Gå till innehåll

Fold TT på bubblan???


Recommended Posts

Spelar satelit till supertusday på stars, 8 platser, inget till 9:an

adam001 har vunnit 10 händer på rad, genom att gå allin preflop, dvs ställer med any 2. Jag får TT i big blind, vad göra?

Som sagt en måste åka på bubblan resten kvalificerar till supertusday, $1050 buyin, sateliten kostade $225

 

PokerStars Game #10517325065: Tournament #52927325, $210+$15 Hold'em No Limit - Level IX (300/600) - 2007/06/19 - 17:02:27 (ET)

Table '52927325 4' 9-max Seat #9 is the button

Seat 1: TXTyphoon (2275 in chips)

Seat 2: HERO (1795 in chips)

Seat 3: Plotkaek (1852 in chips)

Seat 4: Duffs#1fan (5121 in chips)

Seat 5: Schmdtypoker (1435 in chips)

Seat 6: Roxie Hart (4443 in chips)

Seat 7: adam001 (38862 in chips)

Seat 8: TropiFish (2107 in chips)

Seat 9: RiverRock55 (1610 in chips)

TXTyphoon: posts the ante 50

HERO: posts the ante 50

Plotkaek: posts the ante 50

Duffs#1fan: posts the ante 50

Schmdtypoker: posts the ante 50

Roxie Hart: posts the ante 50

adam001: posts the ante 50

TropiFish: posts the ante 50

RiverRock55: posts the ante 50

TXTyphoon: posts small blind 300

HERO: posts big blind 600

*** HOLE CARDS ***

Dealt to HERO 10 of Diamonds10 of Clubs

Plotkaek: folds

Duffs#1fan: folds

Schmdtypoker: folds

Roxie Hart: folds

adam001: raises 38212 to 38812 and is all-in

TropiFish: folds

RiverRock55: folds

TXTyphoon: folds

HERO: ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bra svar ryssen, har du ens läst tråden

 

Klart jag har. Jag tar hellre gamblen här än att riskera att alla foldar ihjäl sig och man blir tvungen att gå allin på BB. Anten är ju så pass hög, och den enda som har mindre stack än HERO kommer inte bli tvingad allin innan honom.

 

När snubben har allinnat 10 händer i rad, ser jag nog att ingen kommer syna ner honom, oavsett hand, jo kanske AA/KK som de då förmodligen vinner. Och i average läge så har han bara ett överkort så, ja, jag hade blixtsynat med TT.

 

Kanske borde hoppa över att jag åkte på bubblan i en EPT satellit åt en kompis när jag allinnade AK som shortstack och fick syn av JJ, dock inte shortast ;-)

 

...och Frenter, kom med lite konstruktiv kritik istället. Hur resonerar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev i inatt ett inlägg där jag ifrågasatte "blixtfold", men så insåg jag att jag var för trött för att ens försöka tänka klart. Men det ser likadant ut nu som då: Hero ligger sämst till, blindsen sätter honom allin nästa runda och om alla andra foldar rundan ut så är det som sagt kritiskt. TT måste vara en väldigt bra hand mot any2-pushare och vinner vi den så är vi klara.

 

Hur resonerar ni som förespråkar fold? Verkar lite slentrianmässigt satellit/bubblan/fold any2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte alls att det är en självklar fold. Vi är i praktiken shortstack. Foldar vi nu, på SB i nästa giv, och hela nästa varv fram till BB så kommer vi som första spelare att vara automatiskt all in. Det ser ju alla andra också, så de kommer nog att slänga allt mot storstackens pushar fram tills dess. Och det gör de också, som vi har sett. Alla viker allt, vilket är helt rationellt. Så frågan vi måste ställa oss är om det är rimligt att vi kommer att få ett bättre läge inom ett varv än detta.

 

Rent statistiskt är svaret nej, så därför skulle jag antagligen syna. Jag tar min 75-25:a nu hellre än 50-50:an om ett varv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag synar o vinner så borde jag vara ganska säker för att placera, men om jag förlorar så är det ju kört?!

---

Jag känner en som sett en som hört talas om en som bott granne med en som ringde fel till en som gick i skola med en som kände en som hamnade in the money i WSOP 2001

 

Du har lägst stack - alla väntar på att du skall syna alternativt vara all-in i blindsen - så syna med TT det är förmodligen den bästa hand du kommer få innan du är all-in nästa gång du får BB.

