Gå till innehåll

Small blind problem


sentenced

Recommended Posts

Har kommit underfund med att jag har noll koll på hur man ska spela vissa händer från både small blind och även ur position överhuvudtaget. Vad gör man tex mot en normal raise med som jag ser det problemhänderna AQ-AJ-A10 och även halvhöga par som 99-JJ? Är det reraise eller fold som är det bästa? Skulle behövas lite tips om detta problem och personen som höjer kan vara john doe dvs vill bara veta rent generellt hur andra tycker man ska spela dessa händer ur position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror ju mycket på vem det är som gör höjningen före dig, är det en lös spelare känns synen eller reraisen kanske självklar medans om en tight spelare höjer från UTG kanske lägget med JJ känns självklar, det handlar om situationer, svårt att generalisera inom poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror väll en del på vad det är för game? NL/FL? Shorthand/fullring? Turnering/CG?

Men som ovan nämt, går inte att generalisera.

 

Tycker väl iof att det går att generalisera litegranna i alla fall, men helt klart måste man ju veta vilket spel det handlar om, så börja med att specificera det så kanske du kan få några tankar om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar bara NL shorthanded just nu och är som sagt väldigt osäker på vad göra med dessa händer mot en raise. Känns som jag brukar syna alldeles för ofta och tvingas checkfolda floppen utan träff. Bettar jag ut och dom bara synar har jag ändå mindre koll på vad jag ska göra på turn så nåt tips vore schysst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar oftast rearaisa med TT+ och AK, oavsett vilken pos jag har. AQ, AJ och mellanpar är lite mer readsberoende och positionsberoende. Det är väl en bra idé att försöka avgöra vilken typ av händer personen höjer med i olika positioner och sedan avgöra om sannolikeheten är stor att din hand är bättre eller inte.

 

När det gäller att försvara blindsen så kan jag reraisa med mer marginella händer om jag har notoriska blindtjuvar till höger. A8-AQ, KQs, KQ, mellanhöga par osv. Men det gör jag bara om jag är säker på att den som höjer, höjer med nästan vad som helst och min hand därmed med stor sannolikhet är bäst. Jag gör det heller inte för ofta eftersom man vill inte spela stora potter ur position för ofta och man riskerar också att råka ut för moves eftersom höjaren vet att man kan försvara blindsen med marginella händer.

 

En av idéerna med att reraisa är ju att isolera sig med bara en annan spelare och man måste ju nästan betta floppen när man gjort det. Sedan beror det ju lite på hur man fortskrider...

 

Ett tips är ju att kolla någon film där en duktig spelare förklarar hur han tänker i olika situationer. Finns ju några här på forumet eller annars finns det ju såna man kan köpa.

 

Vore kul att höra någon annans tankar och idéer om detta också, jag spelar ganska TAG (22/12) och det vore ganska kul att höra någon LAG redogöra för sina tankar kring detta exempelvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med oknytt bortsett från att Reraisa med TT och JJ, det kan ofta vara bortkastade pengar de gånger orginal höjaren slår om, speciellt med TT är det oftast bra att bara syna.

Sen ska man också tänka på hur mycket motståndaren höjer, en minimum raise bör man oftast reraisa t.o.m med AJ för det betyder inte styrka hos dom flesta motståndare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller iof inte med om att det är bortkastat att återhöja med TT, JJ. Blir du trebettad står du ju inför ett nytt beslut och har mer information till ditt förfogande. En trebet behöver ju inte bara betyda AA, KK. Det kan ju lika gärna vara en LAG spelare som gör så med en hel del händer eller någon som är trött på att du spelar så aggro.

 

En sak jag glömde nämna i mitt tidigare inlägg var att motspelarens stackdjup givetvis påverkar vad man gör också. Rätt olika att spela mot en shortstack kontra någon som sitter med 200bb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller iof inte med om att det är bortkastat att återhöja med TT, JJ. Blir du trebettad står du ju inför ett nytt beslut och har mer information till ditt förfogande. En trebet behöver ju inte bara betyda AA, KK. Det kan ju lika gärna vara en LAG spelare som gör så med en hel del händer eller någon som är trött på att du spelar så aggro.

 

En sak jag glömde nämna i mitt tidigare inlägg var att motspelarens stackdjup givetvis påverkar vad man gör också. Rätt olika att spela mot en shortstack kontra någon som sitter med 200bb.

 

Snackar du om Limit? Det gör inte jag.

I No Limit kan du bli ställd allin och då är det bortkastade pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snackar du om Limit? Det gör inte jag.

I No Limit kan du bli ställd allin och då är det bortkastade pengar.

 

Så du synar alltid en push med QQ+ om du 3-betat preflop? Annars håller inte ditt argument om att det är bortkastade pengar att re-raisa TT-JJ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så länge man varierar spelet och har hyffsade reads så tycker jag man kan reraisa med ganska många händer och ibland enbart syna med dom. Personligen kan jag reraisa Arag ganska ofta om jag känner att dom höjer utg för att ta potten direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du synar alltid en push med QQ+ om du 3-betat preflop? Annars håller inte ditt argument om att det är bortkastade pengar att re-raisa TT-JJ.

 

Mot rätt motståndare (en lös t.ex) kan det ofta vara rätt med en reraise men mot "Tight Verner" är man ju dum om man lägger in en reraise, det beror ju mkt på.

Och det är klart jag inte alltid synar med QQ+ efter en allin men med KK oftast och AA såklart alltid. Ibland med JJ också om jag har en bra read eller TT ibland, allt beror ju på, det jag menar är att TT är en svårspelad hand i en pott som har växt mycket preflopp. Det blir jobbigt när man har reraisat och A,K,Q eller J kommer på floppen vilket händer ganska ofta. Plus att motståndaren ibland har överpar.

TT är överskattad, den är bra i slutet av turneringar och som set i CG men ensam tar den inga stora potter i CG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snackar du om Limit? Det gör inte jag.

I No Limit kan du bli ställd allin och då är det bortkastade pengar.

 

Nej jag snackar NL.

 

Med ditt resonemang skall man ju inte trebetta med AK heller. Hur kul är det att syna en all in pre med AK?

 

Lite av vitsen är ju att ta kommandot i potten och visst, har den andra snubben QQ+ är det ju svårt att få bort honom från handen, men alla andra händer kan du ju ofta få honom att lägga om han inte träffar floppen hårt. (Även QQ går ju att få bort om det kommer A på floppen och man har stake nog att representera ett A)

 

Jag säger inte att det är fel att syna med TT, JJ ibland, men tycker att standardspelet är att höja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag snackar NL.

 

Med ditt resonemang skall man ju inte trebetta med AK heller. Hur kul är det att syna en all in pre med AK?

 

Lite av vitsen är ju att ta kommandot i potten och visst, har den andra snubben QQ+ är det ju svårt att få bort honom från handen, men alla andra händer kan du ju ofta få honom att lägga om han inte träffar floppen hårt. (Även QQ går ju att få bort om det kommer A på floppen och man har stake nog att representera ett A)

 

Jag säger inte att det är fel att syna med TT, JJ ibland, men tycker att standardspelet är att höja.

 

Varför trebetta nu helt plötsligt? Och varför dra igång en diskution om AK?:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...