Gå till innehåll

Köper Tv imorrn, tips?


animalplanet

Recommended Posts

Hej!

 

Tänkte dra till staden Karlstad imorrn och spendera lite pengar.

 

Då jag har ny lght vill jag givetvis ha en fin tv. Jag är hel fisk på sånthär, så lite tips vore guldvärt.

 

Tänkte mig:

 

*37-40" TV.

*Lcd, tror jag?! Kommer att se på tv,film, köra dator via tvn, spela tv-spel.

Om det går att ha tvn som bildskärm till laptopen vore det trevligt, vid mega grind. Om nu sånt går.

*Pris 10-13Ksek gärna, tror man får en riktigt bra tv för det.

 

Som sagt är fisk på detta, så en "avrage" svenne som inte märker vissa detaljer på en 17K tv mot en 13K så är det givet att 13 är alternativet.

 

Blir affärerna elgiganten,siba,expert onoff tror jag dom har där ute.

Vet inte om man ska se tvn live och sen ev. köpa via nätet om det är prisskillnad.

 

Tusan tack om nån orkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska inte säga för mycket då jag inte är alltför insatt.

Men det jag alltid fått höra är att 35"< ska vara plasma, inte LCD.

 

Jag själv har en pioneer 43" plasma som är helt överlägsen, kanske lite dyr dock. Valet av tv beror lite på vad du ser mest, tex om du nästan bara ser på sport är en sorts tv bättre än en annan.

 

Finns folk som kan hjälpa dig bra mycket mer än vad jag kan här, men var tvungen att ge dig mina two cents.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För film/TV är Plasma bättre, men LCD kommer starkt på den fronten.

Har själv en 40" LCD och är nöjd.

 

Ska du som du säger koppla datorn/laptop till TVn är valet givet en LCD. Har själv kört datorn på min och det blir sjukt bra bild :)

 

Vad du ska välja är väl smaksak, mycket design i dagens modeller.

 

* Full HD kostar mer, och det är inte värt det i dagens läge om man ska ha 40" eller mindre.

* Dessutom kommer bilden att bli märkbart sämre, speciellt om du matar TVn med vanlig antenn för TV sändningar.

* Finns digitala HD boxar, från Comhem. Har själv den och visst är bilden på HD sändningarna ruskigt bra. Tyvärr är det få kanaler och mycket repriser.

Och boxen är riktigt dålig för vanliga SD sändningar...

 

Här är en modell, finns på lager hos OnOff Karlstad.

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/48413?opendocument&markID=75-10-26

 

Tittade lite på SIBA.se och såg att dem har "Sommarrea". Gå in i butiken och kolla lite, men observera att bilden du ser där kommer att vara annorlunda när du väl "spikar" upp din på väggen där hemma.

Och tro inte på all skit de säger, de förbannade säljarna!

 

Glöm inte väggfäste !

Och säg åt dem att bjuda på en bra HDMI kabel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör din läxa i förväg (den här tråden är en bra start) och låt för guds skull ingen försäljarslyngel övertala dig att köpa en 2000 kronor dyrare modell som egentligen är värd 500 kronor mer.

 

Nej verkligen inte, försäljare kan inte tjata "omkull" mig, men om du nu har nå

tips vad man ska kolla efter osv. verka som du visste lite. Kan du väl dela med dig av din kunskap.

 

Ska försöka göra min "läxa"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack! Japp blir bergvik.

 

Låter kanon om det är bra bild på tvn via datorn. Är inne på en LCD.

Ska kika på siba.se och den du länkade, då jag inte är kunnig så vet jag

inte helt vad som ÄR viktigast av allt som står på informationen.

 

Har du den tvn du skickade där? Nej gillar inte försäljare heller.

Vi har inte digitaltv här än där jag bor så är antenn så länge men ser inte så mycket på just tv.

 

HDMI kabel? :lol:

 

 

För film/TV är Plasma bättre, men LCD kommer starkt på den fronten.

Har själv en 40" LCD och är nöjd.

 

Ska du som du säger koppla datorn/laptop till TVn är valet givet en LCD. Har själv kört datorn på min och det blir sjukt bra bild :)

 

Vad du ska välja är väl smaksak, mycket design i dagens modeller.

 

* Full HD kostar mer, och det är inte värt det i dagens läge om man ska ha 40" eller mindre.

* Dessutom kommer bilden att bli märkbart sämre, speciellt om du matar TVn med vanlig antenn för TV sändningar.

* Finns digitala HD boxar, från Comhem. Har själv den och visst är bilden på HD sändningarna ruskigt bra. Tyvärr är det få kanaler och mycket repriser.

Och boxen är riktigt dålig för vanliga SD sändningar...

 

Här är en modell, finns på lager hos OnOff Karlstad.

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/48413?opendocument&markID=75-10-26

 

Tittade lite på SIBA.se och såg att dem har "Sommarrea". Gå in i butiken och kolla lite, men observera att bilden du ser där kommer att vara annorlunda när du väl "spikar" upp din på väggen där hemma.