 

 

PS Har spelat live poker med tre svenskar som kom ITM 2006.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag väl inte riktigt om jag förstår strukturen på det här. men vi antar att han fortsätter att all inna tills dess att någon har blindat bort sig i så fall kommer du väl att bli först att åka? Det blir i så fall antagligen du som synar först och har då i genomsnitt sämre hand än TT vs random när du väl tvingas syna.

Men å andra sidan hinner du väl se ca 15 händer till och det kan ju hända att någon annan åker. Antar att du har möjligen lite mer än 70% mot random hand (kan någon kolla). Och du lär ju i genomsnitt tvingas att syna med säg en vinstchans på 60-65 % om du väntar. Och antagligen kommer chansen att bli lite mindre att du går vidare om du väl vinner din all in nu vs i ett senare skede. (även om denna faktor troligen är marginell).

Mot detta ska vägas chansen att någon åker ut.

Om jag jag var rätt säker på att jag kommer att bli först att tvingas all in så skulle jag syna. Annars skulle jag (:-) blixtfold:-) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tio händer har du chansen att a) se någon annan åka eller b) hitta en ännu bättre hand (mindre sannolikt om än inte omöjligt).

 

Det är inte rationellt av övriga spelare att vika precis allt fram tills du är all in, eftersom du där kommer att ha minst 50/50 att överleva och det då är näste man till rakning. Därför kommer övriga shortstacks ha incitament att syna sig all in med premiumhänder (förslagsvis bättre än TT), och riskera att bli utdragna. Förhoppningsvis synar någon också för löst här.

 

Jag tror att chansen att busta någon innan du själv måste gå in överväger de extra procent som TT ger över en random+ hand (kom ihåg att den inte måste vara helt random, får du t ex AT två händer innan bb kan du ju köra på den). "Blixt" var väl något att ta i, dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tio händer har du chansen att a) se någon annan åka eller b) hitta en ännu bättre hand (mindre sannolikt om än inte omöjligt).

 

Det är inte rationellt av övriga spelare att vika precis allt fram tills du är all in, eftersom du där kommer att ha minst 50/50 att överleva och det då är näste man till rakning. Därför kommer övriga shortstacks ha incitament att syna sig all in med premiumhänder (förslagsvis bättre än TT), och riskera att bli utdragna. Förhoppningsvis synar någon också för löst här.

 

Jag tror att chansen att busta någon innan du själv måste gå in överväger de extra procent som TT ger över en random+ hand (kom ihåg att den inte måste vara helt random, får du t ex AT två händer innan bb kan du ju köra på den). "Blixt" var väl något att ta i, dock.

 

Hur kan vi ha minst 50/50 att överleva när vi ramlar all-in på nästa mörk, när biggie pushar ATC hela tiden och någon annan spelare alltid kan välja att också spela sin hand?

 

Jag tycker själv inte att det känns bra att leva på hoppet att någon annan synar för löst under det kommande varvet (relativt osannolikt om det är goda spelare) och dessutom då blir utdragen (per definition osannolikt). Bättre att ta 75/25 nu än att sitta och hoppas på att någon annan ska göra fel och/eller ha sur otur kommande varv för att annars tvingas ta 50/50 sedan.

 

Jag skulle helt klart ha lättare att leva med att jag åkte på ett bra vad som jag själv valde att ta än att jag avvaktade så länge att jag inte längre hade något val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte rationellt av övriga spelare att vika precis allt fram tills du är all in, eftersom du där kommer att ha minst 50/50 att överleva och det då är näste man till rakning. Därför kommer övriga shortstacks ha incitament att syna sig all in med premiumhänder (förslagsvis bättre än TT), och riskera att bli utdragna.

De har väl bättre chans att överleva bubblan om någon annan sätts allin före, dvs vänta ut tills vi återigen hamnar i blindsen? Det går ju t o m att motivera AA-fold för övriga under den här rundan.

Nu har vi även risken att en short som ändå spelar en premiumhand landar på trygg mark. Med TT mot any2-pushare har istället vi stor chans att sitta tryggt några rundor och tvinga en annan shortis till mer desperat/tvingat spel.

 

Förhoppningsvis synar någon också för löst här.

Det är väl egentligen det enda vi hoppas på om vi viker TT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De har väl bättre chans att överleva bubblan om någon annan sätts allin före, dvs vänta ut tills vi återigen hamnar i blindsen? Det går ju t o m att motivera AA-fold för övriga under den här rundan.

Nu har vi även risken att en short som ändå spelar en premiumhand landar på trygg mark. Med TT mot any2-pushare har istället vi stor chans att sitta tryggt några rundor och tvinga en annan shortis till mer desperat/tvingat spel.

