Gå till innehåll

NLT - Leda floppen.


skalle88

Recommended Posts

Hej jag har lite frågor när det gäller att beta in i PFRn från BB på floppen HU.

 

Ska visa lite av mina tankar först.

 

Fördelen med detta är ju att Fi får fatta de stora besluten hela tiden. Och även om han börjar floata kan vi alltid checkraisa turn efter ett tag.

 

Men vilka händer leder vi ut med om Fi ofta raisar oss eller floatar ser jag gärna att vi leder med skapligt starka händer som toppar och bättre eller starka draws som vi kan pusha.

 

Bluffar, sätter stor press på honom och balanserar upp när vi har nåt.

 

 

Att leda med mellanpar och han raisar ofta sätter oss i denna svåra situationen som var avsedd för honom. Likadant med vanliga draws.

 

Så med vanliga draws checkraisar jag hellre floppen. Likadant checkraisar jag gärna med vek toppar som T4 på en T96 brärda än att leda och för att balansera upp checkraisarna.

 

Med mellanpar checksynar jag oftare.

 

 

Har motståndaren däremot respekt för oss när vi leder ut så kanske man kan börja leda med mellanpar och vanliga draws också.

 

kanske flummig, vad har ni för synpunkter på detta spelet? nåt ni använder mkt sjävla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har motståndaren däremot respekt för oss när vi leder ut så kanske man kan börja leda med mellanpar och vanliga draws också.

 

kanske flummig, vad har ni för synpunkter på detta spelet? nåt ni använder mkt sjävla?

 

Problemet om man börjar resonera huruvida man skall leda med mellanparet eller inte är att det som egentligen är relevant är vad fi har. om du har bottenpar, mellanpar eller whatever spelar inte så stor roll. Du lär ändå inte gå till showdown med ett EV+ spel. Har han överpar får du inte bort honom, har han en missad AK eller liknande kan han tänkas syna och i så fall checkfolda turn. Visst "drar" man till tvåpar etc om bettar först, men det prickar man alltför sällan för att det skall vara vinstgivande. I slutändan blir det ganska svårt att spela ett vinstgivande spel ur position. Mot sämre motstånd på riktigt låga nivåer går det väl an, men spelar man lite högre fungerar det inte så bra längre. Sedan beror det ju på fi också, men en kompetent spelare får knappast några svåra beslut bara för att man bettar in i honom...

 

Ska man beta ur position är det viktigare med reads än vad man egentligen har på hand. Men att spela ur position med mellanpar etc är generellt sett ingen bra ide. Position är a och o!

 

Betta ur position gör jag antingen med bra händer eller (ibland) drag. Att spela drag ur position är dock, återigen, inget att rekommendera mot en kompetent spelare. Visst är det kul om man prickar och tar en fin pot, men i långa loppet blöder man... I bästa fall plus minus noll.

 

Sikta på att köra TAG-spel i position istället för att hålla på och trixa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet om man börjar resonera huruvida man skall leda med mellanparet eller inte är att det som egentligen är relevant är vad fi har. om du har bottenpar, mellanpar eller whatever spelar inte så stor roll. Du lär ändå inte gå till showdown med ett EV+ spel. Har han överpar får du inte bort honom, har han en missad AK eller liknande kan han tänkas syna och i så fall checkfolda turn. Visst "drar" man till tvåpar etc om bettar först, men det prickar man alltför sällan för att det skall vara vinstgivande. I slutändan blir det ganska svårt att spela ett vinstgivande spel ur position. Mot sämre motstånd på riktigt låga nivåer går det väl an, men spelar man lite högre fungerar det inte så bra längre. Sedan beror det ju på fi också, men en kompetent spelare får knappast några svåra beslut bara för att man bettar in i honom...

 

Ska man beta ur position är det viktigare med reads än vad man egentligen har på hand. Men att spela ur position med mellanpar etc är generellt sett ingen bra ide. Position är a och o!

 

Betta ur position gör jag antingen med bra händer eller (ibland) drag. Att spela drag ur position är dock, återigen, inget att rekommendera mot en kompetent spelare. Visst är det kul om man prickar och tar en fin pot, men i långa loppet blöder man... I bästa fall plus minus noll.

 

Sikta på att köra TAG-spel i position istället för att hålla på och trixa.

 

 

TAGstyle blir lite vårt HU tror jag;)

 

jo vi är nog inne på samma sak. antingen checksyna eller checkraisa mellanpar ur position (om vi inte foldar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som att det är väldigt väldigt beroende på Fi. Donkar flopp gör jag rätt sällan men om jag möter en spelare som raisar mkt pf och CBar sällan så gör jag ju det oftare. Med vissa stackstorlekar känns det kanske befogat i vissa lägen där om man vill ha en raise från Fi så man kan pusha exempelvis.

 

TAGstyle blir lite vårt HU tror jag;)

 

jo vi är nog inne på samma sak. antingen checksyna eller checkraisa mellanpar ur position (om vi inte foldar).

 

Beror ju på hur man definierar det men jämfört med vårt spel från knappen så är vi ju väldigt mycket tightare från BB.

 

 

Betta ur position gör jag antingen med bra händer eller (ibland) drag

 

Detta känns inte alls bra. En duktig Fi kommer exploatera detta enormt. Antingen måste vi ju donka flopp med stål/TP/mellanpar/luft/drag osv (dvs allt) eller inte alls. Iofs så kan man väl leda ut stål och luft men att ENBART leda ut med "bra händer och (ibland) drag" känns väldigt obalanserat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...