Gå till innehåll

Något värde i att öppna upp sitt spel på låga nivåer?


pangela

Recommended Posts

Som jag skrev i rubriken, är det nåt värde i att öppna upp sitt spel på låga nivåer ($.25/$.50-$1/$2) från: 17/7 till 27/20 för att anpassa spelet till högre nivåer?

 

Eller ska man väl börja anpassa sig när man väl når nivåerna där lösare spel fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i rubriken, är det nåt värde i att öppna upp sitt spel på låga nivåer ($.25/$.50-$1/$2) från: 17/7 till 27/20 för att anpassa spelet till högre nivåer?

 

Eller ska man väl börja anpassa sig när man väl når nivåerna där lösare spel fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser inte någon anledning till varför man inte kan spela LAG på nämnda nivåer (tvärtemot gängse uppfattning). Visst du kan sitta och vänta på bara premium händer och få betalt med dom. Men folks oförmåga att folda betalar sig ju minst lika bra när du träffat bra med en marginell hand. Folk betalar ju gladeligen av sina stackar med TPGK / överpar / bottom two / whatever, oavsett tidigare action. Det är lättare att stacka nån med träffad 45s vs AA, än med AA vs random hand. Och folk ÄR medvetna om image på lägre nivåer. Bara det att dom ser sin egen hand först. Dom betalar av mot niten, men betalar av mer mot LAGen. Jag har fått folk att betala av med de mest märkliga händer.

 

Man måste bara verkligen kunna folda själv och försöka hålla sig till att inte bluffa för mkt. Att skjuta tre tunnor tom på lågstakes är ofta självmord, man får helt enkelt inte folk att släppa TPNK tillräckligt ofta.

 

Sen är det ju också så att det är så fantastiskt mycket roligare att spela LAG än TAG... ;-)

 

Allt jag har sagt är naturligtvis generellt. Finns ju superidioter på lågstakes, men även ok spelare på väg upp. Som alltid måste man anpassa sig till bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser inte någon anledning till varför man inte kan spela LAG på nämnda nivåer (tvärtemot gängse uppfattning). Visst du kan sitta och vänta på bara premium händer och få betalt med dom. Men folks oförmåga att folda betalar sig ju minst lika bra när du träffat bra med en marginell hand. Folk betalar ju gladeligen av sina stackar med TPGK / överpar / bottom two / whatever, oavsett tidigare action. Det är lättare att stacka nån med träffad 45s vs AA, än med AA vs random hand. Och folk ÄR medvetna om image på lägre nivåer. Bara det att dom ser sin egen hand först. Dom betalar av mot niten, men betalar av mer mot LAGen. Jag har fått folk att betala av med de mest märkliga händer.

 

Man måste bara verkligen kunna folda själv och försöka hålla sig till att inte bluffa för mkt. Att skjuta tre tunnor tom på lågstakes är ofta självmord, man får helt enkelt inte folk att släppa TPNK tillräckligt ofta.

 

Sen är det ju också så att det är så fantastiskt mycket roligare att spela LAG än TAG... ;-)

 

Allt jag har sagt är naturligtvis generellt. Finns ju superidioter på lågstakes, men även ok spelare på väg upp. Som alltid måste man anpassa sig till bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat lite olika spelstilar på olika nätverk. På stars NL100 FR är jag så LAG det bara går. Cappar så ofta det går på knappen och liknande. Reser aldrig under 4xbb. Snittpotterna innan jag kommer in är oftast runt och under 10 bigblinds. Jag snittar 2.5-3bb/100 med denna spelstil. 17.2% preflopraise. Att. to steal blinds: 63.5%.

 

På prima NL100 SH är snittpotterna ofta dubbelt så stora eller mer och folk floatar samt check/synar ner jättegärna med mitten/tredjeparen så här lönar det sig att vara tightare. 13% preflopraise och Att. to steal blinds på 24%. Runt 7bb/100 med denna spelstil.

 

Så man måste helt klart anpassa sig efter klimatet, men jag är övertygad om att man bara ska ta det lugnt och lira ABC upp till NL400.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat lite olika spelstilar på olika nätverk. På stars NL100 FR är jag så LAG det bara går. Cappar så ofta det går på knappen och liknande. Reser aldrig under 4xbb. Snittpotterna innan jag kommer in är oftast runt och under 10 bigblinds. Jag snittar 2.5-3bb/100 med denna spelstil. 17.2% preflopraise. Att. to steal blinds: 63.5%.

 

På prima NL100 SH är snittpotterna ofta dubbelt så stora eller mer och folk floatar samt check/synar ner jättegärna med mitten/tredjeparen så här lönar det sig att vara tightare. 13% preflopraise och Att. to steal blinds på 24%. Runt 7bb/100 med denna spelstil.