Och tro inte på all skit de säger, de förbannade säljarna!

 

Glöm inte väggfäste !

Och säg åt dem att bjuda på en bra HDMI kabel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HDMI kabel? :lol:

 

HDMI är istället för t.ex en SCART kabel som du troligen har idag mellan DVD/TV.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/HDMI

 

Kanske inte så viktigt om du ändå inte har digital TV, så glöm det.

Inte värt att köpa en DVD spelare bara för att få HDMI utgång :)

 

Däremot ska du titta på en VGA kabel, mellan dator och din nya LCD.

Har du laptop så har du troligtvis inte DVI utan VGA, då ska du be säljaren att han slänger med en sådan istället :). Minst 5 meter.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/VGA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar tackar!

 

Kikar lite på siba.se nu. Har letat lite överallt på nätet men lika illa om man inte vet vad man ska gå efter.

 

Hur viktigt är kontrasten, tex 7000:1 mot 5000:1 osv. Nåt en fisk märker skillnad på?

 

 

Det finns inga dumma frågor!

 

edit: den du skickade http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/48413?opendocument&markID=75-10-26

 

Har betydligt mycket större kontrast än dom andra onoff visar. Men som sagt är det jätteviktigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska inte säga för mycket då jag inte är alltför insatt.

Men det jag alltid fått höra är att 35"< ska vara plasma, inte LCD.

 

Jag själv har en pioneer 43" plasma som är helt överlägsen, kanske lite dyr dock. Valet av tv beror lite på vad du ser mest, tex om du nästan bara ser på sport är en sorts tv bättre än en annan.

 

Finns folk som kan hjälpa dig bra mycket mer än vad jag kan här, men var tvungen att ge dig mina two cents.

 

Lycka till!

 

 

Tackar!

Men plasma har lägre livslängd va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar tackar!

 

Kikar lite på siba.se nu. Har letat lite överallt på nätet men lika illa om man inte vet vad man ska gå efter.

 

Hur viktigt är kontrasten, tex 7000:1 mot 5000:1 osv. Nåt en fisk märker skillnad på?

 

 

Det finns inga dumma frågor!

 

edit: den du skickade http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/48413?opendocument&markID=75-10-26

 

Har betydligt mycket större kontrast än dom andra onoff visar. Men som sagt är det jätteviktigt?

 

http://www.dvdforum.nu/?act=shoart&id=166

 

Nu är den där "guiden" ett par år gammal, men du kan läsa om bl.a kontrast där :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För film/TV är Plasma bättre, men LCD kommer starkt på den fronten.

Har själv en 40" LCD och är nöjd.

 

Ska du som du säger koppla datorn/laptop till TVn är valet givet en LCD. Har själv kört datorn på min och det blir sjukt bra bild :)

 

Vad du ska välja är väl smaksak, mycket design i dagens modeller.

 

* Full HD kostar mer, och det är inte värt det i dagens läge om man ska ha 40" eller mindre.

* Dessutom kommer bilden att bli märkbart sämre, speciellt om du matar TVn med vanlig antenn för TV sändningar.

* Finns digitala HD boxar, från Comhem. Har själv den och visst är bilden på HD sändningarna ruskigt bra. Tyvärr är det få kanaler och mycket repriser.

Och boxen är riktigt dålig för vanliga SD sändningar...

 

Här är en modell, finns på lager hos OnOff Karlstad.

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/48413?opendocument&markID=75-10-26

 

Tittade lite på SIBA.se och såg att dem har "Sommarrea". Gå in i butiken och kolla lite, men observera att bilden du ser där kommer att vara annorlunda när du väl "spikar" upp din på väggen där hemma.

Och tro inte på all skit de säger, de förbannade säljarna!

 

Glöm inte väggfäste !

Och säg åt dem att bjuda på en bra HDMI kabel!

 

Är det någon som vet hur många bord man kan köra utan överlappning på t ex den som beskrivs här och vilken är så fall lämpligast om man vill köra 4 bord som jag kör, är sugen på att köpa en med samma funktioner precis som "animalplanet" skrev i inledningen av denna tråd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaderna mellan plasma och LCD har blivit mindre på senare tid. Det finns knappt plasmor mindre än 42" (Panasonic har en 37"-modell, PX-70, som är riktigt bra). Det finns knappt LCD som är större än 40" (jag säger knappt för det finns extremmodeller, men inte någon som är praktiskt överkomlig).

 

Jag själv föredrar plasma eftersom jag tittar på TV och DVD (jag använder alltså inte TV:n till datorn - och kommer aldrig att göra det heller tror jag, det blir faktiskt lika stor bild med en laptop i knät som en TV på väggen och då har jag bättre upplösning på laptopen), köpte därför precis en 42" Samsung Q97 efter _massiva_ efterforskningar. Jag är nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...