Gå till innehåll

Konventioner i Lajvspel


PokerVoodoo

Recommended Posts

Jag har lite frågor om lajvspel, eftersom jag ska till ME i WSOP.

 

Finns det någon handrörelse för att indikera raise? Kan man t.ex. peka med tummen upp i luften? Jag vill undvika att använda rösten för att avslöja något.

 

Har någon tips på hur man ska stapla sin stack på bordet?

 

Hur ska man stapla upp sina bets? Jag märker att en del spelare lägger upp markerna i flera småhögar på bordet när dem satsar. Antar att det finns någon konvention?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer att avslöja lika mycket med dina rörelser som med rösten. Du kommer att bli mer omtyckt om du alltid säger exakt vad du ska göra.

 

Försök bara spela så bra poker som möjligt. Det är det som kommer att ha störst betydelse. Efter ett par dagar i ME släpper förhoppningsvis nervositeten lite och du kan fokusera på att få bort de allra värsta tellsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

farligt är det inte att säga "raise", och tänk på att det är lika för alla, även motståndarna måste ju också använda rösten. Tänk även på "one chip rule", om det är så att du lägger in en (1) marker utan att säga nåt är det bara syn. Säg att blinds är 100/200 och du lägger in en 500-marker tyst som en mus, då är det bara syn 200. Skulle du lägga in två st 500 och inte säga nåt skulle det ses som höjning till 1000. Säger du "raise to eight hundred" och lägger två st 500 eller "raise to four hundred" och lägger in en 500 så fixar dealern växel om det behövs. För du kanske inte har alla valörer eller tillräckligt av dem.

 

Markerstapling. Hmm, det kanske säger en del om ens spelstil hur man har dem. I olika höga staplar kanske är "jag spelar situationen". Lika höga staplar = metodisk. Startstacken där, "vinsten" där = "jag kommer att bli jättetajt om jag ligger back". De andra spelarna ska kunna se ungefär hur mycket du har, alltså får/bör du inte ha dem i en enda röra eller "dirty stack"/"barberpoling", med en plötslig blå i en gul stapel, eller dölja staplar bakom andra. Eller t ex flera lika höga staplar med en färg och så toppa en av dem med en annan färg, då kan de tro att alla i den stapeln är av den färgen.

 

Mitt tips är att stapla dem (om du har många) så att de är lätträknade för dig själv. Jämna enheter - fem, tio eller tjugo i varje och en växelkassa. Då kan du snabbt få fram ett belopp.

 

Att stapla i småhögar innan satsning... De är inte satsade förrän du tydligt har lagt in dem i potten eller passerat eventuell linje (betting line). Att stapla och räkna dem innan satsning är för att se "hmm, han höjde till 19.000, om jag synar (räkna, räkna, stapla om, stapla om) har jag cirka 60.000 kvar. Syn, fold, raise eller all in?". Och för att underlätta för dealern, en enkel satsningrörelse ofta sedd på TV-poker är att t ex satsa säg 18000. Tre lika höga staplar med sex 1000-marker skjuts in och så knuffar man omkull en för att dealern och motståndare ska se att det var sex marker i staplarna.

 

Dealern är din vän.

 

Jag rekommenderar starkt att du testar lite livespel på plats i Las Vegas dagarna innan, för att få in känslan för hur man spelar och kommunicerar. Annars kommer du att göra nåt rookie-misstag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående markerstapling så är det kutym att lägga högvärdemarker framför småmarkerna så att det lätt syns hur djup man är. Dock är det ett vanligt scumbag move att istället gömma dem bakom småmarker så att motståndare missar att man har ett par tusen till man inte visat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack. Två frågor till...

 

1. Får man ha anteckningsbok och penna vid bordet? Jag vill främst anteckna händer för att dela med mig av dem sedan.

 

2. Om man är shortstackad får man putta in sina marker på BB innan ens tur för att "skydda dem"? Jag tror att jag gjorde det på Bellagio en gång av misstag. Eftersom markerna passerar linjen så får jag ju inte ta tillbaka dem och alla ser att det inte blir någon billig BB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack. Två frågor till...

 

1. Får man ha anteckningsbok och penna vid bordet? Jag vill främst anteckna händer för att dela med mig av dem sedan.

 

2. Om man är shortstackad får man putta in sina marker på BB innan ens tur för att "skydda dem"? Jag tror att jag gjorde det på Bellagio en gång av misstag. Eftersom markerna passerar linjen så får jag ju inte ta tillbaka dem och alla ser att det inte blir någon billig BB.

 

 

1, Ja det är klart. Om du inte ritar nidbilder av dealern misstänker jag :)

 

2. Egentligen inte. Ser dom att du gör det med flit så kan du säkert riskera att få någon typ av penalty... Du "får" bara agera när det är din tur att agera.

Vill du inte få ovänner vid bordet, så lägg dig inte out of turn... sånt brukar göra bordet lite småsurt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med bet, raise och reraise. Måste jag säga "reraise" om nån innan har sagt "raise", eller kan jag säga "raise 100" istället för "reraise 100". Antar att man måste göra det för jag fick backning på det på CC när jag sa höjer istället för återhöjer. Fast när det kommer till pokertermer känns ju de engelskatermerna mer bekväma, så det är nog inget problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när det gäller just raise - reraise... Om du skall återhöja en spelare så är det ju en höjning/raise det med. Igentligen skulle du kunna säga Kalle Anka innan du skickar in markerna i mitten. Men visst är det bättre att använda sig av reraise än att säga raise.

 

Det viktiga är ändå att du är tydlig med vad du skall göra. Att du visar att nu kommer det att höjas - Nu kommer det att synas osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Får man ha anteckningsbok och penna vid bordet? Jag vill främst anteckna händer för att dela med mig av dem sedan.

Ja, vid bordet, men du får bara ha ett (1) eget föremål bordet. Amulett, kortskydd et cetera. Förbud mot mobiltelefon, kamerablixt (kamera OK, fotografera med blixt inte OK).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...