 

Så man måste helt klart anpassa sig efter klimatet, men jag är övertygad om att man bara ska ta det lugnt och lira ABC upp till NL400.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pratar iallafall NL. Och visst håller jag med om att man ska hålla sig till ABC poker - men detta begrepp motsäger ju inte att man kan öppna upp sig lite. OP undrade om det var lönt att spela ca 27/20. Öppnar man först in med alla par, SCs 56s+ och typ KJo+ och lite annat på knappen och CO hamnar man ju en bra bit över 17/7 iallafall. Detta är ganksa ABC enligt mig.

 

Det är iofs lite svårt för mig att säga eftersom jag spelar på Ongame sen jag skaffat pokertracker och de händerna jag har är därmed spelat 5-handed så det blir ju lite anorlunda. Jag ligger dock på 28/21 på NL50 och NL100. Jag tror iofs att det inte skadat mig att vara något tightare i vissa situationer, men på det stora hela tycker jag det funkar bra. Jag har knappt 15k händer och ligger på ca 10PTBB/100 (efter en stor downswing denna veckan :evil:).

 

EDIT: Sen har ju naturligtvis thefman rätt i att man måste anpassa sig som alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man kan ska prova lite olika stilar för att se vad som passar en själv bäst. I mitt fall så spelade jag mkt FL och körde till en början standard TAG för att sedan växla över till semiLAG (typ 29/23 eller nåt i den stilen) och det visade sig, tvärtemot vad jag själv trodde att lagspelet passade mig mkt bättre.

 

Märkligt nog är det tvärtom i NL för mig, jag backar rakt ut om jag kör lag men plussar fint om jag kör tag. Iof inga jättestora samplesizes i NL, men ändå.

 

Min poäng är helt enkelt att jag tror man plussar mest om man hittar "sin" spelstil och kör den som default snarare än att forcera fram en stil.

 

En annan grej som jag tycker mig ha märkt är att mitt spel funkar olika bra på siterna. Finns siter jag inte tänker lira på igen, inte¨pga rigg eller nåt sånt, utan för att den generella spelstilen där inte passar mot mitt spel. Min anpassning blir då att byta site, inte spelstil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelade som LAG på micronivå SH ett bra tag innan jag började spela mer TAG och jag anser att LAG spelet är mkt lönande efterosm skillnaden på en bra och dålig spelare postflop kommer betala i längden. Jag spelade ändå färre händer än motstådarna och de flesta tveksamma händerna i position. Sen behöver man ju inte försöka sno blinds utan FE på låga nivåer eller kanske inte höja 4+varje limpare om man spelar LAG på microstakes.

 

Nåt viktigt att tänka på är att man inte bluffar pre till showdown och raisar med allt och checkraisar hela tiden bara för att man spelar LAG. Ha tålamod och anpassa alltid efter Fi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta är det ju så att även om man spelar LAG i våra ögon, säg 27/21, så spelar man ju ofta tigtare än dom andra runt bordet på lowlimit. Precis som skalle88 är inne på. Inte sällan man ser att hälften av bordet ligger på mellan 30-50 vpip. Det händer att folk har upp till 80-90. Då känns det bara som att man missar massa värde om man ligger o spelar 15/8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill egentligen alltid ha kommandot när jag ser en flopp men på låga nivåer tror jag att det kan finnas en hel del värde i att limpa med en hel del händer och inte tillämpa raisa or fold vid ett löspassivt bord då CBs inte är lika attraktiva mot stationer. Att alltid raisa eller folda (när man spelar LAG) och alltid CBetta HU på floppen med kommando ser inte jag som ett bra spel mot passiva stationer.

 

Sen behövs mkt mer disciplin för att spela LAG enligt mig så att man verkligen kan lägga vissa händer ur tidig position fast man hade spelat dem i sen position. Man går ofta även en svår balansgång mellan aggressivitet och överaggressivitet.

 

Jag såg faktiskt 40-45% av alla flopparna SH microlimit ett tag och plussade ganska stadigt. Nån sa att de lägger märke till hur du spelar (image) även på låga nivåer har rätt. De läser dig kanske inte men de katagoriserar dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du "behöver" inte lägga energi på att spela LAG på låga nivåer om du vill maximera din vinst för dagen... bättre att ha 3-5 PTBB/100 på 12 bord än 5-8 PTBB/100 på 3 bord.

 

MEN det är väldigt bra övning att spela få bord när man ska lära sig spela en annan stil än man är van vid. Och att utvecklas och kunna gå upp i nivå är lönande. 12/8 upp till 30/25 samt allt där i mellan är båda möjliga stilar på .5 1 och 1/2 imo om man kan hantera postflopspelet förståss(vilket eg är en mycket större och viktigare del).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...