Gå till innehåll

SNG shortstacked 5 bb bubblan när pusha?


Recommended Posts

$11 + $1 Sit & Go (Turbo) (18511403), Table 1 - 100/200 - No Limit Hold'em - 23:27:24 ET - 2007/05/16

 

Seat 1: Bruce61 (3,455)

Seat 2: MAID OF MONEY (6,460)

Seat 4: zizacon (1,075)

Seat 5: instigator101 (2,510)

Bruce61 posts the small blind of 100

MAID OF MONEY posts the big blind of 200

The button is in seat #5

 

*** HOLE CARDS ***

Dealt to zizacon 7 of HeartsJack of Hearts

zizacon raises to 1,075, and is all in

 

Självklar Push? Jag menar MAID OF MONEY är big-stack + en ganska lös spelare. Samtidigt har jag bara 5 bb kvar och J-7 är dom bästa kort jag fått på ett tag.

J är ju någorlunda högt, om än långt i från bra och man kanske får syn av 10-9, 8-7, 8,6 9,6, låga pockets eller nåt sånt. Eller är det bättre att chansa och pusha instigators blind med 4-5 eller nåt i den stilen som jag hade precis innan, som en ren bluff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du pusha med 5BB på bubblan spelar situationen större roll än korten(nästan).

J7 är i stort sett lika dålig som 93 eller någon annan slumpad hand.

Vad du vill här att från SB pusha mot BB som är nästshortie.

 

Det stämmer, men här måste han pusha eftersom han har BB nästa hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte det här var en intressant hand.

Enligt SNGPT är det $EV+-0 om man sätter FI:s hd 66+, A10s, AJo och storstackens HD på 22+,A2s+,A3o+,KTs+,KJo+,QJs.

 

Eury säger push och han brukar ha rätt så det kanske jag som uppskattar FI:s HD lite dåligt, alltid det svåra.

 

Men jag fortsatte leka med denna hand och gjorde följande scenario, CL tog denna pott och nästchippen tog potten då Hero är BB. Hero är nu SB med 875 i stacken och BB har 2410.

Om vi då sätter BB:s HD på 22+,A2s+,A3o+,KTs+,KJo+,QJs är det $EV+ att pusha 100%. Sen kanske det inte är ett jättetroligt scenario men det är inte ovanligt med passiva CL på bubblan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 49.682% 47.73% 01.96% 1001090143 41024384.00 { Js7h }

Hand 1: 50.318% 48.36% 01.96% 1014433489 41024384.00 { random }

 

----------------------------------------------------------------

 

 

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 40.020% 37.43% 02.59% 9420931080 652328370.00 { 93o }

Hand 1: 59.980% 57.39% 02.59% 14445280980 652328370.00 { random }

 

Så lite roll spelar det allt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pushar man inte så förlorar man helt FE.

 

Så att pusha är nödvändigt.

 

Pushar du any two där alltså? Det bara måste vara dåligt.

 

För övrigt ser jag inte hur du förlorar all din FE om du lägger där. Du kan få walk nästa hand, eller plocka upp en hand. Och även om du inte får nåt av det har du ca 4,5bb kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pushar du any two där alltså? Det bara måste vara dåligt.

 

För övrigt ser jag inte hur du förlorar all din FE om du lägger där. Du kan få walk nästa hand, eller plocka upp en hand. Och även om du inte får nåt av det har du ca 4,5bb kvar.

 

Och med någolunda vettiga spelare runt bordet lär du Inte få "a walk in the park" med den lillstacken.

 

Egentligen borde man inte låta stacken bli så liten förutom om losar en pott alltså. Måsta ju ha funnits lägen tidigare för push.

 

Men när man har kommit till 5BB i stacken är ju push ATC ett måste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Osanning. J7s är absolut gränsfall enligt SNGPT, men ATC UTG är definitivt $EV-.

 

Egentligen handlar det inte om vad SNGPT säger utan vad du får kvar i stacken efter du postat blindsen i de kommande två händerna. Med 3,5xBB så ska det mycket till för att inte någon ska syna en push. Och det är egentligen vad du vill, INTE ha syn utan plocka blinds för att överleva blindsen ett varv till.

Alltså, jag pushar i UTG ATC (med vissa undantag) enbart för att plocka upp blindsen. De står för mer än 25% av min stack vilket är tillräckligt för tillfället. Skulle jag sen få syn, så får man be till gudarna att man träffar bättre än Fi.

Men det här spelet bygger självklart även på att man varit tajt och inte slaskat i potter till höger och vänster. Utan har fått en tajt image av de andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen handlar det inte om vad SNGPT säger utan vad du får kvar i stacken efter du postat blindsen i de kommande två händerna. Med 3,5xBB så ska det mycket till för att inte någon ska syna en push. Och det är egentligen vad du vill, INTE ha syn utan plocka blinds för att överleva blindsen ett varv till.

