Gå till innehåll

NLT, AK på bubblan mot två storstackar


Recommended Posts

5 dollar sitngo på ipoker, 30 pers från början, 6 pers kvar, 5 får priser. (ungefär 60, 37, 23, 18, 12) Startstack 1500, så totalt 45 000 chips ute. Jag är lite osäker på de exakta stackstorlekarna, men det var två bigstacks, med runt 12-13 000, vi andra fyra låg alla runt 5-6000 var.

 

Jag var nyligen bordets absoluta shortstack, men genom att stjäla två gånger i rad (med en skräphand o en AK), samt få den tredje pushen i rad (med JJ) synad, så har jag numera ungefär 6000. JJ som synades var en av de två storstackarna som tröttnat, o synade med A6. Blindsen har precis gått upp till 300/600.

 

Nu sitter jag på SB, får AKo.

 

lillstack1 fold

lillstack2 fold

lilstack3 fold

storstack1 Syn

Jag AKo, o gör vaddå?

 

Jag har ju spelat väldigt aggro de senaste 5 händerna, allin tre gånger, bara en synad, då hade jag bra, men storstackarna kan nog vara trötta på mig. Storstack1 kan mycket väl ha synat bara för att trappa mig, o syna en allin. Å andra sidan kan det betyda A med sämre kicker, eller monster som QQ KK AA. Misstänker att foldequity på en höjning/allin från mig är rätt liten vad gäller den storstack som synat. Dessutom sitter storstack 2 bakom.

Så, vad är smart att göra? är det smart att söka en 60/40, 70/30 eller kanske 50/50 här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, resonerade först som att jag borde ställa, sen funderade jag lite för länge o blev tveksam till vad som är korrekt.

Men jag fattar inte vad du menar med att bubblan inte är lika kritisk när det är 5 priser, du menar att Stortsackens HD blir vidare, trots fler spelare, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag menar att jag inte tror att det är dåligt att hamna AI om vi har 60% här, typ. Ja 60% är draget ur arslet, men min SnG-reflex är ju att det är katastrof att få syn med AKo här. Sanningen är väl den att i en fem-manna har vi säkert råd att möta en 50% större hd eller så. Ytterligare en siffra dragen ur arslet. Skönt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Tack Eurythmec. Jag ställde inte, utan körde det spel som känns muppigast i efterhand (men så lirar jag ju mest 5, 10 o 20 dollars sitngo :roll: ) o synade. Förmodligen i brist på att jag inte kunde komma på några riktigt bra argument för lägg, höj 2,5ggr blinds eller allin. Alla hade en massa nackdelar, liksom. hade ingen lust att vara trappad med AA eller KK, o en 50/50 känns ju sådär på bubblan. Inte heller 60/40 känns ju riktigt bra. Tyckte risken för dessa utsikter var för stora för att riskera en allin.

Att höja till 1500 (2,5 bb) har ju å andra sidan nackdelen att synen är given från storstack

Känns å andra sidan som att jag kanske överanalyserade handen så här i efterhand. Funaderade på att höja till 1500, men eftersom jag var bergsäker på att Storstack1 skulle syna, så kändes det jävligt risigt. Jag sitter i sämsta möjliga position, o en missad flopp ger ju ett härligt läge. CB mot en fi som tror du bluffar, o kan sitta på monster.

Mot en shortstack hade det känts givet att gå allin, foldequityn ökar ju en massa då, känns det som.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...