Gå till innehåll

Funderingar om skillnad mellan djupa stackar vs. grunda stackar

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag har funderat lite på hur spelet förändras i förhållande till stackdjupet och jag har lite synpunkter som jag gärna skulle snacka om här i tråden.

Jag tänkte låta 150BB vara djupa stackar och 50BB de grunda stackarna i tråden.

1. Jag antar att djupare stackar gör spelet svårare och mer skicklighetskrävande varpå de skickligaste spelarna i längden vinner på att spela djupt mot sämre motståndare?

2. Att kunna manipulera pottstorleken så att pottens storlek matchar styrkan på handen i jämförelse på motståndarens HD man har är A och O i spel med djupare stackar?

3. Kan man säga att vissa händers förväntade värde blir mer utpräglat med djupare stackar. En hand som AJ, AT eller AQ är ju en hand som som man kan tvingas spela en större pott än man vill med om man råkar vara uppe mot nån semimaniac som kan ha både bättre eller sämre kicker. Då menar jag att AJ får ett större negativt värde med djupare stackar.

En hand som 56s, A3s eller 55 däremot bör väl då få större positivt förväntat värde eftersom man lätt kan vika dessa händer utan bra träff medan en bra träff ofta innebär nötterna eller nära därintill. Därför kanske det kan vara värt att se en hel del billiga floppar med spekalutiva händer? Hoppas ni fattar vart jag vill komma på denna punkten.

4. Eftersom spelarna erbjuds bättre implicita odds med djupa stackar än med grunda gör väl bland annat detta att det är viktigare med reads och förmåga att läsa HD's eftersom det lätt blir svåra beslut om man tex. sitter med toptwo och flushen kommer på turn eller river och du och Fi båda har 10 dollar kvar i stacken och potten är på 17 dollar och Fi hittar på något roligt.

känn inte att ni behöver försöka svara på alla punkter eller nåt, jag är tacksom för alla synpunkter!