Alltså, jag pushar i UTG ATC (med vissa undantag) enbart för att plocka upp blindsen. De står för mer än 25% av min stack vilket är tillräckligt för tillfället. Skulle jag sen få syn, så får man be till gudarna att man träffar bättre än Fi.

Men det här spelet bygger självklart även på att man varit tajt och inte slaskat i potter till höger och vänster. Utan har fått en tajt image av de andra.

 

Pushar du UTG här även på fullt bord? Alla argument om FE gäller ju precis på samma sätt då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pushar du UTG här även på fullt bord? Alla argument om FE gäller ju precis på samma sätt då.

 

Men skillnaden är att situationen uppstår aldrig (eller är väldigt ovanlig) vid fullt bord. Bland annat för att din stack är djupare i förhållande till blindsen och när blindsen kommer upp till 100/200 och du kommer ner i stack på 4-5xBB så har oftast 2-4 (minst) spelare åkt ur. Tror oxå att det troligen skulle var flera shortstackade i så fall.

Men skulle situationen uppstå, vilket jag mig veteligen inte råkat ut för, så är det nog push med ATC som gäller för mig. Kan inte se hur man även i detta fall ska kunna sitta passivt och vänta på att få rätt kort. Men som sagt, svårt att spekulera i då jag har svårt att förställa mig en sådan situation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men skillnaden är att situationen uppstår aldrig (eller är väldigt ovanlig) vid fullt bord. Bland annat för att din stack är djupare i förhållande till blindsen och när blindsen kommer upp till 100/200 och du kommer ner i stack på 4-5xBB så har oftast 2-4 (minst) spelare åkt ur. Tror oxå att det troligen skulle var flera shortstackade i så fall.

Men skulle situationen uppstå, vilket jag mig veteligen inte råkat ut för, så är det nog push med ATC som gäller för mig. Kan inte se hur man även i detta fall ska kunna sitta passivt och vänta på att få rätt kort. Men som sagt, svårt att spekulera i då jag har svårt att förställa mig en sådan situation.

 

Då har du nog bara spelat regulars =)

 

På turbo är det väldigt vanligt med 7-8 spelare som alla har runt 4-6 bb i stacken. Att applicera "ställ any2 för att behålla FE" på en sån situation tycker jag illustrerar hur orimligt resonemanget är - det skulle leda till att alla runt bordet trycker med allt, hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du nog bara spelat regulars =)

 

På turbo är det väldigt vanligt med 7-8 spelare som alla har runt 4-6 bb i stacken. Att applicera "ställ any2 för att behålla FE" på en sån situation tycker jag illustrerar hur orimligt resonemanget är - det skulle leda till att alla runt bordet trycker med allt, hela tiden.

 

Det är rätt. Jag spelar bara regulars, så gällande turbos kan jag inte uttala mig för den situationen du pratar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen handlar det inte om vad SNGPT säger utan vad du får kvar i stacken efter du postat blindsen i de kommande två händerna. Med 3,5xBB så ska det mycket till för att inte någon ska syna en push. Och det är egentligen vad du vill, INTE ha syn utan plocka blinds för att överleva blindsen ett varv till.

Alltså, SNGPT tar ju inte hänsyn till bubbeleffekten , det får jag ju göra själv när jag satt HD:n. Jag är säkert SvSlowlimitskadad men med 3,5BB anser jag mig ha FE mot den näst minsta stacken.

 

ATC med några undanag kanske?

Alltså, jag pushar i UTG ATC (med vissa undantag)

:lol: ATC är väl ATC iaf??? Gör man undantag är det inte ATC utan en pushHD UTG. Vilka är undantagen ni kan tänka er? Enligt SNGPT var J7s precis $EV0 så om ni pushar allt förutom kanske 53o- kommer det vara jätte $EV-.

 

Alltså, jag försöker inte "överbevisa" er med SNGPT utan jag är intresserad i vilka situationer där man inte kan använda sig av SNGPT/ICM. FE:n är väl inte skyhög med 5BB direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, SNGPT tar ju inte hänsyn till bubbeleffekten , det får jag ju göra själv när jag satt HD:n. Jag är säkert SvSlowlimitskadad men med 3,5BB anser jag mig ha FE mot den näst minsta stacken.

 

Det är ju precis det SNGPT gör. Annars skulle vi ju lika gärna kunna använda pokerstove och jämföra equity bara men iom att $EV och cEV inte är samma på bubblan så går ju inte det.

 

Det SNGPT INTE tar hänsyn till är vunnen alt. förlorad FE man får vid en push eller fold.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte pusha med ATC här. FE är normalt sett inte tillräcklig mot en storstack som påstås vara lös och att man just sitter UTG (en tvingad all-in = många kan tänka sig syna). Men J7s är en bra hand att ställa med, så då blir det push.

 

Man är helt klart minsta stacken redan nu, bubblan är inte så stark då, speciellt inte som du är körd p.g.a. blindsen.

 

Conspiracy, har du någon idé på hur man skulle kunna väga in FE på något lämpligt sätt i ett SnG-program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...