Gå till innehåll

Sista avsnittet av Sopranos.. (spoilervarning kanske..)


413x4nd3r

Recommended Posts

Kollade precis på sista avsnittet av Sopranos, vad fan var det jag fick se egentligen? Finns det någon som tycker om spekulativa slut på långa och spännande tv-serier? Dottern eller en eventuell mördare (såg dock inte ut så på Tonys ansikte), kommer in på restaurangen, Tony ser henne/honom och så - svart. Come on!

HBO har ju iof lyckats förr, sista avsnittet av OZ var ju tex ett riktigt lågvattenmärke, en grym serie annars men i sista avsnittet kommer helt plötsligt mjälltbrand till fängelset och alla som inte dör måste därifrån, vadå panikavslutning?

 

VÄLDIGT BESVIKEN :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte riktigt om jag gillar slutet eller inte, på ett sätt så är det lite typiskt sopranos att bara pang bom lägga ner (ungefär som hur dom ofta utan förvarning bara wackar bort stora karaktärer).

 

många klagar på att david chase har blivit för "artsy", tycker det är löjligt eftersom det är just vad chase tillför som gör serien till någonting helt annat än all skit som finns på tv. ett avsnitt sopranos kan liknas vid en bra film, med skillnaden att i en film har du ett par timmar på dig att bygga upp dina karaktärer och storyn. i sopranos har man haft sex säsonger. men såklart krävs det även mer av tittaren för att uppskatta serien..

 

hur som helst så vet jag inte riktigt vad jag ska säga om slutet, det lämnas ju upp till en själv att bestämma vad som hände/vad man ville skulle hända. om det var poängen eller inte kan jag inte säga. vissa saker tyder dock på att det gick åt helvete för tony i slutet, t ex tonys quote till bobby i båten; "you probably don't even hear it when it happens right?".

 

men som AJ sa, "remember the good times", ja det är väl det vi ska göra.

 

f ö om någon kan hitta något roligt samband med låten som tony valde på jukebox-grejen så skriv gärna det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar det som så att slutscenen när allt blir svart hör ihop med det Tony och Bobby pratar om. Som PinkFloyd skrev: "you probably don't even hear it when it happens right?". Men det är inte inte Tony som dödas utan det är vi tittare som "dödas". Och det helt utan att vara förberedda på det, precis som Tony och Bobby pratade om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar det som så att slutscenen när allt blir svart hör ihop med det Tony och Bobby pratar om. Som PinkFloyd skrev: "you probably don't even hear it when it happens right?". Men det är inte inte Tony som dödas utan det är vi tittare som "dödas". Och det helt utan att vara förberedda på det, precis som Tony och Bobby pratade om.

 

väldigt intressant tanke!

 

som ni säkert vet så spelar musiken en stor roll i serien, här kommer lite saxade lyrics från låten som tony väljer (journey - don't stop believing);

 

Strangers waiting, up and down the boulevard

Their shadows searching in the night

Streetlight people, living just to find emotion

Hiding, somewhere in the night

 

Working hard to get my fill,

Everybody wants a thrill

Payin anything to roll the dice,

Just one more time

Some will win, some will lose

Some were born to sing the blues

Oh, the movie never ends

It goes on and on and on and on

 

(chorus)

 

Dont stop believin

Hold on to the feelin

Streetlight people

 

tycker inte direkt det är någon stretch att påstå att det texten kommer bra överens med hunden_leifs tolkning, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lägger till lite

 

hela scenen i slutet är också som att få se världen genom tonys ögon en kort stund innan vi blir utfrysta ur hans och familjens liv. tänk på hur det filmades precis när tony kommer in i dinern, det klipptes så att man skulle kunna tro att han såg sig själv sitta där innen är han gick in genom dörren. efter det filmas det mycket som om vi skulle se saker ur tonys ögon. meadows sena ankomst symboliserar kanske hans konstanta rädsla för att förlora familjen (ankorna i poolen), och alla skumma typer visade hur det känns att alltid veta hur slutet kan komma när som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...