Gå till innehåll

Hjälp med fysik b uppgift... lätt men jag e trög


Existing-user

Recommended Posts

Prov imorgon..... som vanligt övar man inte förrän dagen innan och fattar inte ett piss, sigh.

 

"En person sitter på en gunga o gungar. Tio hela svängningar tar 27,56s. Ungefär hur långa är gungans linor?"

 

Jag förstår så långt att jag ska använda formeln T=2pi*roten ur l/g och att jag ska lösa ut g. Men det jag inte fattar är vad tio svängningar är? Alltså var ska det värdet sättas in någonstans? I facit har de fått l = T^2/4pi^2 *g

 

Var fan kommer 4pi ifrån? Måste vara från svängningarna nånstans? Behöver lite hjälp för att greppa det hela..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prov imorgon..... som vanligt övar man inte förrän dagen innan och fattar inte ett piss, sigh.

 

"En person sitter på en gunga o gungar. Tio hela svängningar tar 27,56s. Ungefär hur långa är gungans linor?"

 

Jag förstår så långt att jag ska använda formeln T=2pi*roten ur l/g och att jag ska lösa ut g. Men det jag inte fattar är vad tio svängningar är? Alltså var ska det värdet sättas in någonstans? I facit har de fått l = T^2/4pi^2 *g

 

Var fan kommer 4pi ifrån? Måste vara från svängningarna nånstans? Behöver lite hjälp för att greppa det hela..

Den första formeln du nämner ger periodtiden, T, (dvs. tiden för en hel svängning) som funktion av längden, l. Ur denna skall du lösa ut l, det är ju längden man frågar efter, inte g. I det nya uttrycket sätter du sedan in T=2,756s vilket alltså är tiden för en svängning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den första formeln du nämner ger periodtiden, T, (dvs. tiden för en hel svängning) som funktion av längden, l. Ur denna skall du lösa ut l, det är ju längden man frågar efter, inte g. I det nya uttrycket sätter du sedan in T=2,756s vilket alltså är tiden för en svängning.

 

mm, skrev fel menade l. Och lösningen var ju enkel även om du gav mig den här:) fan va blåst jag är.. jag ska ju bara ha t för en svängning alltså dela med 10. Thx anyway.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan:

 

"En vikt hängs upp i en fjäder. Den utför en svngningsrörelse med amplituden 2,4 mm och periodtiden 12ms.

 

a) Hur långt från jämnviktsläget kommer vikten vara 8ms efter att den passerade jämnviktsläget på väg ner?

 

b) vilken hastighet har vikten då?"

a) Här behöver du uttrycket för en odämpad harmonisk oskillator: x=A*sin(w*t), där x är viktens position, A amplituden och w den sk. vinkelfrekvensen (ges av w=(2pi)/T där T är periodtiden). Denna formel ger alltså viktens position som funktion av tiden, t. Notera även att i denna formel är vikten på väg uppåt vid tiden t=0 så du måste först räkna ut hur lång tid det tar innan vikten nästa gång passerar jämviktsläget och sedan addera 8ms till denna tid.

 

b) Hastigheten får du genom att derivera ovan nämnda formel med avseende på tiden, Vi vet ju att v=dx/dt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om bara en klistrad tråd med naturvetenskapliga uppgifter där folk kan gå in och hjälpa till om dom känner för det? Skulle vara till en stor hjälp för många som har problem med läxan, inför provet eller whatever, inkl. mig själv tror jag..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om bara en klistrad tråd med naturvetenskapliga uppgifter där folk kan gå in och hjälpa till om dom känner för det? Skulle vara till en stor hjälp för många som har problem med läxan, inför provet eller whatever, inkl. mig själv tror jag..

 

Mycket bra idé... för ett matematikforum. Nog för att folk här håller en hög nivå och är väldigt hjälpsamma, men det räcker nog som det är nu.

 

Problemet är ju att ni som frågar inte efterfrågar något grundläggande, utan det är alltid en specefik lösning som efterfrågas. Att skriva en tråd här med specifika lösningar hjälper ju föga, eftersom varje fråga är "unik". Att skriva en tråd med generella lösningsmetoder skulle vara bästa sättet.

 

Men varför i hela friden göra det, när det exakt samma finns förklarat i den bok som ni har fått! (Eller i de mer avancerade frågornas fall: köpt)

 

Poängen blir ju liksom menlös. Bättre att rekommendera er att slå upp matteboken och läsa om det och sedan ta eventuella följdfrågor här. Att inte orka slå upp kapitlet "pendlar" i fysikboken där ovanstående formler finns... det är ju lite slött, inte sant? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror det största hindret för att gemene gymnasieelev ska spika MVG i fysik B är att de förutsätter att det ska vara svårt och att de inte fattar. de som får MVG är de som insett att det är svårt att lösa uppgiften, men inte om man gör det i små steg.

 

ställ upp det du vet, börja förenkla, hitta en formel som ger dig något mer på vägen mot ditt svar, förenkla, lös ut och vips har du det som söks. svårare än så är det faktiskt inte.

 

underlättar om man är pedant och inte gör några slarvfel på vägen, slarvar man blir det 10ggr jobbigare att hitta felet, något som man lär sig på vägen. efter att ha fastnat pga slarv tillräckligt många gånger orkar man inte göra det igen och räknar i fortsättningen nogrannt iaf på tentan.

 

i detta fallet så var lite mer noga med paranteserna så tror jag det löser sig. vet du inte hur du tecknar intervallet, gör då ett antagande lite i smyg så det ser ut som ett slarvfel, och lös uppgiften utifrån det, så får du bara ett poäng avdrag och uppfyller förhoppningsvis mvg-kriterierna ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara för att visa vad jag menar med att gissa.

 

intervallet T bestäms av antalet svängningar n under tiden t.

T=t/n=27,56s/10=2.756 (sekunder/svängning)

så hade jag gjort om jag varit osäker. kanske stämmer, vad vet jag. men räcker antagligen för att max få -1 poäng på den delen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror det största hindret för att gemene gymnasieelev ska spika MVG i fysik B är att de förutsätter att det ska vara svårt och att de inte fattar. de som får MVG är de som insett att det är svårt att lösa uppgiften, men inte om man gör det i små steg.

 

ställ upp det du vet, börja förenkla, hitta en formel som ger dig något mer på vägen mot ditt svar, förenkla, lös ut och vips har du det som söks. svårare än så är det faktiskt inte.

 

underlättar om man är pedant och inte gör några slarvfel på vägen, slarvar man blir det 10ggr jobbigare att hitta felet, något som man lär sig på vägen. efter att ha fastnat pga slarv tillräckligt många gånger orkar man inte göra det igen och räknar i fortsättningen nogrannt iaf på tentan.

 

i detta fallet så var lite mer noga med paranteserna så tror jag det löser sig. vet du inte hur du tecknar intervallet, gör då ett antagande lite i smyg så det ser ut som ett slarvfel, och lös uppgiften utifrån det, så får du bara ett poäng avdrag och uppfyller förhoppningsvis mvg-kriterierna ändå.

 

Pröva att lösa ett mvg-tal numerisk från början utan att skriva ut alla formler, gjorde jag i början :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...