Gå till innehåll

PCMCIA till Expresscard


Bubbla

Recommended Posts

Har problem att hitta en bra 3G lösning till min bärbara dator.

 

I datorn finns det ett Expresscard-uttag.

 

Vill använda Bredbandsbolaget/Tele Nors kotantkortsinternet.

 

Beställer jag från dom så får jag ett PCMCIA-kort. Det passar ju inte i min dator. Enligt kundtjänst så kommer expresscard så småning om...

En adapter verkar svårt att hitta i sverige. Hittat på en sida där kan man bara förhandsbeställa. Dessutom står inget pris.

 

Måste jag verkligen vänta eller finns det andra lösningar?

 

Hur stor funktionsskillnad är det på korten? Skulle det funka att köpa ett expresscard och stoppa i 3G-kortet (det kortet som ser ut som ett vanligt sim-kort) i det ? Kundtjänst hade ingen aning, själv har jag inte ens sett ett expresscard och har ingen aning om hur dom fungerar.

 

Tele 2 har vad jag förstått nån variant där dom kör via USB. Nu är jag inte intresserad av Tele 2 då dom bara har abonemang och inte kontantkort. Kan det finnas någon USB-adapter som jag skulle kunna använda mig av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både Tre och Tele2 (me) har ju ett USB-modem (ganska litet), de har likadana.

 

Köp ett sånt på eBay och fixa bara SIM-kortet ifrån din operatör. Billigare än att betala överpris till Ocker-företagen.

 

Kan kolla upp modellen sen när jag kommer hem

 

Låter ju bra. Man stoppar alltså in sim-kortet i usb-modemet?

Tyvärr kan jag inte bara ta abonemanget utan måste betala 1500kr för paketet. Men några kronor bör jag ju kunna få för PCMCIA-kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju bra. Man stoppar alltså in sim-kortet i usb-modemet?

Tyvärr kan jag inte bara ta abonemanget utan måste betala 1500kr för paketet. Men några kronor bör jag ju kunna få för PCMCIA-kortet.

 

Verkar inte finnas några modem på eBay =/

Huawei E220 ...

 

Bra modem faktiskt. Du stoppar bara in det så installeras drivisarna samt programmet (Mobile Connect) automatiskt sen är det bra Pin-kod samt trycka på Connect!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar inte finnas några modem på eBay =/

Huawei E220 ...

 

Bra modem faktiskt. Du stoppar bara in det så installeras drivisarna samt programmet (Mobile Connect) automatiskt sen är det bra Pin-kod samt trycka på Connect!

 

Jag har iaf ett namn på ett fungerande(?) usb-modem.

Får hålla ögonen öppna. 2500kr var billigaste ny jag hittade.

 

Inte trode man att datorn man köpte för över ett år sen hade för morderna lösningar för dagens teknink...

 

Tack iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...