bobby Postad 11 Maj , 2007 Rapport Postad 11 Maj , 2007 Hej Bullen Jag har ett problem. I slutet av turneringar blir jag, mistänker jag i alla fall, alltför ofta litet väl het på gröten i lägen där jag har en liten stack, men ändå inte så liten att jag är i automatiskt allin-läge. Säg att jag har 12 BB. Med vilka händer bör jag ställa i följande situationer (i samtliga fall med åtminstone en motståndare bakom som täcker mig) om det är foldat fram till mig: a) med sex spelare bakom? b) med tre spelare bakom? c) med en spelare bakom? I praktiken är mitt svar hittills "med en hel del händer - ibland" på a), "med en hel del händer - alltid" på b) och "med så gott som alla händer" på c) (givetvis med justeringar för om jag exempelvis varit allin flera händer i rad och man kan misstänka att de andra börjar tröttna). Är jag för lös? Citera
arne_anka Postad 11 Maj , 2007 Rapport Postad 11 Maj , 2007 Har ganska begränsade erfarenheter av turneringar både i teroi och praktik men postar min spontana, höftade (utan att räkna på det hela) syn på problemet och hoppas på massa sågningar så jag lär mig något och uppmanas teoretisera mera! Det finns ju så kallade Skalansky Chubukov tal att ta till hjälp när man räknar på dessa situationer. En nyckelfråga här är ju om det spelas med antes eller om det är exakt 1.5BB du vinner om alla lägger sig. En annan sak att ta hänsyn till är vad du menar med sent i turneringen? Är vi ITM? Är vi kanske tom på et FT med en brant payoffkurva eller spelar vi en satellit där x st får samma pris? Om vi antar normal vinsstruktur, att vi inte är så nära pengarna ännu och det inte är några antes inblandade. Med sex personer bakom och 12 BB känner jag mig inte desperat utan vill ha en hyffsad hand. Givetvis med justeringar för för motstånd och tableimage. Om jag ska höfta så säg ABSOLUT MINST 22+ AJ+ A9s+ KQ eller två suitade 10+ kort. Väldigt många av de sämre BARA om man själv har tight image eller de bakom lägger för mycket. Med tre spelare bakom MINST, 22+, A7+, Ax:s, KQ ,KJ, QJ, any two suited över 8. suited connectors eller onegappers 45+. Många av de sämre ENBART om man har tight image eller de bakom lägger för mycket. EN person bakom. Här skall Skalansky Chubukov lätt kunna ge svar på vilka händer man ABSLOUT INTE bör LÄGGA. Om BB foldar alldeles för mycket(som ganska många nog gör i detta läge) så ställer man med nästan allt. Om BB är en duktig spelare som vet att man bör syna med lite allt möjligt skräp här så får man väl iaf ha MINST en Dam, två höga mellankort eller nån liten trevlig suitad hand. Citera
vetgirig Postad 11 Maj , 2007 Rapport Postad 11 Maj , 2007 Med 12 BB bör man inte söka situationer att ställa in för att stjäla blinds - det börjar man med då man har 10BB eller mindre. Med 12 BB så bör man söka efter situationer då folk limpat in eller höjt och ställa då. Man har nämligen tillräckligt för att få bort en spelare som höjt till 3Bb och få denna och slänga sina kort - speciellt om man gör det mot en lös spelare som då kan lägga sina kort. Man vinner 4.5BB och det är 3x att bara stjäla blindsen - det är mera värdefullt. Självklart så är det mera riskfyllt så man bör ha bättre kort än när man stjäl blinds. Med 12BB så kan man göra en standardhöjning till 3BB för att t.ex. stjäla blinds. Det verkar som man har en bättre hand än om man ställer in direkt. Det är viktigt att man inte kommer i all-in mode bara för att man har 12BB utan man bör vara väldigt restriktiv att ställa in när man fortfarande har chansen att öka sin stack på andra sätt än att ställa för att vinna mörkarna. Citera
edsf Postad 16 Maj , 2007 Rapport Postad 16 Maj , 2007 Med 12 BB bör man inte söka situationer att ställa in för att stjäla blinds - det börjar man med då man har 10BB eller mindre. Med 12 BB så bör man söka efter situationer då folk limpat in eller höjt och ställa då. Man har nämligen tillräckligt för att få bort en spelare som höjt till 3Bb och få denna och slänga sina kort - speciellt om man gör det mot en lös spelare som då kan lägga sina kort. Man vinner 4.5BB och det är 3x att bara stjäla blindsen - det är mera värdefullt. Självklart så är det mera riskfyllt så man bör ha bättre kort än när man stjäl blinds. Med 12BB så kan man göra en standardhöjning till 3BB för att t.ex. stjäla blinds. Det verkar som man har en bättre hand än om man ställer in direkt. Det är viktigt att man inte kommer i all-in mode bara för att man har 12BB utan man bör vara väldigt restriktiv att ställa in när man fortfarande har chansen att öka sin stack på andra sätt än att ställa för att vinna mörkarna. Med 12BB är det helt ok att gå all-in/lägga, speciellt då med ante. Att för frekvent raise-folda mot duktiga motspelare med 10-13BB i stacken är jätteilla. Jag tror också det är bättre att om du nu vill höja med kort stack så gör du bättre i att öppna för runt 2.5xBB istället för 3. Först in på SB är det förresten standard att trycka med uppemot 13-18BB i effektiva stackar, beroende på antes. Citera
