Gå till innehåll

Monsterhänder sämre än underdogs?


brolija

Recommended Posts

Jag har spelat konstant 3-4 timmar om dagen i ca 2 måndaer snart. Och jag har nu börjat se vilka händer jag förloarar på och vilka jag vinner på. Monsterhänder som AA,AK,KK är de som gör att jag förlorar inköp. Medan suited connectors samt AX i samma färg är de som drar in mest, kanske är det så att monsterhänder är dåliga för nybörjare?. Jag ska nu förklara lite kort och hoppas på hjälpsamma tips! :-D

P.S: Spelar på NL20$

 

AK höjjer jag oftast preflopp ca 0,50$, när floppen sedan kommer och visar tex 2,8,K eller J,6,A så betar jag ju såklart ut, ibland pot och ibland halvpot, beroende på om det är 1 motspelare eller 2 stycken. Hur som helst blir de vinnande potterna ca 1-2$ och då har jag själv lagt in hälften. När jag sedan får syn på flopp och turn så slutar det hälften av gångerna att han sitter på tvåpar eller ett set. Det händer mig alltid känns det som. Alltså är vinsterna minimala på AK handen för min del. Hur spelar ni AK, funderar på att bara börja limpa in på dessa och därmed spela dom väldigt passivt hela tiden.

 

Högsta pockets som AA,KK,QQ,JJ är händer som kan variera i vinst, jag höjjer oftast till mellan 0,50$ till 0,75$ preflopp. AA,KK är händer som jag kan förlora hela inköp på, och ibland dra in ett inköp. QQ & JJ är händer jag vinner stort med när jag träffar ett set, annars brukar jag lägga mig om det finns överkort, vilket gör att jag sällan förlorar hela inköp. Dessa pockets ska ju höjjas brutalt innan flopp, är det värt att slowspela dessa om floppen visar 7,2,J regnbåge? Eller ska man trycka trycka trycka?

 

Suited connectors är händer som jag vinner grovt mycket på. Jag limpar in på dessa och följer med efter flopp om oddsen är de rätta och dragen finns. Väldigt lätt att dra in några inköp på dessa då de andra oftast har lägre än stege/flush som dessa ger. Kanske ska man höjja dessa innan flopp, för att på så sätt lura motspelarna om att ha Kung eller Ess på handen?

 

AX i samma färg gillar jag starkt, små underdogs som ger nögflushen! Limpar in på dessa och när det väl träffar så blir det mycket pengar. Men chanserna att träffa en lfush är ju små så är det värt att gå in på alla dessa, eller ska man slänga peflopp?

 

Slutligen, pockets mellan 5-10, limpa in och hoppas på set eller höjja / folda? Hittils limpar jag bara in på dessa dolda härliga underdogs, men förlorar man på det i längden om blindsen är 0,20? Jag menar hur ofta träffar man ett set? Har vunnit många inköp när jag träffar set och därför gillar jag dessa händer, spelar jag dom rätt?

 

Som ni märker har jag många frågor, hoppas någon vänlig själ orkat läsa! ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan börja med att säga att på den nivån måste du höja betydligt mer än vad du gör med AA, KK, QQ osv.... Annars kommer du att bli synad av ett gäng och bli utdragen. Är det tex 3-4 limpare innan dej och du sitter sent skulle jag höja $1,20-2.... MINST. Även i tidig position gäller det att höja rejält...1-2 dollar....får iaf 1-2 synare :D. Även postflopp gäller det att bomba rejält för att få bort draghänder...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du säger det så ligger det något i det. Dock hatar jag när alla lägger sig och jag inte får annat än blindsen. Men i långa loppet lär som du säger 1-2 dollars raise vinna, eftersom de som då synar har lägre pockets, eller A,J och högre right? Man lär sig något nytt varje dag! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4xBB+1BB/limpare borde väl fungera rätt bra som standard även på NL20?

 

Som jag uppfattar det så höjer du bara med höga PPs och starka broadways vilket inte känns så jättehett i och med att det blir rätt lätt för dina motståndare att setmina - vilket mkt väl kan vara en orsak till att du förlorar pengar med dina höga PP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brolilja,

 

Jag har spelat shorthanded holdem i ca 3 år och kör efter det här:

 

höj alltid rejält

höj alltid när du går in i en hand

höj eller fold

 

Jag kör bara med två knappar, höj eller fold. Nu var det ett tag sedan jag spelade NL20 men jag kommer ihåg mitt spel och det var ungefär så här: höj hårt pre(pockets, premium, sc), potta flopp, ställ turn. Dock ska man känna sin fi och spela efter position och stackdjup, annars kan man göra bort sig.

