Gå till innehåll

Svensk business-site?


Okok

Recommended Posts

Letar efter något som liknar amerikanska thestreet.com. Alltså med nyheter, analyser och erkänt duktiga skribenter.

Är även intresserad av ett bra forum för diskussion om börsen med kvalificerade, kunniga skribenter. Inte intresserad av aktietips från småsparare och ekonomirådgivare.

 

De jag redan läser är vcw.se (halvkall sida, men några duktiga i grön text), di.se (främst underhållningssyfte), samt svd som jag prenumererar på.

 

Uppskattar alla tips. Tyty.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna siten är väldigt ganska basic: http://www.ment.se/ men är hyffsad om man bara vill hänga med.

 

Jo, det verkar vara en hyfsad nyhetssida. Jag är dock ute efter något lite matigare, med analyser, reflektioner och diskussion.

 

Förvånad över att man inte fått fler svar - måste väl finnas massa folk som är intresserade av poker och börsen?

Och det måste väl finnas nån hyfsad sida, liknande yahoo finance och thestreet.com för Sverige?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag förstår vad du söker. Jag söker nämligen samma sak.

 

Brukar också läsa på vcw och även Avanza vars forum kan vara ganska intressant om man tar vissa inlägg med en nypa salt. Aktiesnack.se är ganska bra, men det är mest småsparare om man nu har något emot det.

 

E24 brukar ha en del nyheter man drar på smilbanden åt. Dock tycker jag mest den sidan känns som ett svar på aftonbladet, men med finansnyheter. Typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag förstår vad du söker. Jag söker nämligen samma sak.

 

Brukar också läsa på vcw och även Avanza vars forum kan vara ganska intressant om man tar vissa inlägg med en nypa salt. Aktiesnack.se är ganska bra, men det är mest småsparare om man nu har något emot det.

 

E24 brukar ha en del nyheter man drar på smilbanden åt. Dock tycker jag mest den sidan känns som ett svar på aftonbladet, men med finansnyheter. Typ.

 

Hehe jag har ingenting emot småsparare som företeelse. Bara det att det inte ger så mycket att läsa småsparares (som jag själv är) aktietips. Vill lära mig något nytt och så småningom förhoppningsvis kunna diskutera på en högre nivå.

2+2 har flera bra skribenter i sin BFI-del (business, finance & investing), men tyvärr så är det lite svårt att hänga med i de trådarna som kanske är intressantast. Har beställt en jäkla massa nya böcker så förhoppningsvis kommer man ikapp snart.

 

Mer kunskap, mer kunskap :twisted:

 

Får kolla in avanzas forum btw.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer kunskap, mer kunskap :twisted:
Finns väldigt mycket bra grejer resurser online också. För att få en överblick är wikipedia bra, och för att få förstahandsinfo så kan man använda scholar.google.com.

 

Enklast för att lära sig olika derivat och sånt torde ju vara om man kör med lite leksakspengar både på riktig marknad och lite simulationer.

 

Har plöjt lite papers på sistone och kan komma med lite förslag om det är intressant.

 

En tanke grej jag lekt lite med är att starta upp en prediction market för handanalys, bostadspriser och lite andra områden. Att konstruera en sån borde ju ge rätt intressant inblick även i den "riktiga" marknaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En intressant bok som behandlar finansmarknaden är Tradingguiden. Den är väldigt basic och skriven på ett underhållande sätt, så man behöver inte oroa sig för att bli uttråkad.

 

Tradingguiden : allt du behöver veta om finansmarknaden

 

Särskilt underhållande är avsnitten om de tidigare börskrascherna. Historien upprepar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...