Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag skulle önska att förbundet en gång för alla reder ut detta med beskattning av pokervinster.

Hur redovisar och verifierar man vinsterna? Pengarna åker ju runt mellan siter och Neteller innan de så småningom trillar in i Sverige igen. Att visa hur mycket man satt in och jämföra med uttagen funkar ju liksom inte...

PS Sätt Cyntax på att snoka hos skatteverket...;-)

Postad

Har ju pratat med Cyntax om att göra just detta i början på nästa år. Det skulle vara fantastiskt med en liten framgång där.

Gällande små klubbar. Säkerhetsaspekten är mycket viktig, och jag delar din uppfattning om att större pengar inte får finnas på klubbar eller ställen där säkerheten inte är tillräcklig. Det har bevisats upprepade ggr senaste året..

Det skall dock poängteras att med en större öppenhet för klubbarna, så skulle säkerheten öka mångfaldigt.

Detta bör dock inte i framtiden utesluta mindre turneringar med en buy-in på upp till några hundra. Vi jobbar även med att minimera pengahanterandet på klubbarna.

Postad

Hur kan man lita på att små ideella föreningar kan hantera mängden pengar det handlar om på ett säkert sätt både för sig själva och för besökarna.

Varför skulle detta vara ett problem? Finns många ideella föreningar (iofs icke spelinriktade) som redan idag hanterar relativt stora kontantsummor utan problem. Se bara på ett vanligt idrottsarrangemang där de ideella klubbarna har hand om både försäljning av mat & dryck samt vissa biljettintäkter. Inte ovanligt att kontantsummorna vid dessa tillfällen överstiger 50K och det är ju mer än vad flera av "pokerrånen" genererat.

Postad
Varför skulle detta vara ett problem? Finns många ideella föreningar (iofs icke spelinriktade) som redan idag hanterar relativt stora kontantsummor utan problem. Se bara på ett vanligt idrottsarrangemang där de ideella klubbarna har hand om både försäljning av mat & dryck samt vissa biljettintäkter. Inte ovanligt att kontantsummorna vid dessa tillfällen överstiger 50K och det är ju mer än vad flera av "pokerrånen" genererat.

Många tror nog att pokerklubbar har betydligt mer pengar på bordet än vad fallet är. Se bara alla artiklar kring hur många miljoner svenskar vinner runt om i världen, så buset förväntar sig nog många gånger 100k eller liknande. Dessutom förväntas nog anmälningsbenägenheten vara låg då det är en olaglig verksamhet.

Jag kan tänka mig att en privat "bookmaking-förening" också kunde riskera en del oönskade besök.

Säkerhetstänkandet på Kortoxen som Gdaily skrev om är kanske den enda vägen. En sluss eller liknande för att få in folk... Det håller ju borta Fabror Blå också.;-)

Postad

Om jag uttrycker mig så här, att spela turneringar med ett inköp på SEK 100-400, så hör dessa turneringar hemma på klubbar lr i hemmet, inte på CC. Dessa klubbar ska dock självklart ha höga men rimliga säkerhetskrav på sig.

Ska man spela turrar med ett inköp på 500 och uppåt så skenar lätt prispotten iväg, och då krävs det en bra säkerhet, som många av klubbarna idag inte har.

• 3 months later...
Postad

Jag skulle vilja ha förbundet tar fram riktlinjer/råd om hur man startar en ny

pokerförening!!

Vilka regler som gäller helt enkelt. Kanske lite tips/råd hur man driver den.

Vi är några stycken som vill starta en förening, men man är lite "velig"

eftersom reglerna är så oklara!!

Är det nån risk att starta? vilka inköp gäller (hört lite olika)? frågorna är många! :roll:

• 3 weeks later...