vetgirig Postad 16 Maj , 2007 Rapport Postad 16 Maj , 2007 MAtt för frekvent raise-folda mot duktiga motspelare med 10-13BB i stacken är jätteilla. Med 10 BB finns bara ställa in eller fold preflopp. Med endast 12-15 BB i stacken så bör raise-fold aldrig finnas. Man bör bara spela händer man är villig och syna återhöjningar med. Under 20BB så försvinner möjligheten att spela mera spekulativa händer och man bör spela färre och bättre händer för att överleva. Det är endast händer med mycket action där man får en återhöjning och en tredje som i sin tur återhöjer/ställer in för att ens tänka sig att lägga handen. Annars bör standard vara höja och syna om man får en återhöjning. Det är inte alls ovanligt att folk försöker stjäla ens marker då man är en liten stack så ofta kan man få folk som ställer en all-in med t.ex. 88. Det bör man då se som ens chans att dubbla upp. Citera
arne_anka Postad 16 Maj , 2007 Rapport Postad 16 Maj , 2007 Med under 15BB finns för mig i allmänhet bara all-in och fold. Om en bra spelare höjer säg 3xBB i detta läge tycker jag det ser extremt misstänksamt ut. Då man är tvungen att syna en push är detta att skrika ut att man har stål eftersom det med en medioker hand nästan alltid är bättre att pusha själv. Vad som fortfarande förbryllar mig i turneringar är att många som hittar en hygglig hand ofta automatiskt verkar höja ett standardbelopp, säg 3BB utan att ha någon som helst plan för fortsättningen av handen, speciellt för en reraise preflop. När jag ger mig in i en turneringshand i mitten eller slutet av en turnering bestämmer jag mig direkt om jag skall höj/syna, höj/lägga eller pusha dirket. Sen kan man givetvis omvärdera beroende på VEM som höjer en, hur stor stack höjaren har, om man blir höjd och på det kallsynad osv, men man har iallafall alltid en grundplan. Och när man vet att man kommer syna en höjning men inte har en kanonhand är det oftast bättre att pusha själv, detta är särskilt viktigt när man är inne i pengarna, branta priskurvor och man vill undvika konfrontationer. Citera
edsf Postad 30 Maj , 2007 Rapport Postad 30 Maj , 2007 Med 10 BB finns bara ställa in eller fold preflopp. Med endast 12-15 BB i stacken så bör raise-fold aldrig finnas. Man bör bara spela händer man är villig och syna återhöjningar med. Under 20BB så försvinner möjligheten att spela mera spekulativa händer och man bör spela färre och bättre händer för att överleva. Det är endast händer med mycket action där man får en återhöjning och en tredje som i sin tur återhöjer/ställer in för att ens tänka sig att lägga handen. Annars bör standard vara höja och syna om man får en återhöjning. Det är inte alls ovanligt att folk försöker stjäla ens marker då man är en liten stack så ofta kan man få folk som ställer en all-in med t.ex. 88. Det bör man då se som ens chans att dubbla upp. Att bara höja när man tänker syna återhöjning ger alldeles för tajt öppningsrange. Det är inte optimalt då man går miste om mycket värde, då motståndarna sett att du spelat aptajt kommer dom inte vara benägdna att återstjäla med bred HD, och även om dom inte vet att du har spelat så tajt så har du troligtvis ändå värde i att spela fler händer än dom du tänker höj/syna. Dom kommer alltså lägga sig så ofta så att du plötsligt har värde i att höja med fler händer än bara dom som du kommer syna push från. Att alltid syna när du höjer ger ju samma effekt som att openpusha ändå, förrutom att du ger folk möjlighet att spela mot din HD för mindre marker än sin stack, vilket inte kan vara bra. Det borde vara förklaring nog att push>höj/syna. Jag har också förklarat varför att ibland höj/lägga är bättre än att bara höj/syna. Du har värde i att pusha A2 först in på knappen med 15BB med antes på 1/10BB, men jag tror inte du har värde i att syna återstjälning när du öppnat för 2.6BB, och även om du har det så tjänar du inte på att en motståndare återstjäl med en hd du har 40-55% emot, som han inte kunnat spela om han inte trott att han har FE. Alltså har du bättre EV i att pusha med 15BB först in än att höj/syna eller att höj/lägga. Det är därför dom duktiga på nätet har som standard att pusha först in med 11-16BB beroende på position och kort. Du kan ta en titt på hur dom spelar. Mot folk man oftast kan sätta på tajt återtstjälningsHD kan man nog höj/lägga med 10BB i effektivt stackdjup med små/inga antes, speciellt kommer sådana situationer på stora bubblor där du täcker dom. Eller så kan man höja 2-2.5BB med 10-15BB med väldigt starka händer man vill ha omslag mot och balansera med några höj/lägg händer. Att folk ställer in med 88 när vi har 15BB är för det första inte bra för oss (om vi inte har äckligt tajt HD, eller sitter i tidig position), och för det andra väldigt standard av motspelaren (om vi inte har äckligt tajt HD, eller sitter i tidig position). Att "se det som en chans att dubbla upp" vet jag inte vad det betyder, men det är inte positivt att folk spelar 88 när vi har 44% mot hans HD. Citera
Recommended Posts