 

GL, f

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en dålig balans i ditt spel eftersom motståndarna inte spelar imot annat än med monster låter det som.

 

Skaffa dig balanseringshänder som spelar på samma sätt som premiumhänderna så kommer du att få bättre betalt med prestålet. Fi tvingas att anpassa sitt spel om han inte vill förlora. Oftast kan han inte det eller vågar inte och då blir du den som dominerar bordet.

Ytterligare en orsak att monsterhänderna går dåligt kan vara att du inte prioriterar att potten ska växa mer ju starkare handen är i förhållande till fis HD.

Som regel betyder det att du vill ha en kraftig utveckling i potten tidigt men vill ha långsammare utveckling senare(pottkontroll).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brolilja,

 

Jag har spelat shorthanded holdem i ca 3 år och kör efter det här:

 

höj alltid rejält

höj alltid när du går in i en hand

höj eller fold

 

Jag kör bara med två knappar, höj eller fold. Nu var det ett tag sedan jag spelade NL20 men jag kommer ihåg mitt spel och det var ungefär så här: höj hårt pre(pockets, premium, sc), potta flopp, ställ turn. Dock ska man känna sin fi och spela efter position och stackdjup, annars kan man göra bort sig.

 

GL, f

Höja hårt pre, potta flopp och ställa turn som grundregel med sc och låga-medium pockets känns väl minst sagt ljummet iofs ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snälla spelar han NL20 behöver han inte balansera sitt spel ffs.

 

sen är det selektivt minne, AA förlorar stora potter och vinner små men alla småpotter överväger de stora man förlorar.

 

67s, 33 och liknande vinner stora potter och förlorar små och de stora potterna överväger de små om man spelar dem bra.

 

 

det ger ju dock intrycket att man alltid förlorar med AA och alltid vinner stort med 55 men om du tittar närmare plussar du nog trots det på AA om du inte gör stora fundamentala fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt och få så många svar!

 

När jag läser igenom era svar tror jag att jag förstått att det är högre raises preflopp och postflopp som gäller, ska sätta mig vid några bord nu och se hur det går, återkommer med info senare :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett av de största problemen med monsterhänder är att de är just.. monsterhänder. Psykologiskt är de väldigt svåra att folda när man får mothugg efter flop, turn eller river och det är ofta där förlusterna kommer.

Du beskriver att du får mothugg efter flop eller turn av motståndare med turliga tvåpar etc, men hur agerar du på river när dom bettar hårt? Callar du alla bet på river när du sitter med AA eller KK (utan A på bordet)?

Konsten att folda monster skulle jag vilja lyfta upp som det stora problemet för många spelare. (själv har jag spelat i 3-4 år nu och har fortfarande inte lärt mig..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft samma problem som du, har spelat i drygt 2år och det är först nu senaste månaden som det har lossnat rejält. ca. 20000:- i april :). Det är som många säger högre bettar pre flop framför allt men du måste också vara beredd att spela likadant med händer som 67 9T 55. Varför? Om du konstant spelar AA KK QQ AK AQ (A-händer) på samma sätt vet FI att när du höjer sitter du med dessa händer och får då en lätt fold/raise på floppen. Om du däremot spelar likadant med alla spelbara händer och gärna måste visa upp en "bluff" då och då, vet FI inte vad du spelar med varje gång du höjer. Så A-högre preflop raise och B-spela fler händer på samma sätt. Är ju inget proffs själv men det är så jag har börjat spela och det funkar bra, jag var lika tajt som dig förr och tyckte att jag torskade jämnt med AA. Gör det fortfarande i MTT se gör jag fel inlägg haha. LYCKA TILL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är med att kunna lägga monsterhänder, är exakt vad jag upptäckte själv efter att ha spelat många turneringar, men likförbannat sitter man där och envist lirar AA rakt ut, fastän man vet att den andre har träffat nått bättre. Två par är dock svårt att upptäcka, även set. Det är dessa jag förlorar mot då jag synar till river. Färg eller stegar foldar jag mot.

 

Jag spelat lite mer riskerande nu, nyss höjde jag på J,2 off, träffade trissen då J kom på turn och river. Höjjer också högre och betar efter pott, som ni säger, dom lägger sig. Höjer dom vet man ju att de har något = fold.

 

35$ plus på ca 30 minuter nu, men det ändrar sig väll snart..

