Gå till innehåll

Varför spelar jag sämre


gefhjon

Recommended Posts

Hej

Har av och till spelat på nätet under 1,5 års tid. Alltid på micro nivå. Har varit på ett par siter, nu senast på svenska spel. Jag är inte helt ny och har fattat det mest grundläggande. Spela tigth och betar ordentligt vid en stark hand, undviker att bluffa vid microlimit etc. Dvs basic.

Jag har spelat mestadels fixed limit Fulllängd och short och SnGs på de 2 lägsta nivåerna. Nu senast Mörkpoker PL. Användet ett eget excel ark för att bokföra pokersessionerna.

 

Jag märkt ett fenomen. Varje gång jag börjar en spelperiod, byter site, byter speltyp etc så plussar jag på ordentligt. Jag upplever att jag spelar bättre än genomsnittet på dessa nivåer. Kruxet är att efter ett tag så börjar min statistik att dala och i vissa fall gå dåligt. Ändå så uppfattar jag att jag spelar med samma strategi som förut. Vad är det som händer ? Jag har talat med ett par bekanta som jag upplever spelar hyfsat och de upplever samma problem. Dvs I början går det upp för att sedan dala.

 

En del kommer väl antagligen säga att detta har med pokerns "varianser" att göra och att jag egentligen är en dålig spelare som har haft tur. Men då skulle det vara intressant att få förklarat hur jag i BÖRJAN av varje period, byte etc kan plussa på ca 2000-5000 händer för att sedan dala därefter. Tur och otur kommer och går och i det fallet så borde jag även ha otur i början av en period ibland.

 

Min enda rimliga slutsats är att jag av någon okänd anledning börjar spela sämre efter ett tag.

 

Jag undrar på vilket sätt jag spelar sämre och VARFÖR spelar jag sämre ?

 

Hälsningar gefhjon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så dina vinnande perioder är på en 2000-5000 händer?

Kan ju inte bero på trötthet då, för så mycket spelar du väl inte under en session? Folk kanske snappar upp hur du spelar, trackerspelarna får mer data eller känner du dig inte lika hungrig när du vunnit en hel del?

Eller så är väl skiten riggat.

Jag vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så dina vinnande perioder är på en 2000-5000 händer?

Kan ju inte bero på trötthet då, för så mycket spelar du väl inte under en session? Folk kanske snappar upp hur du spelar, trackerspelarna får mer data eller känner du dig inte lika hungrig när du vunnit en hel del?

Eller så är väl skiten riggat.

Jag vet inte.

 

30-45 minuter brukar jag spela åt gången. Efter det så börjar motspelarna förstå hur jag spelar och det blir svårare att öka stapeln.

Gör jag ett mini inköp så har jag som tumregel att aldrig gå back mer en halva inköpet och avsluta efter att jag dubblat eller 30-45 minuter, beroende på ifall det är FR ell SH, har gått.

 

När det beträffar "hungrig" så vet jag ej vad jag ska svara. Jag har provat att jobba som telefonförsäljare och jag vet att jag låter bra i telefon och skulle ha kunnat lyckas med det ifall jag hade det som säljare kallar för hunger.

Jag har inga problem med att hålla mig ifrån pokerbordet och har ej heller något "sug" av att spela heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv märkt precis samma sak (fast litet fler händer).

 

Jag börjar spela på en sajt och det går i princip alltid bra första månaden (mellan 20k-40k händer). Sen vänder det nedåt i litet mer varians än vanligt, men då kommer mitt problem att jag börjar spela sämre pga det. Fast håller jag mig till nivån så vänder det tillbaka igen (men dessvärre tiltar jag bort skiten på högre nivåer fisk som jag e).

 

Då får man börja om, på ny sajt, med nya pengar :) Så går det bra i början...

 

=)

 

Varför du spelar sämre? Kan väl ha med samma anledningar som för mig (fast jag spelar iof inte limit). Man blir litet orolig för att 'svackan' ska fortsätta, och spelar därmed mycket mer vekt. Vågar inte beta ut value på river utan är 'nöjd' med att den andra checkat å man vinner. Massa såna småsaker gör ju att vinsten blir mkt mindre och man kanske börjar förlora istället?

 

Ta en paus kan vara bra när det börjar vända nedåt, å börja sen på en 'ny' period (så lurar iaf jag mig själv :rolleyes: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byt bord ofta, jag byter alltid bord efter jag dubblat upp.

 

Finns ju så många bord att välja mellan på microlimit, byt direkt om du vet att du spelar förutsägbart.

 

Är det så mycket man kan göra åt? Ska man kunna utnyttja de dåliga spelarna vid bordet så måste man ju spela förutsägbart.

 

Tror inte du spelar så mycket sämre.

Förmågan sjunker förvisso ju längre man spelar, men inte med så mycket.

Kan omöjligt sjunka så mycket att spelare som drar på ett överkort, runner runners eller hålpipor helt plötsligt har en edge.

 

Känner mycket väl igen det där.

Själv kör jag med ett tiotal sajter och hoppar runt en hel del när det kukar upp sig.Kanske låter helt absurd, men det funkar för mig

 

Förlustperioderna känns i allra högsta grad programmerade, dvs "riggat"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

signupriggen.

 

 

när man börjar spela på ny klient så tvingas man vara fokuserad för att man inte är van. när man spelar ett tag går allt på rutin och man slappnar av och begår fler misstag.

