är fel svar så ska man definitivt inte ha MVG i alla matematikkurser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...