 

Tack grabbar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är med att kunna lägga monsterhänder, är exakt vad jag upptäckte själv efter att ha spelat många turneringar, men likförbannat sitter man där och envist lirar AA rakt ut, fastän man vet att den andre har träffat nått bättre. Två par är dock svårt att upptäcka, även set. Det är dessa jag förlorar mot då jag synar till river. Färg eller stegar foldar jag mot.

 

Jag spelat lite mer riskerande nu, nyss höjde jag på J,2 off, träffade trissen då J kom på turn och river. Höjjer också högre och betar efter pott, som ni säger, dom lägger sig. Höjer dom vet man ju att de har något = fold.

 

35$ plus på ca 30 minuter nu, men det ändrar sig väll snart..

 

Tack grabbar!

 

Ja snart kommer du att få action på dina monsterhänder. Hoppas att du får några bara:-) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu lirat kanske 2-3 timmar och kommit fram till att det absolut inte lönar sig att beta efter flopp om jag raisat och missat, vet inte hur många gånger jag blivit re-raisead tillbaka. 1 av 3 lägger sig, vilket gör att jag går minus på detta. Spelarna ger sig helt enkelt inte, och jag betar tex 1,5$ om potten är mellan 1-2 dollar, även om jag har träff eller inte. Det fungerar säkerligen på högre nivåer, men på NL20 fungerar det inte.

 

Blir nog att gå tillbaka till det passiva limp spelet och invänta triss eller högre och hoppas att den andre har ett par eller två, det är så man får lira på dessa bord tror jag. Men tack till alla svar, skall läsa igneom denna tråd sen när jag tar steget upp till NL50. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höjer 4-5xBB pre +1BB per limpare. Och variera inte. Utan se till att följa regeln.

 

Jag spelade 0,5/1 Shorthanded hela April, runt 30k händer. AA var den handen jag vann mest med. KK näst mest typ.

 

För att kunna vinna mycket med dom, måste du även kunna lägga dom ibland! Annars kommer det aldrig gå vägen.

 

Sen höj inte med massa skithänder som J2o och sånt. Spela tight, aggressivt, och syna inte så mycket. höj/fold

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det är en höjning till mig brukar jag faktist bara syna med AA/KK om jag sitter cutoff - BB om det inte är synare mellan mig och den som höjer preflop.

Sen spelar jag handen efter flop/motståndare..

Undantaget är när både jag och fi sitter med 200+bb i stacken då återhöjer jag med ganska många händer..

När vi har djupa stackar vill jag få in lite mer pengar pre, och med grundare stack vill jag inte återhöja eftersom jag berättar för fi vad jag sitter på..

 

Om det är ohöjt pre bettar jag pott precis som jag gör med alla andra händer..

Vad tycker ni andra om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu lirat kanske 2-3 timmar och kommit fram till att det absolut inte lönar sig att beta efter flopp om jag raisat och missat, vet inte hur många gånger jag blivit re-raisead tillbaka. 1 av 3 lägger sig, vilket gör att jag går minus på detta. Spelarna ger sig helt enkelt inte, och jag betar tex 1,5$ om potten är mellan 1-2 dollar, även om jag har träff eller inte. Det fungerar säkerligen på högre nivåer, men på NL20 fungerar det inte.

 

Blir nog att gå tillbaka till det passiva limp spelet och invänta triss eller högre och hoppas att den andre har ett par eller två, det är så man får lira på dessa bord tror jag. Men tack till alla svar, skall läsa igneom denna tråd sen när jag tar steget upp till NL50. =)

Du måste ju anpassa ditt balansspel till bordets löshet och slaskighet också. På ett bord fullt av tomtar som synar allting är det ju liksom ingen idé att börja balansera sina monster med skräp- du kommer att få betalt för dina bra händer ändå och gå back på dina marginella händer.

Om du däremot sitter vid ett bord som är hyfsat tajt och/eller kompetent så behöver du ett balansspel.

Sen behöver du ju också en vettig range av händer som du balanserar med- du kan inte betta och raisa med tveksamma händer för ofta, då fattar motståndarna vad du håller på med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höja hårt pre, potta flopp och ställa turn som grundregel med sc och låga-medium pockets känns väl minst sagt ljummet iofs ;-)

 

hehe jo givetvis. det beror ju på hur floppen ser ut ;)

 

tanken var nog helt enkelt att inspirera brolilja till ett mer aggresivt spel, som han beskrev sig var det lite vekt tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...