Gå till innehåll

Recommended Posts

Givetvis går det att folda!

 

Att säga "given 'call any' syn" eller "set mot set får man ta" så fort man får ett set på en torr bräda visar bara på svag analysförmåga. I lägen som uppfyller många av följande kriterier ska man åtminstone fundera över att lägga ett bottenset (och ev. mittenset):

* ohöjd pott preflop

* torr bräda eller "färdigdragen" bräda

* när man är deepstack ~200 bbs

* man spelar någorlunda höga stakes

* man möter en spelare med låg aggresivitet

 

I den aktuella handen så är åtminstone tre av kriterierna uppfyllda. Men det kanske viktigaste, deepstack kriteriet, är inte uppfyllt, därför skulle jag personligen också satsa mot att spela för hela stacken i den aktuella handen. Men jag skulle inte direkt gilla läget.

 

Härmed inte sagt att jag själv är någon förebild för att lägga set på torra floppar. Hittills har jag inte lyckats lägga set på torra brädor utan förlorat 200bb stackar ett par-tre gånger i "uppenbara" set mot set lägen. Det är på grund av detta som jag försöker jobba mig fram till utvägar annat än "all in" ur set mot set lägena, jag tror nog att det går att hitta fördelaktiga sådana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu är rädd för att få stryk av ett överset så varför i hela fridens namn spelar man låga PP från början då (nu va hero i BB iofs)?

Träffar man bottensettet så är det ju en väl maskerad hand och troligare hand på Fi är väl i så fall tvåpar eller PP högre än 8 eller 34 om det är en aggrospelare. Du kan aldrig "veta" att Fi har överset och att då folda är i mitt tycke inget alternativ. Snarare en reraise eller rent av push. Så hade iaf jag lirat handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I början av en turre skulle jag kanske under vissa omständigheter kunna folda en floppad bottentriss, men i ett cashgame.... nej, inte utan en jätteread.

 

Jag skulle väl inte heller tycka det var direkt kul att spela för hela stacken i detta läge, men jag skulle inte tveka att göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I sådana fall under VÄLDIGT speciella omständigheter, men jag tror inte det om inte brädan var typ 2AA55.

 

På brädan 2AA55 är man väl inte direkt något geni om man är beredd att spela för hela stacken med 22, men tråden handlar, vad jag kan se, om beslut på floppen efter en floppad triss på torr bräda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker James browning`s resonemang är helt korrekt.

 

Men jag skulle nog ändå inte klara av att folda.

 

EDIT: Har aldrig under min "poker karriär" blivit översettad

i en hand där jag inte var all-in före floppen.

(60-90.000 händer) och då har jag aldrig foldat ett set

förutom på brädor där färg och stege är väldigt uppenbarliga.

 

Har dock själv översettat 2-3 gånger.

Nu antar jag att ja haft en hel del tur men det säger ju mig

något om hur ofta det händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis går det att folda!

 

Att säga "given 'call any' syn" eller "set mot set får man ta" så fort man får ett set på en torr bräda visar bara på svag analysförmåga. I lägen som uppfyller många av följande kriterier ska man åtminstone fundera över att lägga ett bottenset (och ev. mittenset):

* ohöjd pott preflop

* torr bräda eller "färdigdragen" bräda

* när man är deepstack ~200 bbs

* man spelar någorlunda höga stakes

* man möter en spelare med låg aggresivitet

 

I den aktuella handen så är åtminstone tre av kriterierna uppfyllda. Men det kanske viktigaste, deepstack kriteriet, är inte uppfyllt, därför skulle jag personligen också satsa mot att spela för hela stacken i den aktuella handen. Men jag skulle inte direkt gilla läget.

 

Härmed inte sagt att jag själv är någon förebild för att lägga set på torra floppar. Hittills har jag inte lyckats lägga set på torra brädor utan förlorat 200bb stackar ett par-tre gånger i "uppenbara" set mot set lägen. Det är på grund av detta som jag försöker jobba mig fram till utvägar annat än "all in" ur set mot set lägena, jag tror nog att det går att hitta fördelaktiga sådana.

 

 

ett bra inlägg och helt korrekt.

 

resten av inläggen i tråden kan ignoreras.

 

klart det finns lägen, väldigt speciella lägen där man kan hitta folden men man orkar ju ändå inte när man sitter där och om man ej spelar deepstackpoker så är det ändå ingen läcka att aldrig komma undan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är så tight online.

 

haha :D fast om man gämför med live så.. ja är faktikst så tight online då :D

 

hursomhelst, läste detta i Dan harringtons turneringsbok, gäller ju då inte CG såklart men ganska rolig formulering hur som helst.

 

...Vissa författare hävdar att man ska vara försiktig när man floppar en mellanhög eller låg triss eftersom man an förlora mot en bättre triss. Trams! ... När jag hör någon berätta att han smart nog slängde sin triss efter det att ett invecklat resonemang övertygade honom att han var slagen, tänker jag snabbt (och tyst) "vilken idiot".
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...