Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Detta är en hand där jag inte riktigt håller med Harrington

Blinds 15/30

pos 1-3 lägger sig

pos 4 synar med 4420 marker, Han har spelat löst och haft tur

pos 5 lägger sig

Du synar med 9d7s med 2210 marker

knappen lägger sig

SB synar med 2510 marker

BB checkar med 1470 marker

Flop AdTh3h

Alla checkar till dig

Fråga; ska du bluffa?

Harrington: Nej, för att du har tre motståndare och floppen var dålig.

Jag tycker att eftersom 2 av spelarna var i blindsen och synade och sen checkade, så finns det ingen anledning att tro att de har något bra. De skulle kunna ha en tia, och inte riktigt vilja satsa med 2-3 spelare efter sig, men det är inte troligt att de har ett ess, eftersom det finns färgdrag och en massa stegdrag. Så det är ingen bra flopp att slowplaya en bra hand (om man inte har typ Ax i hjärter eller möjligen en triss).

Harrington tycker att man ska försöka se vilka händer som var värda att spela före floppen och som missade floppen.

De 2 spelarna i blindarna, kan ha Q4, 96, J7 eller vad som. Ingen anledning att tro att de har en hand. Spelare i pos 4 är en lös spelare, så han kan ha divärse Ax, men hade han checkat dem? Han kan ha ett par 22-TT (JJ-AA hade han nog höjt med) med 22 och 44-99 kommer han antagligen lägga sig. Han kan ha divärse 78, 56 etc, men hade han checkat med 9T eller JT? Det är ju möjligt, men han riskerare att ge spelare med överkort, färg-, och stegdrag ett gratis kort.

Om inte spelarena ser dig som en bluffoman, eller de själva är callingstations, så kommer de att lägga ner handen om de har en trea, de kommer lägga ner en hålstege (även KQ, KJ och QJ). De kan syna med en tia och ett ess, eller ett färgdrag. Och varför ge dem credit för en sådan hand när de inte har visat någon styrka alls?

Sist men inte minst, du kan representera ett ess (Ax suited) en tia (med en K till 7-8 som kicker). Och om någon höjer dig, så är det inte som om du måste lägga en hand som kanske hade vunnit, du har ju inte ens ett drag (mer än lite backdoor drag). (Det finns större anledning att checka typ KQ, KJ eller QJ.)

Komentarer tack!

Postad

Du menar att du skall bluffa mot 3 motståndare utan ha något drag eller några outs ?

Vi talar om turneringspoker här - där man vanligtvis har grunda stackar och inte har råd att bluffa bort stacken på hopplösa händer. Släng handen och var glad att den inte kostade dig mera.

Har man riktigt tur så kanske det kommer en 8:a och man får ett öppet stegdrag. Så ett gratiskort är jättebra att ta om får se det gratis.

Postad

Vi talar om turneringspoker här - där man vanligtvis har grunda stackar och inte har råd att bluffa bort stacken på hopplösa händer. Släng handen och var glad att den inte kostade dig mera.

I CG har man inte "råd" att göra EV- bluffar heller, som jag antar det är vad du pratar om. Antingen är bluffen EV+ eller så är den inte det, att det är turneringspoker har väldigt lite/ingen betydelse när vi analyserar handen.

Postad
I CG har man inte "råd" att göra EV- bluffar heller, som jag antar det är vad du pratar om. Antingen är bluffen EV+ eller så är den inte det, att det är turneringspoker har väldigt lite/ingen betydelse när vi analyserar handen.

Nja i CG är alla $100 marker alltid värda $100 men i turneringpoker är det inte så. Den första $100 marker är värd mera än nästa $100 marker osv ju fler marker man har ju mindre är varje extra marker värd. Detta eftersom cEV är inte samma som $EV.

Så det är viss skillnad mellan turneringspoker och CG. Dvs ett vad som är 50.1 för och 49.9 mot att man vinner är då något man alltid vill ta i CG - för i långa loppet kommer man gå plus på det det är då $EV+ - men i turneringspoker så är det $EV+ att avstå från ett sådant situation pga att en marker man vinner är mindre värd en en marker man kan förlora. En nästancoinflip för hela sin stack är något man ibland korrekt bör undvika för det är EV-.

Så det är inte rätt att analysera en hand och helt glömma bort om vi talar om turnering eller CG. Det är en viktig faktor som spelar in i sammanhanget.

Postad

Som du ser är det tidigt i en turnering, alla har mycket marker att spela med och då spelas en turnering på mer eller mindre samma sätt som ett cash game.

Frågan är om man vill kunna vinna potten eller ge upp, jag föredrar att försöka bygga min stack tidigt när det är ganska mycket spel genom att ta hem små potter med liten risk, och jag anser att detta är en sådan situation.

En anledning till att man synar med en sån hand som 97o i position är att man ska kunna bluffa till sig potten när ingen har något.

Och vilka händer är du så rädd för att de andra har?