Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Du borde verkligen jobba på ditt preflopspel. Båda dessa händer är absolut katastrofalt fiskspel.

I inlägg #7 svarar jag på varför jag spelade som jag gjorde ;-)

Postad

Seriöst, även om anser att du har "implicita odds" att spela 85s OOP och kallsyna en raise med A5o kommer även halvdana spelare straffa dig stenhårt för detta vilket visar sig i dessa händer där det ser ut som att du måste folda efter att ha lagt in en massa deg eller ställa in i en ganska mörk HD med stor risk att bli stackad.

Postad
Seriöst, även om anser att du har "implicita odds" att spela 85s OOP och kallsyna en raise med A5o kommer även halvdana spelare straffa dig stenhårt för detta vilket visar sig i dessa händer där det ser ut som att du måste folda efter att ha lagt in en massa deg eller ställa in i en ganska mörk HD med stor risk att bli stackad.

Men du, jag har ju förklarat att jag håller på att försöka ändra spelstil och öppna upp mig lite mer. Andra handen dubblar fi bb från CO, känns som om han hade haft nåt vettigt så hade han höjt lite mer så jag tog en syn från knappen, cheap in cheap out samt att jag gärna ville ha tillbaka lite av cashen han nyss tog av mig, hehe...!

Jag funderar på att helt sluta limpa UTG. Alla andra positioner raisar jag nu först in och tar kommandot, är the aggressor. Jag skulle vilja ha stats i stil med 25/18/2.5. Lite svårt det där, hitintills har min spelstil fungerat bra och jag har fått upp rullen rejält men å andra sidan så kanske det finns en spelstil som skulle passa mig bättre och ge en högre avkastning. Det är detta jag är lite nyfiken på och jag antar att det enda sättet att få reda på det är att testa i praktiken.

Sist jag exprimenterade lite gjorde jag det i samband med nivåbyte till NL $400 och det var ingen rolig historia, iaf inte ur ekonomiskt perspektiv. Jag trodde att jag skulle bli alldeles för lättläst om jag lirade 27/12/1.5 och limpade från UTG och UTG+1 och att fi enkelt skulle sätta mig på lågt pocket eller SC. M.a.o. skulle jag vilja bygga pott efter en billig flopp så skulle de sätta mig på en bra hand och folda. På NL $200 och lägre betalar många av med tptk och andra marginella händer. Det funkar att spela ett se-floppen-träffa-tryck-spel. Det är det jag försöker vänja bort. Få ner min VPIP lite och få upp min PFR, tighta till utrymmet därimellan.

Jag lärde mig en läxa och tar nu ett steg i taget, med början på att försöka ändra min spelstil på en nivå som jag är bekväm med och när jag har hittat och "optimerat" ett spel som fungerar för mig så blir det nivåbyte. Jag är iaf nöjd med att inte limpa något pocketpar nu iaf, det gjorde jag för ett par månader sedan men inte längre :) Dessutom blir det mindre "industripoker" över det hela samt roligare sessioner!

En annan fördel är att man rejkar mer och får mer RB :P. (Härmed inte sagt att man ska anpassa sin spelstil till rakeback men det är en del att väga in i ekvationen som ska leda till maximal vinst).

Postad

Hade nog spelat hand 1 som dig, förutom att jag nog pushat på floppen och varit nöjd om jag tagit hem potten där.

I hand 2 ser jag dock inte varför du försöker bluffa på rivern, vilken hand som är bättre än din kommer han att släppa? Hans syn på din turnraise visar ju att han träffat något och rivern är ju inte något kort han kan bli skraj för.

Postad
Hade nog spelat hand 1 som dig, förutom att jag nog pushat på floppen och varit nöjd om jag tagit hem potten där.

I hand 2 ser jag dock inte varför du försöker bluffa på rivern, vilken hand som är bättre än din kommer han att släppa? Hans syn på din turnraise visar ju att han träffat något och rivern är ju inte något kort han kan bli skraj för.

