Gå till innehåll

Ingen Fold-equity?


Ryssen

Recommended Posts

Nu kommer jag framstå som en toktomte, och alla kommer slänga in deg på prima för att lira mot mig, men men.... here goes.

 

Efter att ha bubblat i en turnering och vart lite halvtilt etc, händer följande på NL200.

 

Ryssen ~$350 CO TT

FI: ~$300 SB ??

 

Ryssen: Raise $8

FI: Raise $26 ///han är väldigt aggro och 3bettar ofta preflop, så jag väljer..

Ryssen: Call resten

 

Flop 952

 

FI: Bet $50

Ryssen: Call $50 ///mitt misstag i potten, borde raisat här

 

Turn 952A

 

FI: Bet $80

Ryssen: allin //sätter honom på QQ/KK (eller kanske rättare sagt hoppas att han har det och kan folda)

FI: Syn

 

River 952AT

 

FI har då A9o och jag klonkar 2outare på rivern. Han blir helt galen i chatten. Jag skäms nästan lite för mitt urkorkade spel, och förklarade att jag trodde han kunde folda QQ/KK om han nu hade det. Han skrattade åt mig och sa att det inte fanns nån foldequity om han hade det. ($150 kvar har han på turn efter sin bet) Tyckte jag verkade lite konstigt, visst kan man väl folda om man sätter nån på bättre hand?

 

Så, frågan är väl, hur funkar det med fold-equity egentligen, i just detta fallet? Normalt sätt har man väl hyffsad koll, och jag var som sagt lite halvtilt idag.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte särskilt många bättre händer som kommer att folda här.

 

Kan ju inte påstå att han spelade som ett geni själv heller, reraisar x3,5 preflop med en skithand som A9off och lyckas nästan comitta sig redan på floppen även om han inte skulle haft den makalösa turen att sätta 7-outaran på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du? Om Ryssen har en hög attention to steal blinds är A9o en hand i alla fall jag gärna slår om med. Särskilt om Fi ofta viker för CB.

 

 

Det här ser väl ut som en resonabel HD att höja med från cutoff:

Rätt så -EV med andra ord plus dålig position.

Sen är hans höjningar både pre och postflop för stora också. Han ger sig själv liksom ingen chans att komma undan en bättre hand. Om turn blankar, vad ska han göra då? 225$ kvar i stacken och redan 150$ i potten.

Jag har ju svårt att se varför man skulle vilja spela en stor pott med en skithand som A9 från dålig position.

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 44.188% 40.62% 03.56% 1777984908 155955684.00 { A9o }

Hand 1: 55.812% 52.25% 03.56% 2286752748 155955684.00 { 22+, A7s+, KTs+, QJs, J9s+, T9s, 98s, 87s, 76s, 65s, 54s, A8o+, KJo+ }

 

 

 

Hos en notorisk knapphöjare kanske det ser ut så här:

Som du ser så måste vi gå ner till K8, random suited eller rent skräp innan han ska ha +EV mot Op:s HD här

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 50.575% 47.06% 03.52% 3055632816 228233082.00 { A9o }

Hand 1: 49.425% 45.91% 03.52% 2980957788 228233082.00 { 22+, A2s+, KTs+, QTs+, J9s+, T8s+, 97s+, 86s+, 75s+, 65s, 54s, A5o+, KTo+, QJo, T9o, 98o }

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du? Om Ryssen har en hög attention to steal blinds är A9o en hand i alla fall jag gärna slår om med. Särskilt om Fi ofta viker för CB.

 

Ja, notera att jag inte klagade på hans spel.

 

DrRoland, jag förstår inte riktigt vad det där betyder :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans höjning pf är väl rätt bra. Vill inte låta som en groupie men Townsend brukar i sina videos säga att han gillar lite större raisesizes när han 3-bettar, för försämra Fi's implicita odds.

 

Vad är det för implicita odds du pratar om?

Heros HD är bättre än FI:s här vilket betyder att Fi försämrar sina egna implicita odds genom att höja mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se Hd:n jag satte upp. Hero måste höja med skit som A4off, K8 eller J7s från cutoff för att A9off ska kunna ha ett +EV mot heros range.

 

Alltså, jag kanske missar något men K8 ingår väl inte i den sista HD'n du sätter upp:

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 50.575% 47.06% 03.52% 3055632816 228233082.00 { A9o }

Hand 1: 49.425% 45.91% 03.52% 2980957788 228233082.00 { 22+, A2s+, KTs+, QTs+, J9s+, T8s+, 97s+, 86s+, 75s+, 65s, 54s, A5o+, KTo+, QJo, T9o, 98o }

 

Den HD'n ser väl f.ö. ut som en rättså rimlig openraise HD, om än åt det lite lösare hållet kanske.

 

För att klargöra, jag förespråkar INTE att trebetta A9o från SB. Det jag reagerade över var att du kommenterade raisesizen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att ~90 % av alla här hade sagt "fold" om frågan hade varit den omvända.

 

Dvs:

Du har $300, FI täcker. Han raisar från CO, du reraisar rejält från SB med JJ. Flop låg rainbow. Du bet, han syn. Turn kommer A. Vad göra? Du bettar, han ställer, kan jag syna (halva stacken kvar)?

 

Där hade i stort sett alla postare sagt att du bör folda. Speciellt om du berättat att han satt på AK. Mot A9 finns ingen FE nej. Men mot i stort sett alla andra A så får du förmodligen en fold. Mot KK-TT bör du få en fold tämligen ofta. Visst, han är hyffsat fast i potten... men vad ska du ha? Har du spelat hårt och tomt förut så sjunker naturligtsvis FE...

 

Men som sagt, vänd på frågan och sätt JJ på SB i heros hand, och du får en massa förespråkare för fold.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...