Gå till innehåll

AKs med mothugg tidigt i MTT


Recommended Posts

En hand jag har funderat lite på... Jag har inte HH:n på denna datorn, men läget är ganska enkelt:

 

Semitidigt i Primas $200k guarantee, tredje blindnivån 25/50. Torra kort första halvtimmen, så vi är nere på ca 1700 av startstacken 2000. Medel knappt 3000. Vi höjer upp till 200 med AKs i MP. Fold till SB som pushar för ca 2500. BB foldar. Vi har precis bytt bord, så inga reads.

 

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syn.

 

Vi behöver dubbla upp - ta det som förhoppningsvis är en slantsignling - eller - ta i trä AQ.

 

Det ligger motsvarade 50+25+200+200 = 475 i potten - du har svårt att slinka för 1500 till. Mot QQ har du 45-55 men måste syna pga pottoddsen.

 

Chansen att FI har AA eller KK är liten då du sitter på AK. Men den finns och i så fall var det helt enkelt inte din turnering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Chansen att FI har AA eller KK är liten då du sitter på AK. Men den finns och i så fall var det helt enkelt inte din turnering.

 

Eller så är det bara bita i det sura äpplet, och sen rebuya? Om jag inte missminner mig är det rebuys i den turren, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan inte vara rebuy för HERO har 1700 och startstacken är 2000. Det vanliga i rebuy är väl att man får återköpa under ribban - dvs om man har mindre än startstacken.

 

Så jag antog freezeout.

 

PS I rebuy behöver man inte tänka - bara och syna direkt.

 

Kan ju faktist vara så att HERO inte tänkte göra några rebuys... men i vilket fall som helst måste man ju syna, som sagt. Primas $200K gtd är rebuy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju faktist vara så att HERO inte tänkte göra några rebuys... men i vilket fall som helst måste man ju syna, som sagt. Primas $200K gtd är rebuy.

 

Då är det bättre att satsa på en freeze out-turre.(döööh?)

Blir ju en hel del svårare att komma någon vart i en turnering där andra gör rebuy men man själv inte gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det bättre att satsa på en freeze out-turre.(döööh?)

Blir ju en hel del svårare att komma någon vart i en turnering där andra gör rebuy men man själv inte gör det.

 

 

Det är där en stor del av värdet ligger i att spela en rebuy-turnering - alla dessa fiskar som inte gör rebuy utan tror det räcker med ett inköp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är där en stor del av värdet ligger i att spela en rebuy-turnering - alla dessa fiskar som inte gör rebuy utan tror det räcker med ett inköp.

 

Haha lol, om man inte gör rebuy kan man spela turneringar X många gånger till samma pris som en som gör X rebuy. Spelar man bara bra så förlorar man inget på att inte göra rebuy, förutom tid självklart. Eftersom alla spelar så löst/slaskigt kan man tjäna enkla marker bara genom att spela tight.

 

Exakt Vlade, det är där värdet finns :lol:

är väll ganska självklart att man inte går plus på att syna all in med 65 off suit o sen göra om det 10 gånger och rebuya.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha lol, om man inte gör rebuy kan man spela turneringar X många gånger till samma pris som en som gör X rebuy. Spelar man bara bra så förlorar man inget på att inte göra rebuy, förutom tid självklart. Eftersom alla spelar så löst/slaskigt kan man tjäna enkla marker bara genom att spela tight.

 

Exakt Vlade, det är där värdet finns :lol:

är väll ganska självklart att man inte går plus på att syna all in med 65 off suit o sen göra om det 10 gånger och rebuya.

 

snark

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar man bara bra så förlorar man inget på att inte göra rebuy, förutom tid självklart. Eftersom alla spelar så löst/slaskigt kan man tjäna enkla marker bara genom att spela tight.

 

Exakt Vlade, det är där värdet finns :lol:

är väll ganska självklart att man inte går plus på att syna all in med 65 off suit o sen göra om det 10 gånger och rebuya.

 

"Spelar man bara bra så förlorar man inget på att inte göra rebuy, förutom tid självklart."

Ja, och värde såklart.

 

"Eftersom alla spelar så löst/slaskigt kan man tjäna enkla marker bara genom att spela tight."

Eller så tar man varje marginellt läge och tjänar ännu mer. Om man inte gör det så gillar man inte pengar (alternativt varians, alternativt har en liten rulle)

 

Jag har aldrig hört om en toppspelare som bara gör ett inköp i rebuyturneringar. Möjligtvis att man skulle kunna försöka göra så få inköp+rebuys som möjligt och sedan ta addon för att få så mycket marker som möjligt för pengarna när man spelar på sida som ger mer marker för addon än vad rebuy är.

Men jag tror man tjänar bättre på att ta rebuys hela tiden om man är hyfsat duktig.

 

Sen har du rätt i att det är folket som spelar all-in med skräp man tjänar fina pengar på, medans dom spelare som bara tar ett inköp inte alls spelar EV- bara för det faktum att dom tar ett inköp. Iallafall om addon är samma summa marker som inköpet. Det är inget som gör det EV- i sig, förutom det att inköptet kostar 10% rejk och återinköpen är gratis i rejk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förutom det att inköpet kostar 10% rejk och återinköpen är gratis i rejk.

 

Dom flesta så kallade toppspelare slaskar endel i första timmen när det är rebuy, det går dom EV- på men det tar dom igen med råge dom senare timmarna, så i själva verket kanske dom går EV+ på att slaska, jag vet inte :roll:

Det är klart att man ska spela varje marginellt läge om det är EV+, det räknar jag inte som att slaska, med slaska menar jag spela när man har EV-.

 

Haha exakt, glömde skriva det förut, att rebuy+addon är rakefria :-)

 

Edit: Förlåt för allt "EV+/-" bögeri men det är ett ganska bra uttryck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...