Nu var vi fyra pers som såg floppen och fi betar rakt in i oss så tog det lilla lugna där. Han lär ha nån form av hand och det är FE man hoppas på då man kommer över toppen på honom och jag kände att denna gång blir det nog svårt eftersom det är inte någon vanlig CB efter en PFR det handlar om.

Sedan ville jag att starka K och kombodrag/nötdrag skulle folda för min turnpush. Kan bara se 777 och 666 där som möjliga händer som synar den pushen. Och har fi nån av dom händerna så får man helt enkelt klonka sin 15-outare inför rivern men som sagt jag trodde/hoppades fi skulle folda där :roll:

Hade vi varit 2-3 till floppen så hade jag slagit om floppen alla dar i veckan och blixtsynat all in med mitt monsterdrag.

Andra handen bettar han svagt på turn med så såg min chans att slå om med mina outs där och hoppades givetvis att fi skulle folda eller att nån av mina drag skulle sitta på rivern. Tur att inte stegen satt b.t.w. Dock utgången hade blivit densamma ändå.

"Gillar" inte att checka bakom där efter att ha visat så pass mycket styrka och såg min sista desperata chans att köpa potten där. Typiskt att fi satt på flushen och att inte brädan parade sig på rivern, kan ha fått en fold då.

Det positiva är iaf att jag får en lite lösare image och nästa gång jag gör detta kanske jag får syn med mina nötter :P

Postad
Det är inte frågan om att öppna upp sig, det är frågan om att inse att Axo är ren skit samt att SCs inte är spelbara OOP.

Jag tror det handlar om att vi har olika uppfattning och syn på saker och ting.

Allt är väldigt situationsanpassat.

Postad
Jag tror det handlar om att vi har olika uppfattning och syn på saker och ting.

Allt är väldigt situationsanpassat.

Nix. Jerico har rätt här. Vad vill du träffa när du synar en höjning med A5? Tror du inte att en halvhyfsade spelare kommer börja höja dina limpar med skräp? Då synar du, tänker wow implied odds, 1 gång på 8 träffar du set och vinner en liten pott eftersom han inte ens hälften så ofta har en så stor hand som du tror. Och när han har det kanske han hittar vik ändå, FÖR ATT DIN LIMPSYN UTG ÄR SÅ GENOMSKINLIG.

Postad
Nix. Jerico har rätt här. Vad vill du träffa när du synar en höjning med A5? Tror du inte att en halvhyfsade spelare kommer börja höja dina limpar med skräp? Då synar du, tänker wow implied odds, 1 gång på 8 träffar du set och vinner en liten pott eftersom han inte ens hälften så ofta har en så stor hand som du tror. Och när han har det kanske han hittar vik ändå, FÖR ATT DIN LIMPSYN UTG ÄR SÅ GENOMSKINLIG.

Man kan väl träffa allt möjligt med A5 iofs men jag synade för att jag inte trodde fi var speciellt stark (skulle iofs reraisat om jag trodde mig ha bättre hand än fi men ville inte bygga för stor pott) samt att jag hade position och tänkte jag skulle spela ut honom postflop.

Jag försöker ju som sagt vänja bort mina limpar och nej, jag synar nästan enbart om vi ser ut att bli många till floppen. Jag väger även såklart in stackdjup, image, position etc. när jag bestämmer mig för att spela vidare eller ej.

För vissa spelare fungerar det att limpa ibland (DODARN är väl ett exempel). Jag vet, jag har själv spelat så men nu är jag i en övergångsfas och testar lite.

Det var inte preflopspelet jag ville ha respons på utan hur jag ska bete mig postflop. Som händerna är spelade, vad ska jag göra på turn. Det är där mina frågetecken var/är.

Postad
Du behöver verkligen inte spela sådana skit händer för att få 25/18

Tack :) Ska försöka tighta till gapet (mellan VPIP och PFR) lite till samt dra ner lite på VPIP:n. Då borde jag vara där.

För att svara på frågan så som spelat:

1. Degar på flop, när du nu bara synade floppen lägger jag mig på turn.

2. Synar turn och ger upp om inget går in.

Ok!