 

Fast vi kan ju inte både motivera AA-fold för övriga shorts och dessutom se risken för att någon av dem dubblar upp med en premiumhand. Antingen så spelar någon av dem en premiumhand, och riskerar därmed att bubbla före oss, eller så gör de inte det.

 

För övrigt ser jag inte hur man ska motivera fold med premium för t ex stacken som är näst all in efter oss. Han har ju bättre chans att sätta sig på säker mark med den, än att hoppas på att vi först åker eller att han sen vinner nästa all in med any2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att chansen att busta någon innan du själv måste gå in överväger de extra procent som TT ger över en random+ hand (kom ihåg att den inte måste vara helt random, får du t ex AT två händer innan bb kan du ju köra på den). "Blixt" var väl något att ta i, dock.

 

Nja, blixt därför att man sitter ju extremt taggad och nervös vid bordet, medveten om att alla foldar varje hand och man i nuläget på BB är shortstack. Man vet ju vad som gäller. Iaf är det min åsikt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast vi kan ju inte både motivera AA-fold för övriga shorts och dessutom se risken för att någon av dem dubblar upp med en premiumhand. Antingen så spelar någon av dem en premiumhand, och riskerar därmed att bubbla före oss, eller så gör de inte det.

Jo det tycker jag, vi har ju två riskscenarior:

1. Alla foldar allt tills vi hamnar allin i BB

2. Någon konkurrent får svett i ögonen, ställer med premium och dubblar mot chippien.

 

För övrigt ser jag inte hur man ska motivera fold med premium för t ex stacken som är näst all in efter oss. Han har ju bättre chans att sätta sig på säker mark med den, än att hoppas på att vi först åker eller att han sen vinner nästa all in med any2.

Men det mest sannolika är ju att vi åker först. Med samma resonemang är det ju bättre att motivera synen med TT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det tycker jag, vi har ju två riskscenarior:

1. Alla foldar allt tills vi hamnar allin i BB

2. Någon konkurrent får svett i ögonen, ställer med premium och dubblar mot chippien.

 

Tvåan är inget riskscenario, det spelar nästan ingen roll om någon konkurrent dubblar eftersom det är flera shorties. Lyckas du dubbla ur BB så bör du vara safe oavsett. Att en konkurrent ställer med premium är alltså en möjlighet för oss, inte en risk.

 

Men det mest sannolika är ju att vi åker först. Med samma resonemang är det ju bättre att motivera synen med TT.

 

Absolut, samma resonemang gäller även där. Dock är skillnaden att TT inte är premium utan faktiskt riskerar både ett och två överkort.

 

Men ja, jag ska erkänna att jag inte alls är säker längre. Som brut säger kokar det väl ner till en bedömning av hur lösa motspelarna är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan vi ha minst 50/50 att överleva när vi ramlar all-in på nästa mörk, när biggie pushar ATC hela tiden och någon annan spelare alltid kan välja att också spela sin hand?

 

Eftersom vi när blinden närmar sig kan hitta en 60/40 hand och då välja att gå med den istället.

 

Jag skulle helt klart ha lättare att leva med att jag åkte på ett bra vad som jag själv valde att ta än att jag avvaktade så länge att jag inte längre hade något val.

 

Fast det handlar väl inte om att göra handlingskraftiga beslut, utan att maximera EV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom vi när blinden närmar sig kan hitta en 60/40 hand och då välja att gå med den istället.

 

Det är alltså fel att ta 75/25 nu, men rätt att ta 60/40 några händer senare?

 

(Alltså, jag förstår ju naturligtvis i princip hur du tänker. Den equity du vill ha för att kunna tänka dig att spela en hand ligger just nu tydligen över 75%, eftersom du vill folda, men rör sig ner hand för hand mot strax över 50% när du sitter UTG på nästa varv om ingen fortfarande har åkt ut så dags. Jag har bara svårt att se rimligheten i att det kan vara korrekt att låta värdet av den aktuella equity-funktionen avta så snabbt. Är nyttan av att ge någon annan chansen att spela bort sig under bara ett fåtal händer verkligen så stor att du hellre spelar 60/40, eller i värsta fall 50/50, om några händer, än att spela 75/25 nu?)

 

Fast det handlar väl inte om att göra handlingskraftiga beslut, utan att maximera EV.

 

Jag håller med om att det i princip är OT att väga in subjektiva synpunkter av denna karaktär, men jag noterade den ändå eftersom den i detta fall ligger i samma vågskål som min objektiva slutsats att spela handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...