 

tycker det brukar va tvärtom..me är väl kanske bara jag som är beroende av player notes=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byt bord ofta, jag byter alltid bord efter jag dubblat upp.

 

Finns ju så många bord att välja mellan på microlimit, byt direkt om du vet att du spelar förutsägbart.

 

 

Nej nej nej nej nej nej nej ...du har ALLTID fördel att ha stor stack !

Vet iofs inte om micro spelare bryr sej men när man sitter på monsterstack har du alltid lättare att sno blindar samt att få andra att göra misstag lättare...

Folk vill inte spela korten mot monster, man får oftare fold alt. all-in mot sej !

 

Så att byta bord är inget jag skulle rekomendera om inte man har en väldigt ömtålig BR.

 

Jag spelar på olika nätverk och jag tror man håller skärpan uppe lättare om man varierar och testar nya !

 

Spelar du micro ska du utnyttja bonusar med så bara att byta och va en bonusslampa ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nej nej nej nej nej nej ...du har ALLTID fördel att ha stor stack !

Vet iofs inte om micro spelare bryr sej men när man sitter på monsterstack har du alltid lättare att sno blindar samt att få andra att göra misstag lättare...

Folk vill inte spela korten mot monster, man får oftare fold alt. all-in mot sej !

 

Så att byta bord är inget jag skulle rekomendera om inte man har en väldigt ömtålig BR.

 

Jag spelar på olika nätverk och jag tror man håller skärpan uppe lättare om man varierar och testar nya !

 

Spelar du micro ska du utnyttja bonusar med så bara att byta och va en bonusslampa ;)

 

 

Om du har fördel eller inte med Stor stack beror ju helt på vilken spelstil du har.

 

Jag lirar själv shortstack spel och det är ju också en anledning till att jag byter bord men samtidigt lirar jag på ett mkt förutsägbart sätt som jag tycker

funkar väldigt bra på låglimit.

 

Därför byter jag bord efter uppdubling eftersom samma spel oftast inte funkar lika bra efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nej nej nej nej nej nej ...du har ALLTID fördel att ha stor stack !

Vet iofs inte om micro spelare bryr sej men när man sitter på monsterstack har du alltid lättare att sno blindar samt att få andra att göra misstag lättare...

Folk vill inte spela korten mot monster, man får oftare fold alt. all-in mot sej !

 

Säg att nån tomte med 30-50BB går all-in UTG med 22+, A5+, massa kungar och några random hands. Du har pos på honom eller sitter några pos efter med AK/AQ eller 88-AA.

Det är lätt att se varför det är en nackdel att sitta storstackad i det läget. Sitter du kort är det bara att trycka, medan sitter du fullt tvingas du folda och ge upp den edgen du har mot hans HD eller syna och riskera övriga delen av din stack som kanske ligger på 100-200BB.

 

Det har ingenting med skicklighet att göra. Man tvingas exponera sig mot övriga bordet för att kunna dra fördel av de sämsta vid bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte se att styrka är en svagehet... kanske tomtar och fiskar gör !

Klämm några dollar av mej då och spring till nästa bord !

 

Sitta tungt är bättre om du vill vinna stora potter, du kan styra spelet lättare + det jag angav tidigare !

Varför riskera att hitta monster hand med liten stack när du kan sitta med stor?

Dessutom väljer jag spel efter motståndarens stackdjup...

 

Finns massa fördelar med stor ...kanske några få med liten !

Jag är nöjd !

 

(med att spela med monster stack altså!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner mycket väl igen det där.

Själv kör jag med ett tiotal sajter och hoppar runt en hel del när det kukar upp sig.Kanske låter helt absurd' date=' men det funkar för mig

 

Förlustperioderna känns i allra högsta grad programmerade, dvs "riggat"[/quote']

 

Högst benägen att hålla med, har ett par favoritsiter men ibland funger det inte alls och då växlar man runt bara. Har fungerat så sen jag börja lira 2004.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spelet är olika

ett poker-nätverk fungerar spelet på

och på ett annat poker-nätverk fungerar det inte

och det stor skillnad på spelet olika tider

kväll natt morgon förmidag eftermidag

läs en poker-bok och ta några dagar

eller vecka ledigit från pokern

 

på vilka tider spelar du

vad äter du innan

hur lång tid spelar du

 

optimala tiden är 1-2 timmar för cash-games

 

och sen ett break pause på 2-4 timmar

 

sen jag började med fullkorn-pasta fullkorn-bröd

grönsaker frukt frukt-dryck

 

har mitt spel blivit bättre

 

mindre seg

mer pigg

lättre vid längre pass

mer vaken helt enkelt

och mindre sjukdomar

 

det är så mycket som kan påverka spelet

 

fått-lön-pengar-dag

bråkar med famjilen eller flickvänen

sex eller inte sex

negtiva tankar

sovit för litet eller dåligit

tänker på för många badbeats

 

tips

 

tänk inte på badbeats

alla har badbeats ungefär lika ofta

de som kan ta badbeats bäst

vinner mest på lång tid

man ska spela 100 000+ händer

och många timmar dagar år

så några badbeats betyder inte så mycket

när man vinner 50-80 procent när man spelar

 

jaga inte förluster

då förlorar man bara mer

spela inte när du är trött kåt hungrig arg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...