Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vi människor upplever att vi har ett medvetande och att vi har förmågan att medvetet välja vad vi gör.

Enligt en väldigt intressant bok som jag började läsa men tappade bort som heter "Märk Världen" så sker i princip allt vi gör omedvetet.

Medvetandet har enligt denna bok en maximal bandbredd på omkring 40 bitar per sekund, och då är det framför allt proffsmusiker som når upp till dessa värden.

Ett mer normat värde är omkring 12 bitar per sekund.

Jag undrar då om folk som multitabar många bord anser sig vara medvetna om alla val de gör när de spelar poker. Vilka bitar når medvetandet?

Vilken blir den maximala gränsen av antalet bord som en människa kan klara av att spela medvetet?

Vika val vid pokerbordet är medvetna? Vilken information sorteras bort innan den når medvetandet? Kan vi slänga 72off utg på ett tiomannabord utan ett medvetet beslut?

Postad
Intressant.

Läste någonstans att den delen av hjärnan som rationaliserar ett beslut aktiveras efter den delen av hjärnan som genomför beslutet. How scary is that.

Jo, det rör sig om ungefär en halv sekunds skillnad där. Det är ganska mycket.

Ändå kan man ju stoppa vissa handlingar som det omedvetna vill göra med hjälp utav sitt medvetande. Jag kan t.ex vara på väg att slänga någon skräphand i en turnering,men sedan i sista sekund inse att jag har ett bra steal-läge.

Jag spelar inte så mycket turneringspoker, därför upplever jag en konflikt mellan min normala värdering av starthad/position när jag har 100 bb och en situationsanpassad värdering av starthanden när jag sitter femhänt på ett finalbord med några enstaka bb.