Gå till innehåll

Lån med aktier som säkerhet


back

Recommended Posts

Låt säga att jag vill ta ett lån på 200k kr för att köpa en bostad. Samtidigt äger jag aktier för den summan (eller mer). Jag vill inte sälja aktierna eftersom de ökat en del i värde och försäljning skulle göra att jag blev tvungen att betala skatt på vinsten. Jag har bara studiebidrag och studielån som inkomst. Jag har inga betaöningsanmärkningar eller liknande.

 

Går det att ta ett lån hos en "vanlig" bank (ingen liten bank med ockerränta)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur i hela fridens namn ska du betala tebax lånet då? :shock:

 

Sen lär de ju vara bättre att ringa sin bank och fråga.

 

En liten del av studielånet varje månad samt om jag kanske jobbar lite extra. Skrev fel i första inlägget att jag bara hade studiemedel som inkomst, menade att det är den enda säkra inkomsten.

 

Är inte riktigt aktuellt än så jag orkar inte ringa och prata med dom utan var mest intresserad av om det öht går att göra så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att låna med aktier som säkerhet men inte med endast studiebidraget som enda "riktiga" inkomstkälla. Inte hos en "vanlig" bank iaf. Att belåna sina aktier är väldigt riskabelt och räntan är hög.

Men om det är bostad du ska låna till har du ju en säkerhet i bostaden. Då behöver du ju inte aktierna som säkerhet och du får sannolikt en lägre ränta med bostaden som garant. Slänger du sedan upp en hygglig kontantinsats så kanske de förbiser att du "bara" e student.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att låna med aktier som säkerhet men inte med endast studiebidraget som enda "riktiga" inkomstkälla. Inte hos en "vanlig" bank iaf. Att belåna sina aktier är väldigt riskabelt och räntan är hög.

Men om det är bostad du ska låna till har du ju en säkerhet i bostaden. Då behöver du ju inte aktierna som säkerhet och du får sannolikt en lägre ränta med bostaden som garant. Slänger du sedan upp en hygglig kontantinsats så kanske de förbiser att du "bara" e student.

 

Vad kan anses som en hygglig kontantinsats? Runt hälften eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kan anses som en hygglig kontantinsats? Runt hälften eller?

 

Det är en riktigt bra kontantinsats...

Bankerna brukar vilja se omkring 10% kontant. Men som sagt, om du lägger 20-25% i kontantinsats är de bra mycket villigare att låna ut till dig än om du hostar upp 10% eftersom deras kalkyler kanske inte riktigt går ihop med enbart studiemedel. Då ser de att du tänkt till o kanske sparat ett tag innan du ger dig in i lånecirkusen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en riktigt bra kontantinsats...

Bankerna brukar vilja se omkring 10% kontant. Men som sagt, om du lägger 20-25% i kontantinsats är de bra mycket villigare att låna ut till dig än om du hostar upp 10% eftersom deras kalkyler kanske inte riktigt går ihop med enbart studiemedel. Då ser de att du tänkt till o kanske sparat ett tag innan du ger dig in i lånecirkusen.

 

Det kan bli väldigt svårt.. Dom vill ha deklarerad inkomst. 200k på banken i fonder/aktier/kontant spelar inte så stor roll i deras kalkyler, nära ingen roll alls.

 

Lägga aktierna i lägsta risknivån, typ lågrisk hedgefond och belåna dom är väl ett alternativ. 7% ränta cirka (http://www.avanza.se/aza/kundservice/prislista.jsp?list=9&localnav=4). Fast du skrev iofs att du inte ville sälja dom p.g.a. en vinst du inte vill realisera, personligen tycker det det är dumt att tänka så, du måste ändå betala den nån gång, spelar mindre roll när.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt säga att jag vill ta ett lån på 200k kr för att köpa en bostad. Samtidigt äger jag aktier för den summan (eller mer). Jag vill inte sälja aktierna eftersom de ökat en del i värde och försäljning skulle göra att jag blev tvungen att betala skatt på vinsten. Jag har bara studiebidrag och studielån som inkomst. Jag har inga betaöningsanmärkningar eller liknande.

 

Går det att ta ett lån hos en "vanlig" bank (ingen liten bank med ockerränta)?

 

Du kan låna aktier till mellan ca 60-80% på OMX-listan så du måste ändå betala en stor del kontant. Notera att småaktier på smålistor kan du oftast inte belåna alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Fast du skrev iofs att du inte ville sälja dom p.g.a. en vinst du inte vill realisera, personligen tycker det det är dumt att tänka så, du måste ändå betala den nån gång, spelar mindre roll när.

 

Någon gån ja, men håller ju gärna på dessa så länge som möjligt eftersom jag hela tiden tjänar pengar på "skatten" när marknaden går upp. Därför tänkte jag om det gick att låna på ett smidigt sätt utan inkomst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...